دنیای اقتصاد- به اعتقاد رییس‌جمهور، در ۵۰ الی ۶۰ سال اخیر با ایجاد سازمان برنامه و بودجه، نظام برنامه‌ریزی کشور در ریل‌هایی حرکت کرده که پول زیاد خرج کرده اما نتیجه کمتر گرفته و به همین خاطر این ریل‌ها باید عوض شود. احمدی‌نژاد در خصوص هدفمندسازی یارانه‌ها هم ضمن توصیه به خانواده‌ها برای صرفه‌جویی و مصرف کم در مدیریت یارانه نقدی اعلام کرد که دولت سعی خواهد کرد حداقل تغییر در قیمت‌ها صورت گیرد. رییس جمهوری:

باید ریل برنامه‌ریزی‌ها در کشور عوض شود

از وقتی سازمان برنامه و بودجه در کشور ایجاد شد نظام برنامه‌ریزی کشور ما در ریلی افتاد که از اندیشه خود استفاده نکرد

رییس‌جمهور در دیدار با مدیران استان اردبیل گفت: در ۵۰ الی ۶۰ سال اخیر قالب‌هایی درست شده است و ریل‌هایی گذاشته شده و برنامه‌ریزی ما در این ریل‌ها حرکت کرده است و این ریل‌گذاری‌ها طوری هستند که ما پول زیادی مصرف می‌کنیم؛ ولی نتیجه کمی می‌گیریم پس ما باید این ریل را عوض کنیم.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد با اشاره به منابع خوبی که در استان اردبیل وجود دارد خطاب به مدیران این استان گفت: شما با استفاده مناسب از این منابع می‌توانید اشتغال ایجاد کنید. ما باید در پیشرفت استان و پیشرفت کشور به مدل بومی توجه کنیم و وقتی می‌گویند برنامه اسلامی و ایرانی؛ یعنی اینکه ببینیم داشته‌هایمان چیست و این داشته‌ها و پتانسیل‌ها را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه ایران یک روزی مرجع علمی دنیا بوده است، گفت: اگر ما ریل‌ برنامه‌ریزی را در کشور درست کنیم می‌توانیم به آن موقعیت بازگردیم و در آن راستا حرکت کنیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از وقتی سازمان برنامه و بودجه در کشور ایجاد شد، نظام برنامه‌ریزی کشور ما در ریلی افتاد که از اندیشه خود استفاده نکرد.

چه بسا به خاطر آه یک فرد و دعای یک نفر امپراتوری بزرگی متلاشی شود

رییس‌جمهور بار دیگر خطاب به مدیران این استان گفت: قدر خدمتگزاری به مردم را بدانید، بدانید برخی مواقع شاد کردن دل یک نفر تمام معادلات عالم را به نفع اشخاص رقم می‌زند؛ چه بسا به خاطر آه یک فرد و دعای یک نفر امپراتوری بزرگی متلاشی شود و می‌بینیم که دارد متلاشی می‌شود.

یک خاطره از لبنان

رییس‌جمهور در ادامه به بیان خاطره‌ای از سفر اخیر خود به لبنان در این ارتباط اشاره کرد و گفت: یک بنده خدایی در لبنان برای من تعریف کرد که همان شب که ما در بنت جبیل بودیم یک عده‌ای مردم از آن طرف من به سمت مرز حرکت کرده بودند و وقتی از آنها پرسیده بودند که کجا می‌روید و چرا به سمت مرز حرکت می‌کنید، گفته بودند که می‌خواهیم احمدی‌نژاد را ببینیم.

همچنین به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد در جمع تعدادی از منتخبین و فرهیختگان استان اردبیل با اشاره به اهمیت برگزاری جلسه با منتخبین و فرهیختگان استان با اشاره به صحبت‌های تعدادی از نخبگان این استان در این جلسه گفت: ان‌شاءالله با استقرار دفتر نخبگان مسائل و مشکلاتی که نخبگان عزیزمان در این استان دارند، حل خواهد شد. تاکنون در ۲۱ استان کشور دفتر نخبگان تاسیس شده و ۹ استان دیگر باقی مانده و ان‌شاءالله دفتر نخبگان به زودی در اردبیل با کمک اساتید دانشگاه ایجاد می‌شود.

مهندس فوق لیسانس باید خودش کار ایجاد کند و چند نفر را نیز سر کار ببرد

رییس‌جمهور با بیان اینکه کار و کار کردن باید تبدیل به افتخار شود، گفت: کار باعث شرافت و عزت است. لیسانس باید به کاری بیاید و باعث ایجاد شود؛ چراکه ایجاد است که ارزش دارد و کشور را به جلو می‌برد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: چندی پیش فردی فوق لیسانس مهندسی داشت، به من می‌گفت که به من کار بدهید؛ در صورتی که مهندس فوق لیسانس باید خودش کار ایجاد کند و با ایجاد کردن کار، چند نفر را نیز سر کار ببرد. کار ارزشمند است.

چه عیبی دارد راننده‌های ما لیسانسه باشند

وی افزود: اکنون بیش از تعداد دانش‌آموزانمان ظرفیت دانشگاهی داریم و تا ۷-۸ سال دیگر افراد بسیار زیادی لیسانس خواهند داشت؛ با توجه به ظرفیت دانشگاهی که اکنون وجود دارد. ولی این به این معنا نیست که اگر یک نفر مدرک دانشگاهی گرفت نمی‌تواند یک نجار خوبی باشد یا یک راننده خوب باشد. چه عیبی دارد که راننده‌های ما لیسانس داشته باشند. تعجب می‌کنم چرا برخی این را تمسخر می‌کنند. رییس‌جمهور با بیان اینکه ما باید همه به جامعه خدمت کنیم، گفت: همه افراد جامعه مثل یک خانواده هستند. مثل یک خانواده، پدر، مادر و فرزند می‌خواهد. نمی‌شود که همه بگویند ما می‌خواهیم پدر باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما باید ایران را بر اساس الگوی خودمان بسازیم؛ یعنی باید یک الگوی مناسب در این ارتباط داشته باشیم.

صنعت‌کاران گفتند با تولیدات خودمان توی دهن آنها می‌زنیم

وی با اشاره به تحریم‌های غربی‌ها گفت: ۵-۶ ماه پیش آنها ما را تحریم کردند و وقتی که ما را تحریم کردند در همان زمان من جلسه‌ای با صنعت‌کارانمان داشتم و صنعت‌کاران گفتند ما خودمان کالاهایی را که آنها تحریم می‌کنند، می‌سازیم و با تولیدات خودمان توی دهن آنها می‌زنیم.

امروز پیچیده‌ترین قطعات مورد نیازمان را در داخل تولید می‌کنند

رییس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در عرصه‌های مختلف به‌خصوص پزشکی و با بیان اینکه به زودی یک دستاورد دیگر در عرصه‌ پزشکی معرفی می‌شود، گفت: امروز جوانان و صنعتگران و مبتکرانمان به صحنه آمده‌اند و پیچیده‌ترین قطعات مورد نیازمان را در داخل تولید می‌کنند. امروز اعتماد به نفس در بالاترین حد خود است. نه تنها فقط در بین ملت ما بلکه در سایر کشورها نیز به نسبت می‌بینیم.

آیا شما در زندگی خود اثری از تحریم‌ها می‌بینید؟

وی افزود: هدف آنها از تحریم، فشار آوردن به ملت ایران بود و من از شما می‌پرسم که آیا شما در زندگی خود اثری از این موضوع می‌بینید؟ گفتند ظرف ۴-۵ ماه با این تحریم‌ها ایران را فلج می‌کنیم؛ در حالی که در این مدت تولید و پیشرفت کشور ما در عرصه‌های مختلف بیشتر و بهتر شد. آنها کاری نمی‌توانند در برابر ملت ایران انجام دهند. آنها جنگ روانی طراحی و سر و صدا می‌کنند تا این‌گونه تبلیغ کنند و جلوه دهند که تحریم‌ها اثر گذاشته است. رفتار و کار آنها به مانند قضیه پشه و درخت است که پشه به درخت می‌گوید خودت را محکم بگیر من می‌خواهم بلند شوم. درخت به پشه می‌گوید تو کی آمدی که می‌خواهی بلند شوی؟

دولت سعی خواهد کرد حداقل تغییر در قیمت‌ها صورت گیرد

به گزارش ایرنا، محمود احمدی نژاد همچنین یکشنبه شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه استانی سیمای سبلان اردبیل با اشاره به هدفمند شدن یارانه‌ها گفت: دولت سعی خواهد کرد حداقل تغییر در قیمت‌ها صورت گیرد. احمدی‌نژاد گفت: ما توصیه می‌کنیم خانوارهایی که با صرفه‌جویی ومصرف کم، یارانه واریزی را مدیریت می‌کنند، سرمایه اضافی خود را در امور تولیدی یا در بانک‌ها سرمایه‌گذاری نمایند.

احمدی‌نژاد در استودیو شبکه تلویزیون استان اردبیل- عکس: President.ir