پایان سفر 2 روزه احمدی‌نژاد به لبنان

واکنش آمریکا به سفر رییس‌جمهور ایران

سفر محمود احمدی‌نژاد به لبنان که در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه صورت گرفت، واکنش منفی مقامات آمریکا را در پی داشته است. به گزارش سایت شبکه خبر سیما، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به احمدی‌نژاد به لبنان، درباره هر گونه تلاشی برای متزلزل کردن حاکمیت ملی لبنان هشدار داد. کلینتون مدعی شد: دولت آمریکا با هر کوششی برای بی‌ثبات کردن لبنان یا دامن زدن به تنش‌های داخلی در این کشور مخالف است.

کاخ سفید هم ادعا کرد: سفر تحریک‌آمیز رییس‌جمهور ایران به لبنان و دیدارش از بیروت ثابت می‌کند حزب الله به ایران بیشتر از مردم لبنان اهمیت می‌دهد.

احمدی‌نژاد که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات و مردم لبنان از روز چهارشنبه به این کشور سفر کرده بود، حوالی ساعت ۳ بامداد روز جمعه به تهران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال معاون اول رییس‌جمهور و برخی از اعضای دولت قرار گرفت. به گزارش ایسنا، وی در روز پایانی سفر خود با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار کرد. در این دیدار سیدحسن نصرالله یک قبضه سلاح را که توسط یکی از افراد مقاومت اسلامی لبنان در جریان جنگ ۳۳ روزه از نظامیان صهیونیست‌ به غنیمت گرفته شد، به رییس‌جمهور ایران اهدا کرد. اسفندیار رحیم مشایی که رییس‌جمهور را در جریان سفر به لبنان همراهی می‌کرد نیز روز پنج‌شنبه بوستان ایران را که در منطقه مارون‌الراس در جنوب لبنان واقع شده است، افتتاح کرد. رییس‌جمهور همچنین روز پنج‌شنبه با حضور بر مزار شهدای روستای قانا با اهدای تاج گل به مقام شامخ شهیدان این روستا ادای احترام کرد و در جوار مزار شهدای این روستا نماز مغرب و عشا را اقامه کرد. احمدی‌نژاد همچنین عصر روز پنج‌شنبه به وقت محلی لبنان در منطقه «بنت جبیل» در جنوب لبنان و در جمع باشکوه مردم تجمع کننده در این منطقه سخنرانی کرد. رییس‌جمهور در دومین روز سفر خود به لبنان در دانشگاه لبنان نیز حضور پیدا کرد و از این دانشگاه دکترای افتخاری در علم سیاست دریافت کرد.

احمدی‌نژاد صبح روز پنج‌شنبه نیز با علما، روحانیون و شخصیت‌های مذهبی لبنان دیدار کرد.