توصیه‌های پلیس به اصناف

ساجدی‌نیا: دشمن در کمین بوده و درصدد ایجاد مشکل است و نباید اجازه دهیم، دشمن از این فرصت‌ها استفاده کند و به انقلاب ضربه بزند

دنیای‌اقتصاد- با نزدیک شدن به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و جانشین این فرماندهی، سردار ساجدی‌نیا و سردار علیپور با اصناف و اتحادیه‌های شهر تهران دیدار کردند تا صاحبان صنوف با اتفاقاتی که قرار است در اجرای موضوع هدفمندی یارانه‌ها صورت بگیرد، آشنا شده و البته همکاری خود را نیز توجیه کنند. فرماندهان نیروی انتظامی از اصناف خواستند تا برای ایجاد امنیت در زمان اجرای این قانون، جلسات بیشتری را با یکدیگر داشته باشند. به گزارش «ایسنا»، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این دیدار گفت: هرچند تعامل خوبی بین پلیس و اصناف وجود دارد، اما انتظار داریم این تعامل بیشتر شود و اتحادیه و اصناف همکارانشان را توجیه کنند که در موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها چه اتفاقی قرار است رخ دهد تا به این امر آشنا شوند.

سردار حسین ساجدی‌نیا افزود: قطعا تا چند ماه آینده بحث هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام خواهد شد و در این زمینه پلیس نیاز به همکاری اصناف دارد تا هیچ مشکلی پیش نیاید.

وی گفت: برای ایجاد امنیت بیشتر پیشنهاد پلیس این است که جلسات بیشتری با اصناف برگزار شود.

ساجدی‌نیا با اشاره به این که نواقصی در مباحث مالیاتی و اقتصادی وجود دارد،‌ خطاب به اصناف اظهار کرد: وقتی شما صحبتی در این باره می‌کنید، حق با شما است، اما دشمن در کمین بوده و درصدد ایجاد مشکل است و نباید اجازه دهیم، دشمن از این فرصت‌ها استفاده کند و به انقلاب ضربه بزند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این که از آغاز امسال با برنامه‌های مدون و از پیش تعیین شده در نظر داریم امنیت را در تهران ایجاد کنیم، افزود: در بحث اعتراض بازار که چند نفری از اصناف آمدند، عرض کردم که به عنوان پلیس چه اقدامی کنیم تا در حوزه بازار و اصناف بتوانیم امنیت را به صورت کامل داشته باشیم، چرا که زمانی که امنیت پا برجا باشد، اقتصاد رونق خواهد یافت و ما نیاز به تعامل دوطرفه داریم.

پلیس هیچ تقابلی با صنوف و اتحادیه‌ها ندارد

همچنین سردار علیپور در این دیدار به موضوع اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: ممکن است برخی صنوف با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، التهاب‌آفرینی کنند که این موضوع برای ما دارای اهمیت است و پلیس ضمن آن که هیچ‌گونه تقابلی با صنوف و اتحادیه‌ها ندارد، تاکید بر ایجاد تعامل بیشتر دارد.

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد:‌ اجرای این قانون ممکن است باعث ‌شود که بخش عظیمی از مطالبات به مجمع امور صنفی وارد شود و پلیس به شدت نیازمند همکاری اتحادیه‌ها و اصناف است؛ همچنین انتظار دارد که حتی فکری در ذهن اعضا پیش نیاید که نیروی انتظامی در تقابل با این صنوف بخواهد در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گام بردارد.

وی افزود: برخی از اتحادیه‌ها ممکن است مطالباتی را داشته باشند که به موقع یا تحت شرایط زمانی مناسب منتقل نشود، به عنوان مثال وقتی اتفاقی می‌افتد، برخی انتظار دارند که پلیس با ابزار فشار بیاید و موضوع را جمع کند، در حالی که تفکر واقعی نیروی انتظامی این نیست؛ انتظار داریم پیش از آن که این اقدامات از سوی عناصر فرصت‌طلب، سودجو و مساله‌دار گسترش یابد، اتحادیه‌ها موضوعات را با دقت پیش‌بینی و رصد کنند.

فعالیت اصناف غیرمجاز مشکلاتی را در پی دارد

وی ادامه داد: در گذشته کلیه مشکلات و موضوعات که در جهت نقض قوانین پیش می‌آمد، از طریق اتحادیه‌ها به نیروی انتظامی اعلام می‌شد و پلیس هم تاکید داشت که به سرعت پاسخ سریع به اتحادیه‌ها ارائه شود.

وی ادامه داد: از زمانی که بحث‌ جدید مربوط به مجمع امور صنفی و اقداماتی که راسا مجمع در رابطه با اجرایی کردن قوانین و مقررات باید انجام دهد، مطرح است، بررسی‌ها نشان داد که بسیاری از درخواست‌های اتحادیه‌ها و برخورد با افراد متخلف تا یک سال هم باقی مانده و اقدامی در این باره صورت نگرفته است که این موضوع جای تاسف دارد.

علیپور با اعلام این که فرمانده انتظامی تهران بزرگ در اجرایی شدن قوانین و مقررات در جهت تقویت صنوف و اتحادیه‌ها تاکید دارد، افزود: تنها نبود نیروی کافی برای برخورد با این مشکلات مطرح نیست، بلکه کمبود ارتباطات در برخی از موضوعات که می‌تواند این مشکلات را برطرف کند هم باید مدنظر قرار گیرد.

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ اضافه کرد: فعالیت اصناف غیرمجاز مشکلاتی را در پی دارد، به عنوان مثال افرادی که مقید به قوانین و پرداخت مالیات هستند در کنار اصنافی قرار می‌گیرند که با امکانات قاچاق هیچ کدام از مطالبات دولت را پرداخت نمی‌کنند و به هیچ کدام از مقررات جمهوری اسلامی پایبند نیستند که این موضوع دلخوری و ناخوشایندی در اتحادیه‌ها و صنوفی که خود را ملزم به رعایت قوانین می‌دانند، ایجاد می‌کند. وی اضافه کرد: تقاضای پلیس این است که کارگروهی تشکیل شود تا دغدغه‌های اتحادیه برطرف شود.

وی افزود: هر جا بزهکاری و نابهنجاری می‌بینید به پلیس کمک کنید تا با آن برخورد شود.

در ادامه این دیدار سردار ساجدی نیا به برنامه‌های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در حوزه امنیت نیز اشاره کرد و افزود: طرح «محل محوری و امنیت» در محله‌های مختلف پایتخت از چند روز گذشته آغاز شده و در برخی از نقاط هم برخوردهای لازم از سوی پلیس صورت گرفته است.

ساجدی‌نیا افزود: به واسطه اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد، سطح جرم در تهران افزایش یافت و حتی برخی از جرائم دو برابر شد، اما در حال حاضر توانسته‌ایم میزان وقوع جرم را ثابت نگه داریم و نیاز داریم که در کلانشهر تهران هر جا بزهکاری و نابهنجاری می‌بینید به پلیس کمک کنید تا با آن برخورد شود.