استیضاح وزیر آموزش‌ و پرورش منتفی شد

دنیای اقتصاد- کمتر از یک هفته پس از تقدیم طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به هیات رییسه مجلس، ۱۹ نفر از ۲۸ امضاکننده این طرح، امضای خود را از پای استیضاح حمیدرضا حاجی‌بابایی برداشتند، تا اولین استیضاح دولت دهم پیش از مطرح شدن منتفی شود. پس گرفتن استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش که البته واکنش‌هایی را در صحن علنی مجلس به دنبال داشت؛ پس از آن اتفاق افتاد که روز یکشنبه یکی از امضاکنندگان این استیضاح گفت: در پی برگزاری جلسه‌ای در عصر روز یکشنبه با حضور معاونان وزیر آموزش‌وپرورش، سه نفر از اعضای هیات رییسه مجلس و جمعی از استیضاح‌کنندگان، تصمیم جمعی بر این شد که استیضاح حاجی‌بابایی به مدت سه ماه مسکوت بماند.

اعلام پس‌گرفتن استیضاح و تذکر ۲ نماینده

در اواخر جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس، شهاب‌الدین ‌صدر که ریاست آن بخش از جلسه را بر عهده داشت، اعلام کرد: نمایندگانی که تقاضای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را داشتند، استیضاح خود را پس گرفتند. محمد دهقانی، عضو هیات رییسه مجلس نیز با اعلام اینکه شمار امضاهای متقاضیان استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به زیر ۱۰ نفر رسیده است و از حد نصاب خارج شده است، گفت: استیضاح حمیدرضا حاجی‌بابایی منتفی است. استیضاحی که در جلسه چهارشنبه گذشته مجلس و با ۲۸ امضا اعلام وصول شده بود.

به دنبال اعلام منتفی شدن استیضاح، الیاس نادران در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس که به حفظ شان و جایگاه نمایندگان و مجلس اشاره دارد، گفت: پس گرفتن استیضاح‌ها هم به شان مجلس لطمه می‌زند و هم اصل استیضاح را ضایع می‌کند.

وی افزود: مدت‌ها است طرح استیضاح بعضی از وزرا تقدیم شده و هیات رییسه نسبت به اعلام استیضاح آنها مقاومت می‌کند، اما به یک‌باره چند روز قبل طرح استیضاح وزیری که در مسیر استیضاح نبود اعلام وصول می‌شود و دو روز بعد هم اعلام می‌کنند استیضاح را پس گرفته‌اند؛ این موضوع هم به شان مجلس لطمه می‌زند و هم اصل استیضاح را ضایع می‌کند و هم مانع از این‌ می‌شود که نمایندگان به وظیفه نظارتی خود عمل کنند. نماینده تهران گفت: استدعا دارم اسامی استیضاح کنندگان وزیر آموزش‌وپرورش و امضاکنندگانی که امضای خود را پس‌گرفتند، اعلام کنید که مجلس و موکلین ما تکلیف‌شان روشن شود. پس از نادران، عماد حسینی، نماینده قروه نیز با انتقاد از رعایت نشدن شأن مجلس و جایگاه نمایندگان در مورد موضوع استیضاح، از اعلام نشدن نام کسانی که امضای استیضاح را پس گرفته‌اند، انتقاد کرد و گفت: حق ما است بدانیم چه کسانی امضایشان را پس‌گرفته‌اند. وی افزود: به عنوان یکی از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر آموزش‌وپرورش بارها برای دریافت نام کسانی که امضا را پس گرفته اند، اقدام کردم؛ اما متاسفانه هیچ پاسخی در این مورد دریافت نکرده‌ام. در پاسخ به این تذکرات، صدر گفت: این جا هم امضاها اعلام شده و هم همکارانی که امضای خود را پس‌گرفته‌اند، معلوم است؛ کاری هم که در مورد اعلام استیضاح صورت گرفت براساس آیین‌نامه بود. وی افزود: همکاران مختار هستند که از این ابزار نظارتی خود استفاده کنند. یعنی می‌توانند سوال، استیضاح و تحقیق‌وتفحص را مطرح کنند و بعد هم منصرف ‌شوند یا فرصت دوباره بدهند. نایب رییس دوم مجلس اضافه کرد: اعلام اسامی کسانی که امضای خود را پس گرفته‌اند طبق آیین‌نامه ضرورتی ندارد.