موسی الرضاثروتی: رشد ۵/۱۲درصدی بخش تعاون در برنامه‌چهارم محقق نشده است

محمد عباسی: وزارت تعاون، کمترین اعتبارات را در میان همه دستگاه‌ها دارد دنیای اقتصاد- عدم رشد بخش تعاونی به میزان پیش‌بینی شده در قانون برنامه چهارم و تغییرات پی‌در‌پی مدیریتی در وزارت تعاون سوال‌هایی بود که با استناد به آنها، موسی الرضاثروتی و نصرالله‌کمالیان، وزیر تعاون را به جلسه روز یکشنبه مجلس فراخواندند. سوالاتی که در نهایت و با پاسخ‌های وزیر، منجر به قانع‌شدن نمایندگان مجلس از پاسخ‌های محمد عباسی شد.البته در پایان توضیحات وزیر در مجلس، سوال‌کنندگان، پاسخ عباسی را قانع‌کننده ندانستند و خواستار رای‌گیری از نمایندگان شدند، اما مجلس با ۱۱۴رای موافق، ۵۸رای مخالف و ۱۹رای ممتنع پاسخ وزیر تعاون را قانع‌کننده تشخیص داد.

وزیر تعاون: کمبود اعتبار داریم

محمد عباسی در توضیحات در مجلس اظهار کرد: در این فاصله زمانی چندین ساله کار بسیار بزرگ تقنینی برای تعاونی‌ها صورت گرفته است که بسیار قوی‌تر و از لوایح جزئی‌تر بوده است. وی با اشاره به لایحه مربوط به توسعه تعاون و قانون جامع بخش تعاون اظهار کرد: ما کمترین اعتبارات را میان همه دستگاه‌ها داریم و حتی در بیشتر شهرستان‌ها اداره نداریم.عباسی با بیان اینکه اجازه جذب نیرو برای وزارت تعاون وجود ندارد، به مذاکرات اخیر این وزارتخانه با رهبرمعظم انقلاب اشاره کرد و گفت: با رهبر انقلاب صحبت کردیم و ایشان اجازه دادند تا ۵۰۰ نفر نیروی تخصصی جذب شود، اما باز لازم است مقدار نیرویی را که در شهرستان نیاز است، تامین کنیم.

ثروتی: تعاونی‌های فراگیر ملی چه شد؟

موسی الرضاثروتی نماینده بجنورد نیز با بیان اینکه روند کار در وزارت تعاون مطلوب نیست، اظهار داشت: چندین بار این موضوع را به شکل خصوصی با وزیر تعاون مطرح کردم اما در نهایت چاره‌ای جز سوال کردن نداشتم.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با طرح این سوال که آیا وزارت تعاون طی پنج، شش سال گذشته حتی نیم‌درصد رشد داشته است یا نه؟ یادآور شد: وزیر در هفته تعاون میزان رشد تعاونی‌ها را ۵/۷ درصد اعلام کرده است. اما این درحالی است که مرکز آمار ایران این رقم را تایید نکرده است و میزان رشد وزارت تعاون را همان پنج درصد قبلی دانسته است.ثروتی یادآور شد: تعاونی‌های بسیاری طی این سال‌ها انصراف داده یا ورشکست شده است. ساختار این وزارتخانه نیز سه مرتبه عوض شده است و برخی افرادی که الفبای تعاون را بلد نیستند در این وزارتخانه فعالیت می‌کنند. به گفته وی، در برنامه چهارم باید ۵/۱۲ درصد رشد در وزارت تعاون به وجود می‌آمد که چنین چیزی محقق نشده است.