دنیای اقتصاد- شورای عالی هواپیمایی در حالی مصوبه افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیما از 15 مهر در خطوط داخلی را ابلاغ کرد که وزیر راه ضمن تایید این افزایش قیمت تاکید کرد که با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و واقعی‌سازی قیمت‌ها علاوه براین افزایش قیمت، دیگر شاهد افزایش دوباره قیمت بلیت هواپیما نخواهیم بود. همزمان خبرگزاری‌ها خبردادند که در پی افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما، قیمت بلیت قطارهای بخش خصوصی هم افزایش یافت. سخنگوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تایید این خبر در عین‌حال تاکید کرد که هیچگونه افزایشی در قیمت بلیت قطار بخش دولتی اتفاق نیفتاده است.

شورای عالی هواپیمایی تصویب کرد
افزایش 30‌درصدی قیمت بلیت هواپیما
دنیای اقتصاد- شورای عالی هواپیمایی در حالی مصوبه افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما از ۱۵ مهر در خطوط داخلی را ابلاغ کرده است که وزیر راه ضمن تایید تلویحی این افزایش قیمت تاکید کرده است که با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و واقعی‌سازی قیمت‌ها علاوه براین افزایش قیمت، دیگر شاهد افزایش دوباره قیمت بلیت هواپیما نخواهیم بود.
یکشنبه‌ای که گذشت، عباس مسیبی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر از افزایش 30 درصدی نرخ بلیت هواپیماهای خطوط داخلی از 15 مهر خبر داده و گفته بود که افزایش نرخ بلیت هواپیما بنا به درخواست‌های مکرر شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر نزدیک شدن نرخ بلیت پرواز‌های داخلی به نرخ‌های واقعی صورت گرفته است.
پیش از این؛ اما وزیر راه و ترابری در مصاحبه‌ای گفته بود قطعا، پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و آزاد‌شدن قیمت سوخت، قیمت‌های بلیت هواپیما نیز افزایش می‌یابد. حمید بهبهانی؛ اما در حاشیه جلسه اخیر هیات دولت در پاسخ به اینکه آیا با واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی باز با افزایش قیمت بلیت هواپیما مواجه خواهیم بود یا نه افزود: اگر قرار باشد بهای بلیت هواپیما از نیمه این ماه افزایش یابد با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دیگر افزایش دوباره نخواهیم داشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر ،وزیر راه و ترابری درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: حدود 10 سال است که هیچ گونه تغییری در بهای بلیت هواپیما نداشته‌ایم و همه خطوط هوایی ما بدهکارند و پول سوخت سه چهار ساله خود را نداده‌اند.
وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی قادر به نوسازی ناوگان خود نیستند و اگر قرار باشد از هواپیماهای کنونی بیش از اندازه استفاده کنیم، مشکلات خواهیم داشت. وی گفت: فاصله بهای اتوبوس و هواپیما بسیار کم است در صورتی که اختلاف قیمت باید زیاد باشد.
جلسه رحیمی با وزارت بازرگانی و سازمان هواپیمایی کشوری
در همین حال اعلام شده که قرار بر این است که امروز (سه‌شنبه) معاون اول رییس‌جمهوری، مسوولان وزارت بازرگانی و سازمان هواپیمایی کشوری گرد میز دولت آیند تا این موضوع را مجدد مورد بررسی قرار دهند.
محمدعلی ضیغمی در این رابطه به «مهر» گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما، مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری را دارد و این مصوبه، در روزهای گذشته از سوی معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ شده است.
معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به این سوال که رییس‌جمهوری اجازه هرگونه افزایش قیمتی را از دستگاه‌های دولتی سلب و مسوولیت را به کارگروه طرح تحول اقتصادی سپرده است، بنابراین تصمیم شورای عالی هواپیمایی غیرقانونی است، افزود: به دلیل حساسیت‌هایی که بر روی قیمت بلیت هواپیما وجود دارد، قرار بر این است که امروز سه شنبه جلسه‌ای در دولت با حضور معاون اول رییس‌جمهوری تشکیل شود تا موضوع مورد بحث و بررسی مجدد قرار گیرد.
وی تصریح کرد: شورای عالی هواپیمایی در افزایش قیمت بلیت هواپیما اختیار قانونی دارد و به این جهت می‌تواند کار قیمت گذاری را انجام دهد.
نرخ‌های جدید چقدر خواهد بود؟
همچنین به گزارش مهر، در پی افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما، لیست جدید قیمت بلیت رفت پروازهای داخلی از تهران به دیگر شهرها به شرح جدولی است که در پی می‌آید و قیمت بلیت رفت و برگشت در این مسیرها دو برابر می‌شود.

بلیت قطار خصوصی هم گران شد
در پی افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، قیمت بلیت قطارهای بخش خصوصی هم افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری مهر، از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز خبر می‌رسد قیمت بلیت قطارهای بخش خصوصی افزایش یافته است. گفته می‌شود، قیمت بلیت قطارهای بخش خصوصی به خصوص در محور جنوب کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا رفته است.
مهدی حاجیان، سخنگوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با مهر با تایید خبر افزایش قیمت بلیت قطار بخش خصوصی گفت: هیچگونه افزایشی در قیمت بلیت قطار بخش دولتی اتفاق نیفتاده است.افزایش قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی و قطارهای بخش خصوصی در حالی اعلام می‌شود که مسوولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای می‌گویند: قیمت بلیت اتوبوس بین شهری فعلا قرار نیست افزایش یابد.داریوش باقر جوان، مدیرکل امور حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: با وجود اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور در آینده‌ای نزدیک قیمت بلیت اتوبوس بین شهری افزایش نمی‌یابد.