با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیاست‌گذاری در بخش انرژی کشور از جمله انرژی‌های نو و بهینه‌سازی تولید و مصرف انواع حامل‌های انرژی به عهده شورای عالی انرژی خواهد بود. به گزارش دنیای اقتصاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه به ادامه بررسی جزئیات طرح یک فوریتی اصلاح الگوی مصرف انرژی پرداختند و ۸ ماده دیگر از این طرح را به تصویب رساندند.

بر این اساس نمایندگان مقرر کردند، تعیین، اصلاح و بازنگری خط مشی‌های اساسی در مورد هر کدام از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انرژی توسط کارگروهی متشکل از وزارت نیرو و نفت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور انجام شود.

همچنین با تصویب مجلس راهکارهای اجرایی مناسب به منظور حمایت و تشویق برای ارتقای نظام تحقیق و توسعه درباره فناوری‌های جدید از طریق تامین اعتبارات نفت و نیرو در بودجه سنواتی تدوین و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

علاوه بر این، سیاست‌گذاری در بخش انرژی کشور از جمله انرژی‌های نو و بهینه‌سازی تولید و مصرف انواع حامل‌های انرژی منحصرا به عهده شورای عالی انرژی است. بر این اساس ساختار شورای عالی انرژی باید به گونه‌ای اصلاح شود که امکان حضور منظم طرف‌های عرضه و تقاضای انرژی در جلسات شورا و سیاست‌گذاری مشترک آنها در بخش انرژی فراهم شود.

بر اساس مصوبه دیگر مجلس وزارتخانه‌های نیرو، نفت، کشاورزی و صنایع موظفند کلیه فناوری‌های مورد نیاز حوزه‌های تخصصی برای عرضه و مصرف انرژی در ۲۰ سال آینده را در حیطه شخصی خود شناسایی و تمهید کنند و امکان طراحی و بهبود آن برای به کارگیری توسط سازندگان و تولیدکنندگان داخلی را فراهم نمایند.

همچنین نمایندگان مقرر کردند اصلاح سازمان‌ها با تشکیلات لازم داخلی برای ارتقای نظام تحقیق و توسعه موضوع ماده ۴ این قانون به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو حداکثر ۶ ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران برسد.با تصویب مجلس، وزارت نیرو می‌تواند در قالب برنامه ۵ ساله و قانون مدیریت خدمات کشوری جهت ارتقای بهره‌وری و استفاده هر چه بیشتر از منابع تجدید پذیر نسبت به تاسیس یک سازمان با شخصیت حقوقی مستقل اقدام کند و اساسنامه وظایف این سازمان توسط وزارت نیرو تهیه می‌شود و حداکثر ۶ ماه پس از تصویب این قانون با تایید هیات وزیران جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و وزارت نیرو می‌تواند ردیف‌های بودجه مربوط به امور مذکور را از سازمان‌های زیرمجموعه خود به سازمان جدید انتقال دهد.