واکنش سران قوا به تحریم‌های تازه آمریکا

احمدی‌نژاد: مقامات آمریکا تسلط بر اعصاب خود را از دست داده‌اند

صادق آملی لاریجانی: حکم تحریم آمریکا نشانه استیصال آنان در برابر ایرانیان است

علی لاریجانی: اقدام آمریکا بازی‌ای کودکانه در صحنه بین‌المللی است دنیای اقتصاد- اقدام آمریکا در‌ ایجاد محدودیت سفر و انسداد دارایی‌های ۸ مقام رسمی ایران که منجر به احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه شد، واکنش سران قوا و وزیران کشور و رفاه را نیز در پی داشته است.

به گزارش ‌ایسنا، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس گفت: به فضل الهی به همان اندازه که در ایران خودباوری ملی شکوفا و گسترش پیدا کرده است به همان نسبت نظام سلطه، هیمنه و آرایش سیاسی خود را از دست داده است. مواضعی که رییس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر از طریق رسانه انگلیسی علیه جمهوری اسلامی ایران گرفت موضع بسیار سطح پایینی بود و معلوم شد که آنان به کلی تسلط بر اعصاب خود را از دست داده‌اند. احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به بی‌تاثیر بودن تحریم‌های نظام سلطه علیه ملت ایران خاطرنشان کرد: مستکبران تمام قدرت مادی خود را بسیج کرده و چنین تصور می‌کنند که با اقدام جدید آنها در ایران تزلزلی ایجاد خواهد شد اما به فضل الهی و به واسطه خودباوری و ایستادگی ملت ایران اقدامات آنها هیچ تاثیری نداشته، ملت ایران نه تنها هیچ جایگاهی برای ابرقدرت‌ها قائل نیست بلکه از آنها هراسی هم ندارد.

پیشنهاد علی لاریجانی به آمریکا

علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در واکنش به اقدام اخیر آمریکا علیه برخی مقامات ایرانی مبنی بر تحریم و بلوکه کردن اموال آنها، به مقامات آمریکایی پیشنهاد داد که دارایی همه مسوولان ایرانی را بلوکه کنند، تا شاید باعث تشفی خاطر آنها شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، لاریجانی که در آغاز جلسه علنی یکشنبه مجلس سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اقدام اخیر دولت آمریکا در عدم صدور ویزا و بلوکه کردن دارایی‌های چند نفر از مسوولان ایران آنقدر بی معنا و سبک بود که بازی‌ای کودکانه در صحنه بین‌المللی تلقی گردید.رییس قوه‌مقننه یادآور شد: متاسفانه کشورهایی که داعیه مدیریت جهانی را دارند علاقه‌مند به بازیگوشی هستند و به چنین اعمالی (تحریم مقامات ایرانی) سرخوش هستند و این قدر بی‌ضابطه در قلمرو حقوق بین‌المللی عمل می‌کنند. رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: اگر اسم این اقدامات را مدیریت جهانی می‌گذارید و بازی با هیچ برای شما ابتهاج آور است، پیشنهاد می‌کنیم دارایی همه مسوولان ایرانی را بلوکه کنید تا شاید تشفی خاطر شود و از کدور‌ت‌های شکست‌های پی در پی در منطقه آرامش موقتی و کاذب برای خود دست و پا کنید.

استیصال در برابر ایرانیان

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه‌قضائیه نیز در جلسه روز یکشنبه مسوولان عالی قضایی با اشاره به تصمیم آمریکا در ایجاد محدودیت برای هشت مقام مسوول ایرانی اظهار کرد: این مساله که رییس‌جمهور یک کشور مدعی حقوق بشر به صورت یک‌طرفه و بدون انجام مراحل و مقدمات حقوقی و قضایی، راجع به مسوولان یک کشور دیگر احکامی را جاری کند، نشان می‌دهد که تا چه حد ادعای پایبندی آنان به قانون و حقوق بشر دروغ است و تا چه حد در این کشور مدعی، کار سیاسی با بحث‌های قضایی و حقوقی گره خورده است. وی رفتارهایی مانند صدور حکم تحریم و محرومیت برای مقامات ایرانی از سوی آمریکا را نشانه استیصال این کشور در مقابل پایمردی و مقاومت مردم و مسوولان ایران دانست و افزود: چنین اعمال غیرمنطقی و غیرمنصفانه و البته خنده‌داری از جانب مقامات آمریکایی سردرگمی آنان در برابر کشور ایران را به خوبی آشکار کرده است.

نجار: قصد سفر به آمریکا را نداشته و نداریم

مصطفی محمدنجار، وزیر کشور نیز در واکنش به تحریم ۸ مقام ایرانی از سوی دولت آمریکا گفت: دولت آمریکا در تناقض شدیدی در برخورد با حقوق بشر گرفتار شده و این‌گونه اقدامات ناشیانه نشان از عدم تعادل در سیاست خارجی، دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و استیصال و سردرگمی مقامات آمریکایی است. به گزارش خبرگزاری مهر، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم شما به عنوان یکی از ۸ مقام اعلام شده از سوی آمریکا اساسا ضربه‌ای به دارایی‌های شما می‌زند یا نه، گفت: دارایی‌های نداشته من برای آنها و هرچه دارم نیز برای آنها باشد.

وی همچنین در واکنش به ممنوع‌الورود شدن خود به خاک آمریکا گفت: ما هیچ‌گاه قصد سفر به خاک آمریکا را نداشته و نداریم.

محصولی: تا به حال یک ریال هم حساب در آمریکا نداشته‌ام

صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز در واکنش به جلوگیری از ورود ۸ تن از مقامات ایرانی به آمریکا گفت: من تاکنون هیچ درخواست ویزای آمریکا نداشته‌ام.

به گزارش خبرگزاری فارس، محصولی در حاشیه برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک رفاه کارگران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش آنان در مورد جلوگیری از ورود وی به آمریکا گفت: این موضوع چندان مهم نیست و من تا به حال درخواست ویزای آمریکا را نداشته‌ام؛ ضمن اینکه این حرکات نشان دهنده مریض شدن و نابود شدن نظام استکباری است. این کارها زورگویانی مثل آمریکا را زیر سوال می‌برد؛ ضمن اینکه من تا به حال یک ریال هم حساب در آمریکا نداشته‌ام.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی موضوع ویزا و جلوگیری وی به آمریکا را بیشتر شبیه به یک جوک سیاسی دانست و گفت: من حتی آن موقع که در بخش خصوصی فعالیت می‌کردم سفری به آمریکا نداشتم.

واکنش‌های اولیه تهران

بر اساس ‌این گزارش، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته با صدور فرمانی، اسامی ۸ مقام ‌ایرانی را به فهرست تحریم‌های ‌این کشور اضافه کرد. به گزارش سایت شبکه خبر سیما، دولت آمریکا‌ این افراد را به نقض حقوق بشر در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده است.

در نخستین واکنش به‌ این اقدام‌، عصر روز پنج‌شنبه خانم لئوآگوستی، سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. منوچهر متکی، وزیر خارجه نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنج‌شنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به موضوع تحریم ۸ مقام ایرانی از سوی آمریکا گفت: آنها با این کارشان اعتراف کردند که بازی‌های آمریکا در فتنه انتخابات ۸۸ به آخر خط رسیده و هیچ کاری نتوانسته‌اند انجام دهند. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز اقدام آمریکا در ایجاد محدودیت سفر و انسداد دارایی‌های هشت مقام کشورمان را دخالت در امور داخلی ‌ایران دانست.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور هم به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران، با بیان ‌اینکه ‌این اقدام آمریکا صرفا برای حمایت از جریانات ضدانقلاب است، گفت: آمریکا با انجام این‌گونه اقدامات تصمیم دارد که به ضدانقلاب روحیه بدهد؛ آنها تا این حد دستشان خالی شده که به هر گیاه سستی هم برای اینکه خود را نجات دهند، چنگ می‌زنند.سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز روز شنبه هفته جاری با اعلام اینکه بستن حساب و تحریم از سوی آمریکا یک لطیفه است، گفت: باید از آقای اوباما تشکر کنم که موضوعی را برای ما جور کرد که اگر از ما خواستند لطیفه‌ای را تعریف کنیم، بستن حساب‌هایمان و تحریم را بگوییم.

رادان اظهار کرد: وقتی آقای اوباما خود به این موضوع ورود پیدا کرد و اطلاعیه را قرائت کرد، این موضوع مطرح است که به ما هم اطلاع دهند که میزان حساب‌هایمان چقدر بوده که بسته‌اند تا بتوانیم میزان حساب‌هایمان را بدانیم.

وی ادامه داد: برای همه روشن شد که رییس‌جمهور آمریکا گویا هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌ها و هیچ اراده‌ای از خود ندارد، وقتی آمریکایی‌ها از درون خود بی‌اطلاع هستند و اطلاعات نادرستی در رابطه با این موارد می‌دهند، معلوم نیست که حمله به عراق و افغانستان و اطلاعات دروغ در حمله به عراق را از کجا آورده‌اند. وی افزود: برای کسانی که این همه ادعای ابرقدرتی دارند، متاسفم و خوشحالم که هیمنه اطلاعات آنها به هم ریخت.