دنیای اقتصاد- شمس‌الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود از اجرای ناگهانی اصلاح قیمت‌ها سخن به میان آورد و در عین حال اعلام کرد، سال‌ها قبل نیز برای افزایش 20 درصدی نرخ بنزین، تنها یک ساعت قبل از اجرا، خبر آن اعلام می‌شد که احتمالا هم‌اکنون نیز همان‌گونه خواهد شد. حسینی این سخنان را در نشست خبری دیروز خود و در پاسخ به سخنان پی‌درپی خبرنگاران درباره زمان اجرای قانون یارانه‌ها و قیمت نهایی بنزین اعلام کرد. روز پنجشنبه، ارسلان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته بود که بنزین تک نرخی از اول آبان‌ماه و به قیمت هر لیتر 400 تومان عرضه خواهد شد. خبرنگاری پرسید، آیا قیمت و زمان اعلام شده از سوی رییس کمیسیون اقتصادی را تایید می‌کنید؟ سخنگوی اقتصادی دولت هم که نمی‌خواست پاسخ صریحی در تکذیب یا تایید این خبر بر زبان جاری کند به حالت کنایه و غیررسمی گفت: حتما شاید بشود. وی اضافه کرد: البته زمان اجرای قانون یارانه‌ها با زمان اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یکی است.

سخنگوی اقتصادی دولت مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی دولت را تشریح کرد
اجرای ناگهانی اصلاح قیمت‌ها
حسینی: ستادی زیرنظر وزیر کشور تحرکات ضدیارانه‌ای را کنترل می‌کنند
دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: سخنگوی اقتصادی دولت دیروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران از احتمال بنزین 400 تومانی از آبان ماه خبر داد و در عین حال گفت: با واریز یارانه‌ها در نیمه دوم مهرماه‌، به تدریج مردم نسبت به میزان یارانه نقدی آگاه می‌شوند و همچنین زمان اصلاح قیمت‌ها همان موقع اجرا اعلام خواهد شد.
شمس‌الدین حسینی همچنین در این نشست خبری از عدم تغییر نظام ارزی و رساندن دلار به ۱۰۶۰ تومان، علت افزایش قیمت ارز در بازار، استفاده از ارزهای محلی در مبادلات بین‌المللی ایران‌، ‌هماهنگی کامل خود با بهمنی و تشکیل ستادی برای مقابله با خدشه وارد کردن به هدفمندی یارانه‌ها با مسوولیت وزیر کشور خبر داد.
بنزین‌٤٠٠ تومانی، حتما شاید بشود!
سخنگوی اقتصادی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر عرضه بنزین ۴۰۰ تومانی در آبان ماه صحت دارد یا خیر؟ گفت:‌صبر کنید تا آبان ماه برسد تا ببینید قیمت‌ها چه می‌شود. خبرنگار دنیای اقتصاد پرسید یعنی در آبان ماه افزایش قیمت‌ها انجام می‌شود که سخنگوی اقتصادی در پاسخ گفت: «حتما شاید بشود» وی سپس در توضیح بیشتر این مطلب اضافه کرد: البته زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها با زمان اصلاح قیمت حامل‌های انرژی یکی است. حسینی افزود: یادم هست ۱۵ سال پیش وقتی در سازمان برنامه و بودجه می‌خواستیم قیمت بنزین را۲۰ درصد افزایش بدهیم این موضوع را یک ساعت قبل از اجرا اعلام می‌کردیم. الان هم در هدفمندی یارانه‌ها از این رویه استفاده می‌کنیم. گفتنی است، ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس روز پنج‌شنبه در مصاحبه ای اعلام کرده بود که بنزین از ابتدای آبان ماه و به صورت تک نرخی به قیمت ۴۰۰ تومان عرضه خواهد شد.
افزایش تقاضای نقدی؛ علت افزایش قیمت ارز در بازار
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا افزایش نرخ ارز در بازار متاثر از تحریم‌ها بوده یا ارتباطی بین این اتفاق و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد یا خیر نیز گفت: برخی تحلیل‌گران مطرح می‌کنند که دولت به خاطر تامین منابع مالی نرخ ارز را گران کرده، اما چنین چیزی صحت ندارد. وی افزود: علت افزایش قیمت ارز در بازار به افزایش تقاضای نقدی ارز باز می‌گردد و در بانک مرکزی جمع‌بندی این بود که باید ارز را به صورت نقدی و متناسب با نیاز عرضه کنیم. در عین حال بانک مرکزی لازم بود که طی روزهای گذشته نسبت به تزریق ارز در بازار اقدام کند‌. حسینی تاکید کرد: از نظر ما، تحریم‌ها تاثیری در افزایش قیمت ارز ندارد و بازار ارز کاملا در مدیریت بانک مرکزی است.
استفاده از ارزهای محلی در مبادلات بین‌المللی ایران
حسینی در بخش دیگری از این نشست در مورد به کارگیری پول‌های محلی در مبادلات بین‌المللی گفت: چرا باید پول ایران با ترکیه یا با چین، روسیه، عمان و هر کشور دیگر طرف مبادله استفاده نشود و مجبور شویم برای انجام معاملات بین‌المللی از ارز ثالث مانند یورو و دلار استفاده کنیم که در آن صورت هزینه مبادله را به دنبال خواهد داشت. سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: امروز اگر یک بازرگان بخواهد با طرف خارجی در کشورهای یاد شده مبادله انجام دهد از پول رایج دو کشور استفاده می‌کند و بانک‌های مرکزی دو کشور طرف مبادله این معاملات را تضمین می‌کند که با این کار در واقع سلطه مالی کشورهای استکبار کاهش پیدا کرده و روز به روز دلار تضعیف خواهد شد.
وزیر اقتصاد افزود: چگونه است مهندسان ایرانی در سطح جهان و در بازارهای بین‌المللی کار می‌کنند، اما پول ایران در سطح جهانی کار نمی‌کند، بنابراین همانگونه که تجربه نشان داده تجار از دولت‌ها و رسانه‌ها جلوتر حرکت می‌کنند و مردم شاهد هستند در مکه با هزار تومانی ایرانی مبادله انجام می‌شود یا در دبی نیز تجار به توافق رسیدند جهت گسترش مبادلات از پول رایج دو کشور طرف مبادله استفاده شود. حسینی افزود: بانک‌های مرکزی دو کشور نیز به دنبال توافق بازرگانان بحث تسویه حساب این معاملات را برعهده می‌گیرند و از این طریق هزینه تبدیل پول دو کشور به ارز سوم از بین می‌رود و هزینه مبادلات کاهش پیدا می‌کند. سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: البته برخی می‌گویند به عنوان مثال یوآن چین دارای نوسان است که سوال ما این است آیا یورو و دلار نوسان کمی ‌داشته است، البته بانک مرکزی سعی می‌کند ریسک نوسان ارزهای طرف مبادله با ایران را از طرق مختلف بپوشاند.
واریز یارانه‌ها از نیمه دوم مهر ماه
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 60 میلیون و 600 هزار نفر در طرح هدفمندی یارانه‌ها ثبت نام کرده‌اند، در پاسخ به سوال خبرنگاری که دقیقا از چه زمانی هدفمندی یارانه‌ها شروع می‌شود گفت: هدفمندی یارانه‌ها آغاز شده و امروز در تمام استان‌های کشور حساب خانوارهای متقاضی دریافت یارانه گشایش یافته، 90 درصد خانوارها فرم پر کردند و 86 درصد از آنها اعلام حساب برای دریافت یارانه‌ها کرده‌اند که در مجموع 80درصد افراد کشور متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند. سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: از نیمه دوم مهرماه به تدریج حساب خانوارها در استان‌ها شارژ می‌شود و وقتی در نیمه دوم مردم به حساب‌های خود مراجعه کنند پاسخ این را دریافت می‌کنند که به هر خانوار چقدر یارانه‌ تعلق گرفته است. وی تاکید کرد: البته حساب‌های یارانه‌ها قابل برداشت نیست تا زمانی که اصلاح قیمت‌ها انجام شود که آن هم موقعی خواهد بود که در همان زمان اعلام خواهد شد.
سیاست ارزی دولت تغییری نکرده
سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه سیاست ارزی دولت تغییر نکرده گفت: نظام ارزی کشور همان شناور مدیریت شده است که در قانون ذکر شده و از نوسان شدید نرخ ارز جلوگیری و بازار کنترل می‌شود. وی تاکید کرد: هفته جاری این افزایش دفعی در نرخ ارز صورت گرفت که ناشی از افزایش تقاضای ارز و کمبود ارز در صرافی‌ها به نسبت تقاضا بود که بانک مرکزی از امروز(شنبه) با عرضه مناسب ارز قیمت را به انتهای شهریور سال جاری یعنی هر دلار 1060 تومان می‌رساند. وی افزود: برای پرهیز از نوسان نرخ ارز با ابزار اقتصادی و ارز مورد نیاز دنبال می‌شود.
نرخ سود بانکی همان است
سخنگوی دولت درباره نرخ سود بانکی تصریح کرد: نرخ سود بانکی نیز همان است که در بسته سیاستی و نظارتی بانک‌ها توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده و هیچ تغییری در سود بانکی اعم از افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی و سود تسهیلات انجام نشده است. وی در مورد اعتراضاتی که نسبت به بالا بودن نرخ سود دریافتی از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد، گفت: بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر در بخش پولی کشور نظارت می‌کند و تخلفات به واحد نظارت بانک مرکزی ارجاع می‌شود. وزیر اقتصاد تاکید کرد: دولت مصمم است سفته‌بازی در برخی از حوزه‌ها که در سال‌های قبل بود مانند بازار سکه یا بازار ارز را از بین ببرد و با ابزارهای مالی از سفته‌بازی جلوگیری کند. وی تاکید کرد: ارز وسیله برای مبادله است نه ابزار سفته‌بازی و خرید و فروش آن و سکه با انگیزه سود درست نیست و با آن مقابله می‌شود.
قیمت سکه متناسب با قیمت جهانی تنظیم می‌شود
وی در ادامه، افزایش قیمت سکه را متاثر از افزایش قیمت‌های جهانی دانست و تاکید کرد: با کاهش جهانی قیمت طلا و عرضه روزانه سکه توسط بانک کارگشایی قیمت سکه در چند روز آینده مدیریت می‌شود و حداکثر قیمت سکه مطابق قیمت جهانی طلا کنترل می‌شود و عرضه سکه به قدر کافی صورت خواهد گرفت.
سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: مجموعه سیاست دولت این است که قدرت جذب اقتصاد افزایش یابد و با راه‌اندازی فاز‌های پارس جنوبی و سپردن کار به پیمانکاران داخلی حجم کار و تولید بنگاه‌ها و نیز تولید مصالح ساختمانی افزایش یابد که در مجموع به رونق اقتصاد و تولید خواهد انجامید.
با بهمنی هماهنگی کامل دارم
وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی برای اعلام اسامی ‌مدیران عامل بانک‌ها که صلاحیت تصدی این پست را ندارند، گفت: آنچه مسلم است بین مدیریت اقتصادی کشور یعنی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مستلزم همکاری است و هماهنگی و همراهی بین بنده به عنوان وزیر اقتصاد و آقای بهمنی به عنوان رییس بانک مرکزی وجود دارد و هر کس در این کار ورود کند این هماهنگی را تصدیق می‌کند.
با درهای بسته گفت‌وگو نمی‌کنیم
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده درباره صنف طلافروشان گفت: از ۱۲ گروه مشمولان جدید مالیات بر ارزش افزوده در دوره جدید تنها یک گروه از صنف طلا‌فروشان ثبت‌نام نکرده‌اند که آنها نیز با نامه رییس اتحادیه به تدریج مغازه‌های خود را باز کرده و به ثبت‌نام روی آورده‌اند.
حسینی ادامه داد: در اکثر نقاط کشور صنف طلافروش نیز ثبت نام را آغاز کرده‌اند، اما برخی واحدهای صنفی متمرکز از ثبت نام خودداری کرده‌اند. با این وجود ما موظف به اجرای قانون بدون تبعیض هستیم. حسینی با تاکید بر اینکه گفت‌وگوی خاصی با این صنف انجام نشده است، گفت: شورای عالی اصناف و اتحادیه طلا و جواهر با درک هویت صنفی خود اطلاعیه داده‌اند و از همکاران خود خواسته‌اند که واحدهای صنفی خود را باز کنند. گفت‌وگوی ما با درهای باز است و ما با درهای بسته گفت‌وگو نمی‌کنیم.
مخالفان اجرای قانون وضع پرداخت مالیاتی‌شان خوب نیست
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد مودیان فراری مالیاتی گفت: ما دنبال اعمال قانون هستیم و دنبال مجازات نیستیم از ظرفیت کامل قانون برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده استفاده می‌کنیم، البته به من گزارش‌هایی رسیده است اگر لازم باشد به مردم بازگو می‌کنم، اما اجمالا برخی افرادی که در مقابل اجرای قانون جبهه گرفته‌اند وضع پرداخت مالیاتی‌شان خوب نیست.
وی افزود: سازمان مالیاتی با قانون‌مداری جلو می‌رود و بسیاری از امور بر مبنای توافق جلو می‌رود. وزیر اقتصاد افزود: اگر کسی به رغم تفاهم بخواهد قانون را اجرا نکند باید طبق قانون حساب‌های مالیاتی او مجدد رسیدگی شود و این مجازات نیست، بلکه اعمال قانون است.
تشکیل ستادی برای مقابله با خدشه وارد کردن به هدفمندی یارانه‌ها
وزیر اقتصاد در مورد تشکیل ستادی برای خدشه وارد کردن به قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: یک نکته باید مورد توجه قرار گیرد که اگر بخش عمده‌ای از منابع کشور به صورت قاچاق وارد یا از کشور خارج می‌شود پس تعدادی ذی‌نفع دارد که گرچه دولت دنبال حفظ منافع کشور است، اما گروه‌های ذی‌نفع نیز دنبال منافع خود هستند تا توفیق دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در عمل کاسته شود و از این موضوع نباید غافل بود. بنابراین ستادی با مسوولیت وزیر کشور این تحرکات را زیر نظر دارد و کمیته مربوطه در راستای مقابله با ستاد خدشه به هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.

گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور


سخنگوی اقتصادی دولت دیروز در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه به ارائه آماری از وضعیت اقتصادی کشور پرداخت. حسینی اعلام کرد: شاخص‌های بازارهای پول، سرمایه و تجارت خارجی در شش ماه نخست امسال رشد داشته است. بر اساس آمار رسمی‌ خزانه‌‌داری کل در شش ماه نخست امسال دولت ۳۹ هزار میلیارد تومان پرداختی داشت که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵ درصد رشد نشان می‌دهد. سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: شاخص کل بورس اوراق بهادار از ۱۲ هزار و ۵۳۷ واحد در ابتدای سال به ۱۸ هزار و ۵۴۹ واحد در پایان شهریور رسید که ۴۸ درصد رشد نشان می‌دهد. وی ادامه داد: رشد شاخص صنعت در این مدت نیز ۴۷ درصد بود. حسینی ارزش بورس را در ابتدای سال جاری ۶۵ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: ارزش بورس در پایان شهریور به ۸۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که ۳۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
افزایش 11 درصدی معاملات در بورس
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به معاملات بورس گفت: در شش ماه اول امسال ۷۰ میلیارد سهم معامله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد رشد داشت. حسینی گفت: در این مدت ارزش معاملات در بورس تهران به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد. شمس‌الدین حسینی با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی معاملات در بورس کالا در شش ماه نخست امسال گفت‌: در این مدت ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در بورس کالا مبادله شد. وی در خصوص بورس کالای تهران نیز گفت: عملکرد این بورس نیز در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد داشت. وزیر اقتصاد به رشد چشمگیر معاملات در فرابورس اشاره کرد و گفت‌: در شش ماه نخست امسال در این بازار یک و نیم میلیارد سهم به ارزش ۱۱۶۰ میلیارد تومان معامله شد که از لحاظ تعداد سهم‌، ۲۱۴ درصد و از لحاظ ارزش ۴۷۰ درصد رشد داشت.
بهبود شاخص‌های نظام بانکی کشور
حسینی با اشاره به بهبود شاخص‌های نظام بانکی کشور نیز گفت‌: در ۴ ماه نخست امسال، مانده سپرده بانک‌های دولتی ۴ درصد رشد و مانده تسهیلات هم ۷ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: با توجه به اجازه قانون‌گذار، بدهی ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت به بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و رفاه، تهاتر شد و وضع مالی این بانک‌ها نسبت به قبل بسیار مناسب‌تر شده است.
14 میلیارد دلار ارزش صادرات غیرنفتی 6 ماهه اول سال
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به رشد شاخص‌های تجارت خارجی کشور نیز گفت: صادرات غیرنفتی در شش ماه اول امسال از لحاظ وزنی از ۳۲ میلیون تن فراتر رفت که نسبت به سال قبل ۲۴ درصد رشد داشت. ارزش این صادرات در این مدت به ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۲۳ درصد رشد داشته است. وی در مورد واردات نیز گفت: واردات کشور در شش ماه نخست امسال به ۲۴ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشت. از لحاظ ارزش نیز در همین مدت ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار واردات انجام شد که ۲۴ درصد رشد نشان می‌دهد. حسینی علت افزایش ارزش واردات کشور را افزایش قیمت بنزین وارداتی و بالا رفتن سهم واردات فلزات گرانبها ذکر کرد.
عکس: خبرگزاری مهر