اقدام‌ تازه روسیه علیه ایران

دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه، ایران را از سرمایه‌گذاری در هر نوع فعالیت تجاری مرتبط با استخراج اورانیوم، تولید یا استفاده از مواد و فناوری‌های هسته‌ای در خاک روسیه منع کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری نووستی، این تصمیم مدودف در پایگاه اینترنتی کرملین منتشر و در آن تصریح شده است که این مساله به سرمایه‌گذاری در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، فرآوری مجدد سوخت هسته‌ای مصرف شده و تمام کارهای مربوط به آب سنگین یا فناوری مرتبط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای مربوط است.

بنابراین گزارش، رییس‌جمهور روسیه پیش از این در ۳۱ شهریور در فرمانی تحویل سیستم‌های اس ـ ۳۰۰ ، تسلیحات زرهی و هواپیما، هلیکوپتر و ناوهای جنگی را به ایران ممنوع کرد. فرمان رییس جمهور روسیه به دنبال تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل مصوب ۹ ژوئن سال ۲۰۱۰ (‌خرداد ماه سال‌جاری) صادر شده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه‌ سه‌شنبه هفته گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران در واکنش به اقدامات روسیه علیه کشورمان تاکید کرده بود: منافع بلندمدت ملت روسیه با وارد شدن به بازی‌های آمریکایی تامین نخواهد شد. این توصیه دوستانه ما به همه کشورهای همسایه‌مان است. وی در مورد دستور رییس‌جمهور روسیه برای تحویل ندادن موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران گفته بود: این اقدام به بهانه قطعنامه ۱۹۲۹ دنبال می‌شود که خود قطعنامه‌ غیرقانونی و غیرعادلانه است. سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکید کرده بود: اصولا قطعنامه ۱۹۲۹ شامل این‌گونه ابزارها و سلاح‌های پدافندی نمی‌شود.