آقای وزیر، «قیمت واقعی» یعنی چه؟!

سایت الف که زیر نظر احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اداره می‌شود‌‌، نوشت‌: وزیر محترم نیرو روز سه‌شنبه با تاکید بر گران کردن برق فرموده‌‌اند‌: «... با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت برق واقعی می‌شود». درباره این فرمایش، تذکر چند نکته ضروری است: اولا - در ادبیات اقتصادی، مفهومی با عنوان «قیمت واقعی» وجود ندارد و تعریف شده نیست؛ لذا هرکس می تواند تفسیر مورد علاقه خود را از این عنوان کلی و تعریف نشده بیان کند. در واقع بیان عباراتی تفسیرپذیر درباره قیمت‌های آتی برق از سوی وزیر نیرو این نگرانی را ایجاد می‌کند که این وزارتخانه بخواهد از هرج و مرج اولیه در جریان هدفمند کردن یارانه‌ها سوءاستفاده کرده و قیمت‌های بالاتری از قیمت تمام شده به شهروندان تحمیل کند.

ثانیا - قیمت تمام شده ادعایی وزارت نیرو درباره برق تولیدی حتی در مراجع رسمی دولت هم کاملا محل تردید و زیر سوال است؛ به طوری که بررسی اخیر در وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان داده قیمت تمام شده برق در ایران از آمار ادعایی وزارت نیرو بسیار کمتر است.

ثالثا - لازم به یادآوری است که اجازه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دستگاه‌های دولتی برای دریافت «قیمت تمام شده» محصولات خود از شهروندان، یکی از اشکالات مهم این قانون است؛ چرا که به شرکت‌های ماهیتا ولخرج و اسرافکار دولتی رسما اجازه داده هزینه‌های زاید و اسرافکاری‌هایشان را به دوش مردم بگذارند و روی قبض‌هایشان از مردم مطالبه کنند.