دفتر آیت‌ا... هاشمی با انتقاد از برخی خبرگزاری‌ها درباره چگونگی پوشش سخنرانی هاشمی رفسنجانی اعلام کرد: شیوه مذموم و غیرپسندیده مصادره به مطلوب سخنرانی‌ها که طی سال‌های اخیر بر فضای رسانه‌ای کشور سایه انداخته، یک بار دیگر توسط برخی رسانه‌ها تکرار شد و به‌ خاطر عدم اطلاع رسانه‌های دیگر و استناد آنها به دو خبرگزاری معروف و رسمی کشور، مستمسک اظهارنظرهای متفاوت و بعضا توهین‌آمیز نسبت به سخنرانی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مجتمع دانشگاهی بابل شده است.

در صورتی که رییس مجلس خبرگان رهبری در خصوص وقف به چند مورد اشارات موکد کرده‌اند: ۱ - اگر اموال دولتی در اموال دانشگاه آزاد باشد، مشمول وقف نمی‌شود. ۲ - چهار مجتهد عضو هیات موسس یعنی حضرات آیات و حجج‌الاسلام موسوی‌اردبیلی، هاشمی‌رفسنجانی، سیدحسن خمینی، قمی و همچنین آیت‌ا... بجنوردی به‌عنوان ناظر، بر شرعی بودن وقف صحه گذاشتند. ۳ - نظر فقهی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این زمینه اخذ شده است. ۴ - فکر نمی‌کنم خداوند اجازه دهد کسی این وقف را به هم بزند و اگر کسی این کار را کرد، خداوند از او قوی‌تر است و وقف را بر می‌گرداند. معلوم نیست رسانه‌های مدعی حقیقت‌گویی و اطلاع‌رسانی واقعی با چه نیتی بر حذف و اضافه سخنان آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی طی سال‌های اخیر اصرار می‌ورزند و متاسفانه بعضی از افراد مسوول؛ اما بی‌اطلاع، سخنانی را بر زبان می‌آورند که شان مسوولیت خویش را زیر سوال می‌برند.

برای اینکه «تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد» متن سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع دانشگاه آزاد که در آیین افتتاح مجتمع دانشگاهی بابل ایراد کردند و عینا از نوار پیاده شده و در صورت لزوم قابل ارائه به همه مراکز اطلاع‌رسانی می‌باشد، جهت تنویر افکار عمومی در ذیل می‌آید:

«... فکری که ما برای دانشگاه آزاد اسلامی داریم، و این اموال عظیمی که الان جمع شده و با این نیروهای فوق‌العاده‌ای که به وجود آمده و هر سال هم به سرعت دارد اضافه می‌شود، فکر کردیم که ان‌شاءالله این را جاویدان کنیم. ما وقف کردیم، با فتوای جمعی از مراجع و شخص رهبر انقلاب و فتوای خودمان که چهار نفر مجتهد بودیم، در هیات موسس بررسی کردیم و همه ما فتوای‌مان این بود. این اموال وقف شد، الان وقف است، صیغه وقف را خواندیم، قبض و اقباض انجام شد.

به ثبت هم رسید و فکر نمی‌کنم که خداوند اجازه بدهد ‌کسی، بتواند این وقف را به هم بزند و اگر کسی بتواند به هم بزند، خدا از او قوی‌تر است و پس می‌گیرد یک روزی، ما خیلی موقوفات داریم که (زمانی) گرفتند، ولی دوباره برگشته، امروز هیچ شبهه‌ای ندارد. در هر محفلی می‌خواهید بحث کنید.

گاهی می‌آیند و می‌گویند مثلا اموال دولتی در اینها است. اولا اموال دولتی در آن نیست. همین زمین اینجا را مثال می‌زنم. آن موقع که ارزان بود، آقای قلی‌پور ۲ میلیون تومان خرید. چند سال بعد محیط زیست آمد و گفت: ما ۲ میلیون قبول نداریم. دوباره قیمت‌گذاری شود که فکر می‌کنم ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان گرفتند که آخرش حل شد. همین الان اگر استانداری به دانشگاه آزاد کمک کند، زمینی را اختصاص می‌دهند و قیمت زمین را به روز می‌گیرند. این که دیگر مال دولت نیست. دانشگاه آزاد خریده است. یا فرض کنید جایی را بخشیده باشند که وقتی بخشیدند، مال آن موسسه می‌شود.

آخرین فرض اینکه اگر چیزی از اموال دولت در دانشگاه آزاد باشد، وقف نیست. ما اموال دانشگاه را وقف کردیم. فتوای آن هم فتوای رهبری است که در شورای انقلاب فرهنگی خوانده و در آنجا ثبت شده. تعبیرشان این است که هر گروهی که تصرف مالکانه در ملکی دارند، حق وقفش را هم دارند. تقریبا این اجماعی است. از زمان مرحوم صاحب عروه و بعد اکثر فقها همین فتوا را دارند. قبل از آن هم فقط در زمان کاشف الغطاء فتوای دیگری شده و بقیه همه همین است و تقریبا اجماع فقهی است و این اموال قطعا وقف است و قطعا می‌ماند.