اصلاح قیمت‌ها به‌زودی آغاز خواهد شد

عکس: دنیای اقتصاد

واریز یارانه‌نقدی حداکثر تا پایان مهر

تصمیمات اتخاذ شده برای کنترل نرخ ارز و سود بانکی

وزیر نیرو: قیمت برق به‌زودی واقعی می‌شود سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی خبر داد

اصلاح قیمت‌ها به زودی آغاز می‌شود

فرزین: نرخ ارز و سود بانکی پس از اجرای قانون یارانه‌ها کنترل می‌شود

دنیای اقتصاد - اعلام قریب الوقوع زمان اصلاح قیمت‌ها و نیز کنترل نرخ ارز و سود بانکی بر اساس سیاست‌های پولی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دو خبری بود که دیروز سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در کنار خبر پرداخت یارانه نقدی تا پایان مهرماه اعلام کرد.

این اظهارات از آن جهت که محمد رضا فرزین هم اکنون سخنگوی طرح تحول اقتصادی است و پس از اجرای قانون نیزکارگروه طرح تحول، مسوولیت قیمت‌گذاری تمام کالاها و خدمات دولتی را برعهده دارد حائز اهمیت است. وی دیروز در تشریح نتایج جلسه سه‌شنبه این کارگروه که به ریاست رییس‌جمهور و اعضای دولت برگزار شد، اعلام کرد: براساس آخرین تصمیمات کارگروه طرح تحول اقتصادی، یارانه‌های نقدی در مهرماه به حساب مردم واریز می‌شود و به زودی مرحله بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح قیمت‌ها آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد رضا فرزین افزود: سه موضوع در دستور این جلسه قرار داشت که بر این اساس آخرین گزارش وضعیت حساب‌های بانکی در پایان شهریور ماه ارائه شد و همچنین درباره بسته پولی که با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مدون شده بود، بحث و بررسی شد.به گفته وی، همچنین در این جلسه نحوه تعامل بانک‌ها درخصوص بازپرداخت منابع که طبق ماده ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها باید در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد، مورد بررسی قرار گرفت. وی در ادامه اظهار داشت: طبق آخرین آمار سازمان هدفمندی یارانه‌ها حدود ۶۰ میلیون نفر برای دریافت یارانه‌ و ۱۷ میلیون خانوار ثبت‌نام کرده‌اند که در مجموع از ۹۰ درصد خانوارهایی که فرم‌ها را تکمیل کرده‌اند کار ثبت نام ۸۶ درصد انجام شده است.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در ادامه به افتتاح حساب برای دریافت یارانه‌های نقدی توسط خانوارها اشاره کرد و افزود: این افتتاح حساب‌ها می‌تواند مبنای بازپرداخت یارانه‌ها باشد که طبق اعلام قبلی دولت در مهرماه به حساب خانوارها واریز می‌شود. فرزین ادامه داد: کسی حق برداشت از این حساب‌ها را ندارد و زمانی که اصلاح قیمت‌ها در کالاها و خدمات مختلف صورت گرفت، دولت زمان برداشت را اعلام خواهد کرد. وی درباره رقم تعیین شده برای واریز حساب خانوارها هم افزود: هنوز رقمی مشخص نشده است.

نرخ سود و ارز به مرور کنترل شود

فرزین در ادامه به بررسی بسته سیاست‌های پولی در جلسه کارگروه طرح تحول اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد سیاست‌های پولی به گونه‌ای تنظیم شود که انتظارات جامعه و عاملین اقتصادی به گونه‌ای شکل بگیرد که بتوانیم آثار تورمی را کنترل کنیم و جمع‌بندی به گونه‌ای باشد که باید سیاست انضباطی مالی و پولی را رعایت کنیم. وی افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد نرخ سود و ارز به مرور کنترل شود تا بتوانیم تبعات احتمالی اجرای هدفمندی یارانه‌ها را با اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب کنترل کنیم.

فرزین در ادامه به بحث نحوه تامین تنخواه لازم برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: طبق ماده ۱۳ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دولت اجازه داده شده که تنخواهی به منظور اجرای این قانون در بودجه تعیین کند که در این جلسه مقرر شد برای تامین این مبلغ از روش‌هایی استفاده شود که پایه پولی تعیین نشود.

پرداخت یارانه نقدی حداکثر تا پایان مهر

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در پایان زمان پرداخت یارانه‌های نقدی به حساب خانوارها را مهرماه ذکر کرد و گفت: همچنین به زودی مرحله بعدی اجرای طرح قانون هدفمندی یارانه‌ها که همان اصلاح قیمت‌ها است، آغاز می‌شود و تا زمانی که اصلاح قیمت‌ها صورت نگرفته است مردم حق برداشت یارانه‌های نقدی را از حساب‌های خود نخواهند داشت.

بانک مرکزی به راحتی می‌تواند نرخ ارز را کنترل کند

همچنین سخنگوی طرح تحول اقتصادی پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا آثار تورمی ناشی از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از هم‌اکنون با افزایش نرخ دلار و قیمت طلا خود را نشان نمی‌دهد؟ اعلام داشت: برعکس، شاخص‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم رو به کاهش است، بنابراین ممکن است موارد خاصی اتفاق افتاده باشد، اما اینکه گفته شود آثار اجرای قانون آغاز شده است این آثار به صورت مشهود در شاخص‌ها دیده نمی‌شود. به گزارش واحد مرکزی خبر، فرزین درباره افزایش قیمت طلا در بازار گفت: این موضوع هیچ ارتباطی به اجرای این قانون ندارد و از آنجا که بانک مرکزی از منابع ارزی لازم برخوردار است و به راحتی می‌تواند نرخ ارز را کنترل کند، در این باره هیچ نگرانی وجود ندارد. وی افزود: دولت با هدایت مناسب منابع پولی در سیستم بانکی به گونه‌ای حرکت خواهد کرد تا پایه پولی افزایش پیدا نکند. فرزین ادامه داد: به طور یقین اگر بتوانیم پایه پولی را کنترل کنیم آثار تورمی کنترل خواهد شد. وی گفت: از طرف دیگر به دلیل برخورداری دولت از منابع ارزی مطمئن نرخ ارزی هم در فضای باثبات مدیریت خواهد شد.

وزیر نیرو: قیمت برق واقعی می‌شود

زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نزدیک است

مردم می‌توانند مولدهای برق خورشیدی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی بخرند

وزیر نیرو با بیان اینکه به زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور نزدیک می‌شویم، گفت: با اجرای این قانون قیمت برق واقعی می‌شود.

مجید نامجو در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به نزدیک‌شدن به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، این طرح را دارای دو جنبه دانست که یکی مردمی است و دیگری به وزارت نیرو برمی‌گردد که باید به هر دو جنبه، به خوبی پرداخته شود. وزیر نیرو افزود: مردم نگران افزایش قیمت هستند؛ بنابراین باید این موضوع را برای مردم به خوبی تبیین کرد که افزایش قیمت، چه اثری در زندگی آنها خواهد گذاشت و راه کاهش اثرات منفی آن در چیست؛ یعنی اگر ما بتوانیم نمونه‌ها و مدل‌هایی را به مردم ارائه دهیم که با به‌کارگیری آنها بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند، گام موفقی برداشته‌ایم. وی تصریح کرد: مردم باید بدانند با یکسری اعمال و تغییر رفتار می‌توانند نه تنها لطمه‌ای از افزایش قیمت نبینند، بلکه از محل درآمد این طرح، منافعی برای آنها حاصل شود. نامجو به مردم توصیه کرد که در خرید اجناس، حتما به درجه مصرف و برچسب انرژی توجه داشته باشند، ضمن اینکه نوع چیدمان و دکوراسیون منزل خود را به لحاظ نورپردازی به گونه‌ای طراحی کنند که بتواند کمترین مصرف برق را داشته باشند. به اعتقاد این عضو کابینه دهم، زمانی که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اجرا و قیمت‌ها واقعی شود، آنگاه انحصار شکسته خواهد شد؛

چرا که وقتی قیمت خدمتی به صورت دستوری پایین نگه‌داشته می‌شود، سرمایه‌گذار و تولیدکننده‌ای جز دولت نمی‌تواند این خدمت را ارائه کند؛ چراکه بخش خصوصی تمایلی به حضور ندارد. وزیر نیرو گفت: همچنین مردم نیز می‌توانند از ظرفیت‌های سرزمینی برای رفع مایحتاج خود بهره‌گیرند، به این معنا که وقتی قیمت واقعی برای برق پرداخت شود، مردم می‌توانند با به‌کارگیری تکنولوژی‌هایی از جمله سلول‌های خورشیدی، برق موردنیاز خود را تامین کنند؛ به این معنا که با صرف هزینه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی، آن هم برای فقط و فقط یک‌بار، می‌توانند برق مورد نیاز خود را تولیدکرده و دیگر نیازی به خرید برق به قیمت واقعی از دولت نداشته باشند.