فرهنگ و هنر - رییس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما اصل حرف را زد: «فیلمنامه در سینمای‌ایران مانند بچه یتیم است.»

‌این تعبیر به‌رغم‌اینکه سال‌ها است ضعف فیلمنامه مساله اصلی پایین بودن کیفیت فیلم‌ها ذکر می‌شود، تعبیر کاملا دقیق و سر راستی است، البته خیلی امیدی به اصلاح ساختار فیلمنامه‌نویسی بعد از‌این همه سال نیست، حتی با نشستی که صبح دیروز با حضور جابر قاسمعلی رییس شورای مرکزی، کامران ملکی یکی از اعضا و جمعی از خبرنگاران در خانه سینما برگزار شد. قاسمعلی تاکید کرد: متاسفانه در سینمای‌ایران هیچ کدام از صنوف تعریف و جایگاه مشخصی ندارند. به طور نمونه فیلمنامه همیشه مانند یک بچه یتیم است که همه می‌خواهند دستی بر سر آن بکشند یا عده‌ای گمان می‌کنند، فیلمنامه همان چند ورق است که هر شخصی می‌تواند آن را بنویسد. همین دیدگاه باعث شده که هر کارگردانی، بازیگر و حتی در برخی موارد مدیران فیلمبرداری نیز فیلمنامه بنویسند. البته فیلمنامه نویسانی نیز هستند که به دلیل مشکلاتی که برای ساخت متن خود دارند، کارگردان می‌شوند، همین موضوع باعث می‌شود هیچ شخصی جای خود نباشد.


رابطه ولگرد و هنرمند تئاتر خیابانی !
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با مدیرکل اداره هنرهای نمایشی ساعاتی پس از اختتامیه جشنواره تئاتر مریوان، نماد و تابلوی این جشنواره را رونمایی کردند و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در این جشنواره پاسخ دادند.به گزارش ایسنا، در این نشست که عصر روز گذشته (سوم مهرماه) در مریوان برگزار شد، حمید شاه‌آبادی - معاون امور هنری - درباره تداوم جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان گفت: تداوم جشنواره در گرو استمرار حمایت‌های استان است؛ ضمن اینکه نباید اجرای آثار خیابانی به جشنواره منحصر شود، بلکه باید در طول سال شاهد اجرای عمومی این آثار باشیم.
شاه‌آبادی در پایان سخنانش با اشاره به مشکلات فراوان تئاتر خیابانی در ایران اضافه کرد: همه مشکلات یک‌روزه حل نمی‌شود. در حال حاضر ما در تهران تئاتر خیابانی اجرا می‌کنیم؛ اما ممکن است نیروی انتظامی هنرمندانش را به عنوان ولگرد بگیرد؛ بنابراین هنوز فاصله زیادی است تا تئاتر خیابانی در کشور ما جا بیفتد و دستگاه‌های حامی از آن حمایت کنند.

کتاب‌های تازه‌ احمدرضا احمدی
احمدرضا احمدی بدون شک یکی از مهم‌ترین شاعران فارسی است که چندی است تقریبا بینایی یکی از چشمان خود را از دست داده است. احمدرضا احمدی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: از مجموعه‌ دفترهای سالخوردگی که یک مجموعه‌ هفت جلدی است، دفتر یکم به نام
«در این کوچه‌ها گل بنفشه می‌روید: باران» در نشر چشمه منتشر شده است. وی افزود: قرار است تا فروردین ماه هر ماه یک دفتر از این مجموعه منتشر شود. احمدرضا احمدی افزود: البته نزدیک به بیست کتاب کودکان را زیرچاپ دارم که الان حضور ذهن ندارم، همه‌شان را نام ببرم. همچنین چندی است تعدادی کتاب شعر در نشر نظر به چاپ رسانده‌ام. وی گفت: دو جلد از این سری هم زیرچاپ است. گفتنی است، مجموعه شعری از این شاعر تحت عنوان «ساعت ده صبح بود» که نشر چشمه سال گذشته چاپ کرده است، به چاپ چهارم رسیده است.

سینما سینما، جایگزین سینما اقتباس
مدیر گروه فیلم و نمایش شبکه چهار سیما اعلام کرد: برنامه راز تا پایان سال 89 ادامه پیدا خواهد کرد. وی همچنین از تغییر ساختار برنامه سینما چهار خبر داد و درباره سینما اقتباس هم گفت: این برنامه جای خود را به سینما سینما می‌دهد.
رحمان سیفی‌آزاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعمال تغییرات در باکس شبکه چهار سیما، خاطرنشان کرد: سینما چهار به لحاظ فرم ارائه در حال تغییر است، به همین دلیل، ظرف یک یا دو هفته آینده از فرصت خالی که در باکس شبکه به وجود آمده برای پخش تله‌فیلم استفاده می‌کنیم.
وی گفت: تولید و پخش برنامه راز به صورت هفتگی قطعی است و احتمال می‌دهیم پخش این برنامه تا نیم سال بعد هم ادامه پیدا کند.
سیفی‌آزاد در پایان افزود: برنامه سینما اقتباس با این نام به پایان رسیده و برنامه جدیدی تحت عنوان سینما سینما به جای آن روی آنتن می‌رود؛ ادامه پیدا کردن سینما سینما بستگی به بازخورد مخاطبان دارد.

تور کنسرت شهرام ناظری در ایران
شهرام ناظری به اتفاق گروه موسیقی «فردوسی» نخستین اجرای شاهنامه فردوسی در ایران را آبان ماه در دو شهر اصفهان و شیراز روی صحنه می برد. شهرام ناظری با اعلام این خبر گفت: داستان ضحاک و قیام کاوه‌آهنگر برای این کنسرت‌ها برگزیده شده است که شامل ده‌ها بیت است. وی در ادامه افزود: این کنسرت پیش از این در جشنواره موسیقی سان فلوران‌، فزمراکش و جشنواره تاریخی کارتاژ تونس برگزار شده و در نظر دارم این کنسرت را پس از اجرا در شیراز و اصفهان در تهران نیز روی صحنه ببرم. لازم به ذکر است، شهرام ناظری از خواننده‌های پیشرو در حوزه شاهنامه‌خوانی است و زمانی که تصمیم خود مبنی بر اجرای پروژه شاهنامه خوانی را مطرح کرد‌، خیلی‌ها اعتقاد داشتند که اشعار شاهنامه ظرفیت و قابلیت اجرای صحنه‌ای و جذب مخاطب عام را ندارد.