دنیای اقتصاد- به نوشته خبرگزاری مهر، احتمال واریز یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار در هفته جاری قوت گرفته است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده یارانه نقدی احتمالا در هفته جاری به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد. در فاز اول قرار است حدود ۶۱ میلیون ایرانی یارانه نقدی بگیرند، ضمن اینکه یارانه نقدی واریزی دوماهه خواهد بود. البته محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تاکید کرده است که یارانه نقدی واریزی به حساب مردم فعلا قابل برداشت نخواهد بود.در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با محوریت بنزین - اصلاح قیمت‌ها - در هفته آخر مهرماه وجود دارد. احتمال واریز یارانه نقدی درهفته جاری

هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند بدون کوچک‌ترین دردسری اجرا شود

احتمال واریز یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار در هفته جاری قوت گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده یارانه نقدی احتمالا در هفته جاری به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد. در فاز اول قرار است حدود ۶۱ میلیون ایرانی یارانه نقدی بگیرند، ضمن اینکه یارانه نقدی واریزی دوماهه خواهد بود. البته محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرده است که یارانه نقدی واریزی به حساب مردم فعلا قابل برداشت نخواهد بود.

در همین حال، احتمال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با محوریت بنزین - اصلاح قیمت‌ها - در هفته آخر مهرماه وجود دارد. چندین مقام مسوول دولتی نیز تاکید کرده‌اند که قانون هدفمندی یارانه‌ها در ماه جاری اجرا خواهد شد. برآوردها حاکی از آن است که یارانه نقدی هر ایرانی احتمالا بین ۲۴ تا ۴۴ هزار تومان خواهد بود به نحوی که یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیر حدود ۴۴ هزار تومان و سایر اقشار حدود ۲۴ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود. بهروز مرادی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز گفته است: وقتی یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود مردم متوجه می‌شوند که این مبلغ چقدر است و جای هیچ نگرانی نیست.

توضیح وزیر اقتصاد

از سوی دیگر وزیر امور اقتصادی و دارایی هم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را یکی از برنامه‌های اصلی کشور برای فراهم کردن زیرساخت‌های سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در کشور عنوان کرد و افزود: هدفمندی یارانه‌ها کار اصولی و کارشناسی شده‌ای است که با همراهی مردم می‌تواند بدون کوچک‌ترین دردسری اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی شامگاه جمعه در نشست شورای اداری سبزوار، گفت: مجموعه سیاست‌ها در زمینه قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و فراتر از آن سیاست‌های لازم برای اجرای این قانون در هیات وزیران و کارگروه ویژه پیش‌بینی شده و سازوکار چگونگی تخصیص منابع برای حمایت از مردم، کاملا روشن و شفاف است.

وزارت اطلاعات باید اتاق توطئه هدفمند‌کردن یارانه‌ها را شناسایی ‌کند

معاون پارلمانی رییس‌جمهور هم درباره شرایط اجرای قانون یارانه‌ها گفت: ممکن است کار بزرگی مانند هدفمند کردن یارانه‌ها حواشی و مشکلاتی داشته باشد، گروهی از مخالفان نظام قصد دارند این حواشی را بزرگ جلوه بدهند تا بتوانند سنگ‌اندازی کنند. سیدمحمدرضامیرتاج‌الدینی درگفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که استاندار تهران اخیرا اعلام کرده که مخالفان دولت اتاق توطئه برای مقابله با هدفمندکردن یارانه‌ها فعال کرده‌اند آیا عوامل آن شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: برای موفقیت طرح هدفمندکردن یارانه‌ها انتظار این است که همه جریان‌های دلسوز به نظام و مردم در این کار ملی کمک کنند.

وی افزود: از طرفی جریان فتنه و مخالف نظام بی‌میل نیستند که در این موضوع مهم مشکل ایجاد کنند و از هرکار بزرگی که ممکن است مشکل داشته باشد و حواشی ایجاد کند، سعی دارند این حواشی را بزرگ کنند تا بتوانند سنگ اندازی کنند. معاون پارلمانی دولت تصریح کرد: این سنگ‌اندازی‌ها از قبل قابل پیش‌بینی بود، بنابراین تدابیر لازم از طرف مخالفان و عوامل فتنه انجام شده است. میرتاج الدینی در پاسخ به این سوال که آیا موردی شناسایی شده است، گفت: این شناسایی توسط وزارت اطلاعات اعلام می‌شود و در حوزه اختیارات من نیست.

تمدن: ۸۶ درصد تهرانی‌ها یارانه‌ می‌خواهند

در این میان استاندار تهران نیز با بیان اینکه مهلت ثبت حساب‌های بانکی سرپرستان خانوار استان تهران ساعت ۲۴ روز ۳۱ شهریور پایان یافت، گفت: حدود ۸۶ درصد مردم این استان شماره حساب‌های خود را برای دریافت نقدی یارانه‌ها در سامانه وزارت رفاه ثبت کردند.

«مرتضی تمدن» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سه میلیون و ۵۰۹ هزار و ۲۰ خانوار ساکن در استان تهران در مرحله اول فرم های مربوط به اطلاعات اقتصادی خانوار را پرکردند که از این تعداد، حدود سه میلیون و ۱۲۰ هزار نفر شماره حساب بانکی خود را ثبت کردند. وی تصریح کرد: کسانی که شماره حساب بانکی خود را به این سامانه اعلام نکردند، دیگر فرصتی برای این منظور ندارند و این عمل آنها به منزله انصراف‌شان از دریافت نقدی یارانه‌ها محسوب می‌شود. تمدن اظهار کرد: مرحله بعدی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، واریز نقدی یارانه‌ها به حساب سرپرستان خانوارها است که زمان آن اعلام خواهد شد.

پیشنهاد تعویق قانون یارانه‌ها تا سال ۹۰

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره پیشنهاد تعویق قانون یارانه‌ها تا سال ۹۰ گفت: تاکنون دولت هیچ گزارشی از نحوه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و تغییر قیمت حامل‌های انرژی به مجلس ارائه نداده است و نمایندگان تنها از طریق رسانه‌ها در جریان سناریوهای مختلف اجرای این قانون قرار می‌گیرند. عماد حسینی نماینده قروه، در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه با آغاز به کار دوباره مجلس پس از تعطیلات دو هفته تابستانی، کمیسیون انرژی به بررسی نحوه اجرای این قانون و تعیین قیمت حامل‌های انرژی خواهد پرداخت، گفت: با دعوت از مسوولان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت می‌کوشیم تا در جریان تصمیمات دولت قرار بگیریم.

وی بر لزوم اجرای با تدبیر و تعقل قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از سوی دولت تاکید کرد و افزود: با توجه به شبهات و شک و تردیدهای بسیاری که در نحوه و زمان اجرای این قانون وجود دارد، بیم آن می‌رود که اجرای آن در ماه‌های پایانی سال، شوک تورمی شدیدی را به مردم تحمیل کند. به گفته وی، معلوم نیست که دولت با بودجه باقی‌مانده سنواتی امسال بتواند قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرایی کند. اجرای این قانون با توجه به بودجه باقی‌مانده در ماه‌های پایانی سال، صلاح نیست، مگر آنکه دولت قدرت مانور کافی برای برداشت از صندوق ذخیره ارزی را داشته باشد. سخنگوی کمیسیون انرژی، اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در ماه‌های پایانی سال جدید را ریسک بزرگی نامید و افزود: اگرچه تاکنون دولت با تاخیر در اجرای این قانون از ابتدای امسال، خلاف قانون عمل کرده، اما بهتر است که اجرای آن را به سال ۹۰ واگذار کند تا منافع مردم بیشتر تامین شود. حسینی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است نمایندگان با ارائه طرحی خواستار تعویق در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تا سال ۹۰ شوند؟ اظهار کرد: هنوز چنین پیشنهادی در مجلس به شکل عینی مطرح نشده و عملیاتی نشده است، اما با آغاز به کار مجلس، حتما این موضوع را بررسی می‌کنیم و چنانچه به نتیجه برسیم که اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در ماه‌های پایانی سال برای مردم مشکل‌آفرین است، ممکن است با ارائه طرحی، زمان اجرای آن را به سال بعد موکول کنیم.