دنیای اقتصاد- وزیران خارجه کشورهای گروه ۱+۵ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر دستیابی به راه حلی دیپلماتیک از طریق مذاکره برای حل مساله هسته‌ای‌ ایران تاکید کردند. به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون وزیر خارجه‌ آمریکا و همتایانش از کشورهای عضو ۱+۵ ( ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) روز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و درباره‌ جدیدترین اقدامات دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ وزیر خارجه‌ انگلیس در پایان این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که «اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایران در مذاکرات حقیقی و گفت‌وگوهای سازنده درباره‌ کل برنامه‌ هسته‌ای‌اش شرکت کند.»

هیگ معتقد است: اتحاد این شش کشور نشان می‌دهد که ایران نمی‌تواند به راحتی عقب‌نشینی کرده و از گفت‌وگو درباره این مساله خودداری کند. جهان این موضوع را فراموش نخواهد کرد. در بیانیه‌ای که ۱+۵ در پایان این دیدار منتشر کرد ، نیز آمده است: ما بر عزم و تعهداتمان به یافتن یک راه‌حل سریع از طریق مذاکرات برای موضوع هسته‌ای ایران تاکید می‌کنیم و مذاکرات‌مان را روی گام‌های عملی بیشتر برای تحقق این امر در آینده‌ نزدیک متمرکز کردیم. مقامات آمریکایی گفتند: نشانه‌هایی وجود دارد حاکی از اینکه ایرانیان ممکن است برای شرکت در یک نشست در پاییز آماده باشند. یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود نیز در جمع خبرنگاران گفت: کشورهای عضو ۱+۵ برای چنین روندی آماده‌اند.

وی گفت: به یک راه حل دیپلماتیک متعهد هستیم و باید ببینیم که آیا این امر درباره‌ ایران نیز صدق می‌کند یا خیر؟ در بیانیه گروه ۱+۵ که توسط کاترین اشتون ، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا قرائت شد، آمده است: این شش قدرت جهانی، برای تعامل با ایران در چارچوب اجرایی کردن توافق‌نامه تبادل سوخت هسته‌ای که در اکتبر سال گذشته در ژنو مورد توافق قرارگرفت آماده‌اند.

در این بیانیه با بیان اینکه «این شش کشور منتظر دیدار با ایران در آینده نزدیک هستند» ادعا شده است: ظاهرا به خاطر اینکه ایران در سال گذشته اورانیوم بیشتری را غنی‌سازی کرده است برای گفت‌وگو درباره‌ یک توافق‌نامه‌ اصلاح شده آماده‌اند.