دومین قتل پزشکان در پایتخت

دکتر سرابی، متخصص قلب چهارشنبه شب مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و کشته شد

دنیای‌اقتصاد- یک پزشک دیگر نیز مورد سوء قصد قرار گرفت و کشته شد. غلامرضا سرابی متخصص داخلی قلب چهارشنبه شب گذشته در بیرون از مطب خود با اسلحه مورد سوء قصد قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان امام حسین (ع) تهران در بخش در ICU بستری شد. اما به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته و جراحی انجام شده در نهایت روز گذشته در بیمارستان جان سپرد. وی که در بیمارستان خاتم‌الانبیاء شاغل بود حوالی ساعت ۱۹:۳۰ چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه در مقابل مطب خود در حوالی نارمک از سوی مهاجمان موتورسوار از ناحیه پهلوی چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد. دکتر سرابی پس از این سوء قصد با کمک مردم و اورژانس تهران به بیمارستان امام حسین(ع) منتقل شد و توسط یک تیم جراحی مورد عمل قرار گرفت که در نهایت جان خود را از دست داد.

این دومین پزشک پایتخت است که تنها پس از ۲۴ ساعت از کشته شدن دکترعبدالرضا سود بخش ـ دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران به ضرب گلوله کشته می‌شود. دکتر عبدالرضا سودبخش که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود سه شنبه گذشته در مقابل مطب شخصی خود از طرف افراد ناشناس به ضرب گلوله کشته شد. اگرچه به گفته بازپرس ویژه قتل تهران،‌ دکتر سرابی متخصص قلب و استاد دانشگاه دقیقا به همان شیوه‌ای که دکتر سودبخش به قتل رسید مورد سوء قصد قرار گرفت، اما رییس پلیس آگاهی تهران این حوادث را مرتبط با یکدیگر ندانسته و هرگونه ارتباط بین آنها را رد کرد. پلیس آگاهی تهران بزرگ در عین حال تاکید کرده که اقوام یکی از بیماران دکتر سرابی که فوت کرده است ایشان را مقصر دانسته و وی را تهدید کرده بود.

شهاب‌الدین صدر نماینده مجلس و رییس سازمان نظام پزشکی کشور هم به ایسنا گفت که دکتر سرابی تهدید شده بود. در عین حال وزیر بهداشت تصریح کرده است ارتباط دو سوءقصد را به کلی نباید رد کرد. دکتر سیدحمید حسینی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت نیز از پیگیری‌های وزارت بهداشت و نیروی انتظامی درباره سوء قصد به جان پزشک دوم یعنی غلامرضا سرابی خبر داده است.

سوء‌قصد علیه پزشکان پایتخت سریالی نیست

سرهنگ عباسعلی‌محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حادثه سوء قصد به جان دکتر غلامرضا سرابی متخصص قلب هیچ ارتباطی با کشته شدن دکتر سودبخش که سه‌شنبه شب گذشته توسط افراد ناشناس رخ داده، ندارد، گفت: میان این دو حادثه هیچ ارتباطی وجود ندارد و شایعات مبنی بر سریالی بودن قتل‌ها کذب است.

وی افزود: دکتر غلامرضا سرابی ـ متخصص قلب ـ که چهار شنبه شب گذشته توسط افراد ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفت، مدتی پیش از سوی یکی از بستگان بیماران خود مورد تهدید قرار گرفته بود.

محمدیان ادامه داد: بستگان این بیمار که جان خود را از دست داده بود، دکتر سرابی را مقصر و علت مرگ عزیز خود می‌دانستند و بارها وی را تهدید به مرگ کرده بودند.

محمدیان اعلام کرد: شناسایی متهم یا متهمان و ارتباط آنها با بستگان بیمار دکتر سرابی در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار دارد و به زودی عاملان این حمله شناسایی و دستگیر می‌شوند. رییس پلیس آگاهی تهران با تاکید بر اینکه حادثه چهارشنبه شب گذشته ارتباطی با جان باختن دکتر سودبخش ندارد، ادامه داد: هیچ سند و مدرکی دال بر ارتباط این دو حادثه تاکنون به دست نیامده است و شایعات در خصوص سریالی بودن سوء قصد به جان پزشکان پایتخت کذب است.

دکتر سرابی تهدید شده بود

همچنین سید شهاب الدین صدر، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور ، به ایسنا اظهار کرد: هنگامی که حادثه کشته شدن دکتر سودبخش رخ داد، موضوع به وزیر اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی منعکس شد و خواستار بررسی حادثه شدیم و پس از وقوع حادثه اخیر نیز مجددا خواستار پیگیری موضوع شدیم.

وی ادامه داد: در بررسی‌های دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ممکن است مسائلی مشخص شود که ما منتظر نتایج آن هستیم. صدر در عین حال عنوان کرد که دکتر سرابی چند روزی بود که مورد تهدید قرار گرفته بود.

صدر اضافه کرد: دستگاه قضایی و امنیتی کشور باید مراقبت‌های بیشتری را در رابطه با مطب‌ها و مراکز پزشکی داشته باشند. همچنین رسانه‌ها در انعکاس مطالب دقت بیشتری کنند تا جایگاه و قداست پزشکی حفظ شود و اگر مسائل شخصی در رابطه با این موضوعات وجود دارد، در مسیر خود پیگیری شود.

واکنش مقامات قضایی

در همین باره قاضی محمد شهریاری، بازپرس ویژه قتل تهران از انجام تحقیقات گسترده برای کشف حقیقت دو جنایت علیه دو پزشک متخصص به فاصله ۲۴ ساعت خبر داد و به ایسنا، گفت: دکتر عبدالرضا سودبخش دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران شامگاه ۳۰ شهریور در مقابل مطب خود مورد اصابت گلوله از ناحیه پشت کتف چپ قرار گرفته و جان باخته است.

شهریاری افزود: دکتر سرابی متخصص قلب و استاد دانشگاه نیز چهارشنبه شب ـ در میدان ۵۳ نارمک دقیقا به همان شیوه‌ای که دکتر سودبخش به قتل رسیده، مورد سوء قصد قرار گرفت.

بازپرس ویژه قتل پایتخت با اعلام هشدار نسبت به وقوع این دو حادثه مشابه علیه دو پزشک متخصص، تاکید کرد: در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای با صدور دستورات قضایی لازم در حال انجام است و امیدواریم هر چه زودتر با انجام بررسی‌های فنی، حقیقت این دو جنایت کشف شود.

وی گفت: تا این لحظه هیچ نکته‌ای دال بر وجود انگیزه‌های سیاسی و مواردی از این دست در وقوع این دو جنایت به دست نیامده و اظهار نظر در خصوص زوایای پنهان این حوادث منوط به انجام تحقیقات بیشتر است.

احتمال ارتباط دو سوء قصد را به کلی نباید رد کرد

اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای به سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی شناسایی عاملان سوء قصد به جان پزشکان و تامین امنیت جانی پرسنل بهداشتی و درمانی را خواستار شد.

به گزارش مهر، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سوء قصد به یک استاد و یک پزشک و احتمال ارتباط این دو سوء قصد و زنجیره‌ای بودن آن گفت: نمی‌توان این دو سوء قصد که شکل‌های متفاوتی با یکدیگر داشتند را به هم مرتبط کرد، اما این احتمال را به طور کامل هم نباید رد کرد. دکتر مرضیه وحید دستجردی با بیان این مطلب افزود: درباره احتمال ارتباط این دو سوء قصد نمی‌توان قطعی اظهارنظر کرد زیرا شکل موضوعات با یکدیگر متفاوت بوده است. وی اضافه کرد: اولین فردی که مورد سوء قصد قرار گرفت و به قتل وی منجر شد، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه بود، اما فرد دوم پزشک است. بنابراین دو موضوع متفاوت با حواشی متفاوت هستند.

وزارت اطلاعات باید موضوع را پیگیری کند

وزیر بهداشت درباره امنیت اساتید پزشکی و کادر درمانی نیز گفت: در حال حاضر در بیمارستان‌ها نگهبان و حراست وجود دارد، اما در مطب پزشکان و مراکز درمانی دیگر امکانات حفاظت وجود ندارد مگر آنکه وزارت اطلاعات این موضوع را پیگیری کند و مشخص شود ریشه قضایا از کجاست. مرضیه وحید دستجردی درباره پیگیری‌های وزارت بهداشت نیز گفت: درخواست رسمی خود را به وزیر اطلاعات و نیروی انتظامی ارائه کرده‌ام و خواستار پیگیری این موضوع شده‌ام.

وی ادامه داد: اساتید و پزشکان جزو قشر زحمتکش جامعه هستند و نمی‌دانیم چه دلایلی وجود دارد که این جنایت‌کاران این دو پزشک و استاد را مورد هدف قرار داده اند.

من از وزیر اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی خواسته‌ام تا به این قضیه رسیدگی کنند تا هر چه زودتر این افراد شناسایی و به مجازات برسند. همچنین حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با محکوم کردن سوءقصد به دو پزشک در روزهای گذشته، از بررسی این موضوع در کمیسیون متبوع خود خبر داد.