شفافیت اطلاعاتی شرط اجرای قانون یارانه‌ها

نهاوندیان: مبادا به خاطر نگرانی از بالا رفتن قیمت‌ها، مداخله دولت را در تولید و توزیع توجیه کنیم نشست مشترک اتاق بازرگانی‌وصنایع ومعادن مشهد و اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن ایران با حضورحسن غفوری فرد عضو هیات رییسه مجلس، حسین سبحانی نیا رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، محمد نهاوندیان رییس اتاق و جمعی از نمایندگان تشکل‌های اقتصادی استان و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد گشایش یافت.

محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این نشست با تاکید بر اینکه در اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اختلاف نظری وجود ندارد و اجرای طرح لازمه توسعه کشور است، اظهار داشت: حضور بخش خصوصی در جریان اجرای طرح لازمه توفیق این طرح است. منتها برای توفیق در اجرا طبعا همفکری و نزدیک شدن نظرات یک مقدمه لازم است. نهاوندیان با تاکید بر اینکه باید قیمت‌ها را در اقتصاد ایران واقعی کنیم و میزان انحرافات قیمتی در کالاها و خدمات را کم کنیم تا اختصاص بهینه منابع صورت گیرد، افزود: مقدمه دوم برای توفیق در اجرای طرح در همکاری بین دولت و فعالان اقتصادی نهفته است. نهاوندیان گفت: شفافیت یکی از این شروط است، چرا که ارقامی که دولت اعلام می‌کند و این قرار است در بودجه سالانه دولت بیاید، نشان‌دهنده بزرگی این طرح است. به همین دلیل شفافیت یکی از لوازم موفقیت اجرای این طرح است. نهاوندیان گفت: ما باید زمان کافی به واحدهای اقتصادی بدهیم تا بتوانند برنامه ریزی لازم را برای چگونگی مواجهه با قانون هدفمندی یارانه‌ها طراحی کنند. نهاوندیان افزود: در بحث هدفمندی در سال های گذشته هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده حرف‌های مختلفی شنیدند این ابهام کمکی به اجرا نمی‌کند، بلکه این شفافیت است که به اجرای مطلوب طرح کمک خواهد کرد. نهاوندیان تاکید کرد: دستگاه‌ها و مسوولان اجرایی با اطلاع رسانی گسترده و بهنگام باید شفافیت لازم را درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام بدهند تا واحدهای تولیدی بتوانند دامنه تغییرات قیمتی را پیش‌بینی کنند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه تحقق اهداف قانون یارانه‌ها از طریق تخصیص بهینه منابع بهتر از مکانیزم کنترل قیمت‌ها ولو از سر دلسوزی است، تصریح کرد: ما می‌توانیم با چنین سیستمی به جای مداخله دولت در کنترل قیمت‌ها به اهداف پیش‌بینی شده برسیم. نهاوندیان هشدار داد: مبادا به خاطر نگرانی از بالا رفتن قیمت‌ها، مداخله دولت را در تولید و توزیع توجیه کنیم؛ چرا که این مساله منجر به تناقض خواهد شد و هرگونه سیاستی که منجر به خروج از منطق بازار شود، نقض غرض است.

در این میزگرد تخصصی غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن مشهد هم با اشاره به اهمیت برگزاری نشست مشترک بخش خصوصی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت گفت: استان خراسان از معدود استان‌هایی است که با مجمع نمایندگان استان، تشکیل کمیته مشترک داده و کارهای زیادی را در حال انجام دارد.

وی گفت: ما به دنبال آن هستیم که تجربه مدل مشترک فعالان اقتصادی با مجلس را در اکثر استان‌ها ایجاد کنیم؛ چرا که این موقعیت خاص اثرگذاری بالایی دارد. شافعی افزود: امیدواریم بتوانیم در تهران جلسه ای را با روسای مجمع استان‌های کشور و روسای اتاق‌های بازرگانی داشته باشیم و این کمیته مشترک را تشکیل دهیم. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن مشهد ادامه داد: امیدواریم با تشکیل این کمیته مشترک دغدغه‌های بخش خصوصی در ارتباط با واحد هدفمندی یارانه‌ها برطرف شود و راهکارهای مناسب برای چگونه اجرا کردن این طرح فراهم شود.

در پایان این همایش با اشاره به اینکه نکات مجهول و غیرشفاف در طرح زیاد است، به دولت پیشنهاد شد: میزان آسیب پذیری صنایع از اجرای قانون یارانه‌ها اعلام شود. همچنین پیشنهاد شد که قیمت برق و گاز صنعتی به ۷۰ درصد قیمت گاز و برق مصرفی خانگی برسد و سپس افزایش قیمت‌ها همزمان برای هر دو بخش صورت گیرد. همچنین پیشنهاداتی هم برای بهینه‌سازی ناوگان حمل و نقل به عنوان یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها ارائه شد؛ چرا که به گفته سخنرانان حاضر در این همایش، مصرف ناوگان حمل و نقل ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷۰ لیتر است، ولی استاندارد آن حدود ۳۵ لیتر است که اگر مصرف سوخت بهینه شود، به کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد.