نامه لاریجانی به احمدی‌نژاد درباره 3 مغایرت یک تصویب‌نامه دولت با قانون

رییس مجلس شورای اسلامی یک تصویب‌نامه دولت را که در هیات بررسی و تطبیق مصوبات با قوانین و مقررات عمومی کشور مغایر با قوانین و مقررات عمومی شناخته شدند، جهت اصلاح به رییس‌جمهور ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری برنا در نامه علی لاریجانی به محمود احمدی‌نژاد، «آییـن‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس» در سه مورد، مغایر با قوانین تشخیص داده شده و با استناد به قانون نحوه اجرای اصول هشتادوپنجم (۸۵) و یکصدوسی‌وهشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات پس از آن، برای اصلاح به رییس‌جمهور ارائه شده است. بر اساس اصل ۱۳۸ قانون «تصویب‌نامه‏‌ها و آیین‌نامه‌های‏ دولت‏ و مصوبات‏ کمیسیون‌های‏ مذکور در این‏ اصل [کمیسیون‌های داخلی دولت]، ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رییس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‌رسد تا در صورتی‏ که‏ آنها را بر خلاف‏ قوانین‏ بیابد، با ذکر دلیل‏ برای‏ تجدید نظر به‏ هیات‏ وزیران‏ بفرستند.»

کسی نمی‌تواند از قانون تخطی کند

در همین حال رییس‌مجلس شورای‌اسلامی تاکید کرد:‌ هیچ‌کس در کشور نمی‌تواند از اجرای قانون تخطی کند. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی بعدازظهر پنج‌شنبه در حاشیه مراسم نواختن زنگ مهر، مقاومت و پایداری که در دبیرستان دختران غدیر خم قم برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت:‌ تعداد زیادی از مصوبات مجلس هشتم اجرا شده است و در چند مورد بین دولت و مجلس مناقشاتی وجود دارد، اما ما الزام داریم که قانون اجرا شود. وی خاطرنشان کرد: در کشور کسی نمی‌تواند از قانون تخطی کند و اگر چنین موردی مشاهده شود توسط کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود. رییس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظارت همزمان در دیوان محاسبات به سرعت پیش می‌رود و اگر مواردی درست اجرا نشود نیز در کمیسیون‌های مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدار لاریجانی با مراجع تقلید

لاریجانی در سفر خود به قم همچنین با آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی دیدار و گفت‌وگو کرد. لاریجانی در دیدار با آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی گزارشی از اقدامات مجلس در مورد بررسی لایحه برنامه پنج‌ساله توسعه کشور و فعالیت‌های انجام شده در جهت توسعه و آبادانی شهر قم را مطرح کرد. آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی نیز در این دیدار تلاش و جدیت بیشتر نمایندگان در تصویب قوانینی که بتواند کشور را به طرف انضباط و آسایش بیشتر ببرد، خواستار شدند. وی در پایان ضمن تقدیر از تلاش‌های رییس‌مجلس‌شورای اسلامی بر اجرای همه امور کشور در چارچوب قانون تاکید کردند. آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی نیز در دیدار با لاریجانی، طی سخنانی بر ضرورت افزایش تلاش‌ها در جهت گسترش فرهنگ اسلامی و اهمیت توجه به مشکلات و گرفتاری‌های مردم در جهت رفع آن تاکید کردند.