دیدار متکی با همتایان انگلیسی فرانسوی و چینی خود در نیویورک

منوچهر متکی، وزیر خارجه پنج‌شنبه شب به وقت نیویورک و در حاشیه شصت و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به طور جداگانه با برنارد کوشنر، ویلیام هیگ‌و‌یانگ جیه‌چی همتایان فرانسوی، انگلیسی و چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، متکی در دیدار با همتای انگلیسی خود ضمن انتقاد از اقدامات گوناگون و رفتار سیاسی دولت‌های سابق انگلیس، تغییر سیاست و عملکرد دولت جدید انگلیس را تنها راه بازسازی روابط به شدت آسیب دیده تهران - لندن اعلام کرد.

در‌این ملاقات، متکی دیدگاه‌ ایران را در خصوص اقدامات گوناگون و رفتار سیاسی دولت‌های سابق انگلیس مورد انتقاد قرار داد و فضای افکار عمومی مردم کشورمان و منطقه در خصوص اقدامات ‌این کشور در موضوعاتی همچون حمله به افغانستان، عراق، مسائل هسته‌ای، رویکردهای متناقض در موضوع حقوق بشر و حمایت از گروه تروریستی منافقین را برای وزیر خارجه جدید انگلیس تشریح کرد.

ویلیام هیگ نیز در‌این دیدار اظهار کرد: انگلستان نمی‌خواهد به عنوان دشمن‌ایران مطرح شود و علاقه مند به بهبود روابط با جمهوری اسلامی‌ایران است.

متکی همچنین در دیدار با یانگ‌جیه‌چی وزیر خارجه چین با اعلام مجدد آمادگی ایران برای مذاکره با گروه وین و همچنین گروه ۱+۵ شرط موفقیت این مذاکرات را عادلانه بودن و تایید حق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دانست.

به گزارش‌ایلنا، متکی که مسوولیت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین را عهده‌‌دار است، ضمن اشاره به حوزه‌های مختلف همکاری‌های دو جانبه بر ضرورت توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد. یانگ جیه‌چی وزیر خارجه چین نیز در این دیدار با بیان مجدد استقبال چین از بیانیه تهران، اعلام آمادگی کشورمان را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ستود.

وی همچنین آغاز مذاکرات ۱+۵ و نیز آغاز گفت‌وگوهای جلیلی- اشتون و رایزنی‌ها در قالب گروه وین را مورد تاکید قرار دارد.