انفجار تروریستی در مهاباد

در این انفجار بیش از ۴۰ نفر شهید و زخمی شدند

دنیای اقتصاد- روز گذشته در حین برگزاری مراسم سان و رژه در شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجان غربی، انفجار شدیدی در ۵۰ متری جایگاه مراسم سان بین بانوان حاضر در مراسم روی داد که در اثر این انفجار یازده نفر کشته و ۳۲ نفر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر بر اساس اعلام فرمانده نیروهای انتظامی استان آذربایجان غربی، سردار نصرتی، این انفجار در بین جمعیت بانوان که برای تماشای رژه اقتدار نیروهای مسلح به مراسم آمده بودند روی داد. به گزارش واحد مرکزی خبر، شهدای این اقدام تروریستی همگی زن و کودک هستند و به گفته معاون امنیتی - انتظامی استانداری آذربایجان غربی در بین شهدا و مجروحان این حادثه، هیچ نظامی وجود ندارد.

همچنین سرهنگ پاشایی فرمانده لشگر عملیاتی شهدای کرد به واحد مرکزی خبر گفت: این بمب از نوع ساعتی، بر روی درختچه‌ای در میان جمعیت تعبیه شده بود و در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه صبح دیروز در میان مردم حاضر در مراسم رژه نیروهای مسلح منفجر شد . به گفته معاون امنیتی - انتظامی استانداری آذربایجان غربی هنوز گروه یا فرد خاصی مسوولیت جنایت به وقوع پیوسته را بر عهده نگرفته است

منشأ خارجی در حادثه تروریستی مهاباد

استاندار آذربایجان غربی، اما با بیان اینکه بر اثر حادثه تروریستی پیش از ظهر دیروز در مهاباد ۴۵ نفر زخمی و شهید شدند، از مشخص بودن نقش حمایتی آمریکا و دولت‌های پیرو این کشور در این حادثه خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وحید جلال‌زاده در مصاحبه با بخش خبری نیمروز شبکه یک سیما گفت:‌ تا آنجا که بررسی‌ها تا این لحظه نشان داده است، این حادثه منشاء خارجی دارد.وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و دولت‌های پیرو این کشور در منطقه حضور دارند،‌ افزود: از زمان حضور این عوامل شاهد بودیم که نا‌امنی‌ها ادامه یافته است و حمایت آنها از تروریست‌ها به وضوح دیده می‌شود. استاندار آذربایجان غربی گفت: این اقدام تروریستی نیز قطعا با حمایت آمریکایی‌ها و دولت‌های پیرو آنها رخ داده است. جلال‌زاده با اشاره به اینکه بلافاصله پس از حادثه،‌ جلسه شورای تامین در مهاباد تشکیل شده است،‌ افزود: در حال بررسی جوانب هستیم. وی با تسلیت این ضایعه دردناک گفت: امدادگران و دستگاه‌های ذی‌ربط از نخستین دقایق این حادثه، در محل حاضر شدند و اقدامات لازم را انجام دادند و طبق آخرین گزارش‌ها، تاکنون بر اثر این حادثه تروریستی۱۰ نفر شهید و ۳۵ نفر زخمی شده‌اند.

آمارهای مختلف از یک حادثه

اگرچه آنچه در حادثه روی داده محسوس به نظر می‌رسید آمار متفاوتی بود که از کشته‌ها و مجروحین حادثه از سوی مقامات مختلف استان ارائه شد. به طوری که مدیر بیمارستان مهاباد دکتر خسروی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اعلام اینکه ۱۱ تن در حادثه مهاباد به شهادت رسیدند، اظهار کرد: با توجه به وخامت حال عده‌ای از مجروحان حادثه انفجار، امکان افزایش تعداد شهدا وجود دارد. خسروی تعداد مجروحان حادثه را تا لحظه تنظیم خبر ۸۱ نفر اعلام کرد.در عین حال دکتر حمیدرضا عمرانی، رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی به ایسنا گفت: نمی‌توان در مورد شهدا و مجروحان این حادثه اطلاعات دقیقی داد؛ چرا که عمق فاجعه زیاد است و هر لحظه آمار جدیدی در این رابطه منتشر می‌شود. رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برای رسیدگی به مجروحان، آنان به بیمارستان امام خمینی (ره)، مهاباد، انتقال داده شده‌اند، گفت: در صورت نیاز، مجروحان این حادثه توسط آمبولانس‌هایی که در محل حاضر شده‌اند به ارومیه انتقال داده خواهند شد. معاون امنیتی - انتظامی استاندار آذربایجان غربی، عیسی قنبری هم در گفت‌گو با خبرگزاری ایسنا افزود: در مراسم رژه نیروهای مسلح شهرستان مهاباد در بین بانوان تماشاگر، بمب‌گذاری صورت گرفته بود که نتیجه این جنایت، شهادت ۱۱ نفر و همچنین مجروح شدن ۳۲ نفر از بانوان بود. وی تصریح کرد: بیشتر مجروحان مداوای سرپایی شدند اما ۱۲ نفر به علت شدت جراحات در بیمارستان بستری هستند. وی با اشاره به اینکه «در بین شهدا و مجروحان این حادثه یک پسر بچه ۶ ساله نیز بود»، اظهار کرد: علاوه بر این پسر بچه، مابقی شهیدان و مجروحان این جنایت بانوان تماشاگر رژه بودند. معاون امنیتی - انتظامی استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: در بین شهدا و مجروحان این حادثه دردناک، هیچ نظامی وجود ندارد.