روند اجرای قانون بودجه 89 مناسب نیست

معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات با اشاره به تدوین گزارش شش ماهه اجرای قانون بودجه ۸۹ در کشور، روند اجرای این قانون را نامطلوب ارزیابی کرد. فریدون همتی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس دیوان محاسبات استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در مورد روند اجرای قانون بودجه سال‌جاری اظهار کرد: یکی از اقدامات مبتکرانه دیوان محاسبات در دوره جدید نظارت بر روند اجرای بودجه در سال‌جاری بود.

وی با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات به دنبال پیشگیری در زمینه انحرافات از بودجه است، یادآور شد: در نظارت بر بودجه جاری کشور نیازمند همکاری دستگاه‌ها، دولت و مجریان هستیم که در غیر این صورت یک طرفه نمی‌شود این پیشگیری را انجام داد.

همتی به روند نظارت بر بودجه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: با اجرای این نظارت هر جا ببینیم هر ردیف ملی یا استانی که جذب و تخصیص آن کند است به موقع تذکر می‌دهیم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور با تاکید بر اینکه فرآیند اجرای بودجه در سه ماه نخست سال‌جاری مناسب نبوده است، ادامه داد: این در حالی است که مطابق آخرین گزارش‌ها، ما روند فعالیت شش ماهه را هم مناسب نمی‌بینیم. وی خواستار توجه مدیران به اشکالات وارده به روند جذب و تخصیص اعتبارات شد و خاطرنشان کرد: با نظارتی که در سه ماهه اول امسال بر روند اجرای قانون بودجه داشتیم متوجه شدیم که در همه استان‌های کشور متاسفانه روند مبادله موافقتنامه کمتر از پنج درصد بوده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور همچنین با انتقاد از روند کند تبادل موافقتنامه‌ها، بیان کرد: متاسفانه موافقتنامه درست مبادله نمی‌شود و این امر به ویژه در ردیف‌های متمرکز ملی دیده می‌شود. معاون حقوقی، امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور افزود: این امر موجب شده که کل بار جذب و تخصیص بودجه به آخر سال بیفتد و سه ماه از فصل خوب کاری که مناسب کارهای عمرانی است را از دست بدهیم.