دولت: واریز در مهرماه

دنیای اقتصاد - به دنبال اظهارنظر یک عضو هیات‌رییسه مجلس مبنی‌بر اینکه اجرای قانون یارانه‌ها با یک ماه تاخیر از اول آبان‌ اجرا خواهد شد، معاون رییس‌جمهور و نیز سخنگوی کارگروه طرح تحول واکنش نشان دادند. پیش از این، مدیرعامل سازمان هدفمندی از آغاز واریز یارانه نقدی از ابتدای مهر خبر داده بود؛ اما دیروز نمایندگان از تاخیر یک ماهه سخن گفتند که اگرچه با واکنش دولت مواجه شد، اما مقامات دولتی نیز این بار به جای اعلام «واریز از ابتدای مهر» از عبارت «واریز در مهرماه» استفاده کردند که می‌تواند تا آخر مهر را شامل شود. مقامات دولت بر اجرای قانون یارانه‌ها در مهر ماه تاکید کردند:

تاخیر یک ماهه در اجرای قانون یارانه‌ها؟

دنیای اقتصاد - تکذیب تاخیر در اجرای قانون یارانه‌ها به همراه نهایی نشدن رقم یارانه پرداختی به شهروندان دو خبری بود که دیروز از سوی دو مقام دولتی در واکنش به اخبار رسانه‌ها مبنی بر احتمال تاخیر در اجرای قانون یارانه‌ها از ابتدای مهر ماه اعلام شد.

همزمان کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت هم با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد قانون یارانه‌ها درمهر ماه اجرا خواهد شد.

در سخنان مقامات دولت و اطلاعیه کارگروه طرح تحول اشاره‌ای به اجرای قانون یارانه‌ها از اول مهر ماه نشده و صرفا تاکید شده که این قانون مهر ماه اجرا خواهد شد. به خصوص اینکه محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در گفت‌وگویی با واحد مرکزی خبر گفت که یارانه‌ها تا پایان مهر ماه به حساب شهروندان واریز خواهد شد. به همین دلیل بر ابهام‌ها درباره اجرای قطعی این قانون از اول مهر افزوده شده است. به هر حال در اولین تحول، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی درباره تخمین رسانه‌ها در مورد رقم یارانه‌ نقدی گفت، این اعداد برداشت شخصی رسانه‌ها است و ما این گونه اعداد و اخبار را تکذیب می‌کنیم. روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها مبالغی را برای یارانه نقدی اقشار مختلف مردم اعلام کردند. محمدرضا فرزین دوشنبه شب در حاشیه نشست شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه یارانه نقدی واریزی به حساب مردم از مهرماه قابل برداشت نخواهد بود، اعلام کرد زمان دقیق اجرای هدفمندی یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی در آستانه اجرای این طرح اعلام عمومی می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت: دولت یارانه‌های نقدی را از مهرماه به حساب مردم واریز می‌کند، اما تا زمانی که اصلاح قیمت صورت نگیرد، این پول قابل برداشت نیست؛ بنابراین هر پولی که به حساب مردم در مهرماه ریخته شود، زمانی قابل برداشت خواهد بود که اصلاح قیمت‌ها در کشور آغاز شده باشد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت افزود: دولت واریز یارانه‌ها به حساب مردم را به این جهت انجام می‌دهد که مردم اطمینان داشته باشند که زمانی که اصلاح قیمت‌ها در کشور انجام می‌شود، در حساب‌های خود پول دارند و می‌توانند از آن برداشت کنند.

زمان اعلام قیمت حامل‌های انرژی

فرزین در پاسخ به این سوال که چرا دولت اطلاع‌رسانی شفافی درباره میزان یارانه نقدی و زمان دقیق اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد، گفت: در سیاست اطلاع‌رسانی دولت سه فاکتور در نظر گرفته شده است که براساس آن عمل خواهد کرد، به این معنا که در آستانه اجرای طرح، قیمت حامل‌های انرژی، زمان دقیق و روز اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام خواهد شد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت تاکید کرد: هنوز ثبت‌نام خانوارها برای شماره حساب به اتمام نرسیده است و تا آخر شهریورماه ادامه دارد؛ بنابراین هنوز تعدادی از خانوارها ثبت‌نام نکرده‌اند و نمی‌توان برآورد دقیقی داشت. به گفته فرزین، در آینده‌ای نزدیک این مبنا را اعلام خواهیم کرد.

۶ ماه ریاضت اقتصادی؟

وی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که مردم باید ۶ ماه ریاضت اقتصادی بکشند، گفت: این اظهارنظرها شخصی است. اطلاع‌رسانی ما شفاف است و به صراحت این گونه اظهارنظرها را تکذیب می‌کنیم. وی گفت: این موضوع را‌ از کسانی بپرسید که این حرف را مطرح کرده‌اند.

تاکید میرتاج‌الدینی بر اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در مهر ماه بدون تاخیر

در تحولی دیگر در حالی که برخی از نمایندگان مجلس از تاخیر یک ماهه در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر می‌دهند؛ اما میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌‌جمهور، محدوده اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را مهر ماه اعلام کرد و گفت که دولت درباره زمان واریز یارانه نقدی و میزان آن و تغییر قیمت‌ حامل‌های انرژی اطلاع‌رسانی خواهد کرد. میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با رد برخی اخبار منتشره مبنی بر تعویق در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: با توجه به اینکه طبق اعلام قبلی قرار است واریز یارانه نقدی و اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی در راستای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در نیمه دوم سال‌جاری آغاز شود، اخبار تعویق یا تاخیر در اجرای این قانون درست نیست. میرتاج‌الدینی با تاکید بر اینکه محدوده آغاز عملیات اجرایی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مهر ماه خواهد بود، گفت: دولت نسبت به زمان واریز کردن یارانه نقدی و میزان آن و همچنین میزان تغییر در قیمت‌ حامل‌های انرژی اطلاع‌رسانی کامل و شفافی خواهد داشت. وی اعلام کرد که «یارانه‌های نقدی دو ماه به دو ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز

خواهد شد.» میرتاج‌الدینی با اشاره به اعداد و ارقامی که اخیرا درباره میزان یارانه‌های نقدی اعلام شده است، اظهار کرد: تاکنون میزان یارانه‌های نقدی از سوی کارگروه تحول اقتصادی دولت اعلام نشده است. وی اعداد و ارقامی که برخی رسانه‌ها در خصوص یارانه‌های واریزی به حساب سرپرستان خانوار اعلام می‌کنند را «گمانه‌زنی‌های افراد» دانست و خاطر نشان کرد که میزان دقیق یارانه‌های نقدی تاکنون مشخص نشده است.

مرادی: حساب یارانه نقدی تا زمان افزایش قیمت‌ها مسدود است

در همین زمینه مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید کرد تا زمانی که قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیابد مردم نمی‌توانند از حسابی که دولت به آن یارانه نقدی واریز کرده برداشت کنند. بهروز مرادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: پیش از افزایش نیافتن قیمت حامل‌های انرژی پولی که به حساب خانوار واریز می‌شود نزد دولت باقی می‌ماند، اما صاحب حساب به طور معمول می‌تواند تمامی عملیات بانکی از جمله برداشت حقوق، واریز وجه و برداشت دیگر وجوه را در حسابش انجام دهد. وی افزود: این رقمی که به عنوان یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود در حساب باقی می‌ماند تا زمانی که قیمت حامل‌های انرژی تغییر کند و همزمان با تغییر قیمت‌ها مجوز برداشت رقم پرداخت شده از حساب مردم صادر می‌شود. مرادی اضافه کرد: اصولا مبنا همین است که این پول به مردم داده می‌شود تا بدانند و آرامش خاطر داشته باشند که با افزایش یافتن قیمت حامل‌های انرژی جای هیچ نگرانی نیست و آنها می‌توانند به محض اینکه تغییر قیمتی در حامل‌ها به وجود آمد مبلغ واریز شده را برداشت کنند.

اطلاعیه کارگروه تحولات اقتصادی

دبیرخانه کارگروه تحولات اقتصادی طی اطلاعیه‌ای با تاکید بر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بدون تاخیر و طبق برنامه زمانبندی شده، اعلام کرد: یارانه‌های نقدی در مهرماه به حساب سرپرست خانوارها واریز و پس از اصلاح قیمت حامل‌های مورد نظر قابل‌برداشت خواهد بود.

دبیرخانه کارگروه تحولات اقتصادی در اطلاعیه شماره ۴ آورده است: ضمن تشکر و قدردانی از همراهی و همگامی تمامی هموطنان عزیز در مرحله اعلام شماره حساب‌های بانکی با توجه به فرا رسیدن نیمه دوم سال ۱۳۸۹ و برنامه‌ریزی دولت در جهت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در این مقطع زمانی، دبیرخانه کارگروه تحولات اقتصادی بر خود فرض می‌داند که نکاتی را به استحضار عموم هموطنان برساند. در ابتدای این اطلاعیه آمده است: تمامی مصوبات و تصمیمات نهایی کارگروه تحولات اقتصادی از طریق دبیرخانه به اطلاع مردم خواهد رسید و در این مقطع تنها مجرای رسمی اخبار مربوط به فرآیند اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دبیر‌خانه و سخنگوی کارگروه می‌باشد. کارگروه تحولات اقتصادی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها و برآوردهایی که در روزها و هفته‌های اخیر از میزان یارانه نقدی و همچنین قیمت بعضی از حامل‌های انرژی پس از اصلاح قیمت‌ها توسط برخی از رسانه‌ها منتشر شده است، تاکید کرده است: برآوردها و گزارش‌های مذکور نه تنها رسمی نبوده و تصمیم کارگروه تحولات اقتصادی نیست؛ بلکه فاقد اعتبار و سندیت علمی و محاسباتی نیز می‌باشد و بنابراین دبیرخانه کارگروه از تمامی رسانه‌های گروهی درخواست می‌نماید که از انتشار اخبار و شایعات غیر موثق و غیر رسمی خودداری کرده و دولت و مردم را در جهت اجرای هر چه بهتر قانون یاری رسانند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: اخیرا برخی از افراد و رسانه‌ها از تاخیر در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داده‌اند که در این خصوص نیز به اطلاع می‌رساند، برنامه‌های دولت مطابق زمانبندی در حال انجام است و همان طور که پیش از این اعلام شده است، در مهر ماه مبالغ یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوارها واریز و پس از اصلاح قیمت حامل‌های مورد نظر مبالغ فوق قابل‌برداشت خواهد بود. محدودیت برداشت مذکور صرفا شامل مبالغ واریز شده بابت یارانه نقدی تا زمان اصلاح قیمت‌ها می‌باشد. کارگروه تحولات اقتصادی با اشاره به اتمام فرصت اعلام شماره حساب بانکی توسط خانوارهای متقاضی دریافت یارانه نقدی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۸۹، به اطلاع آن دسته از خانوارهایی که تاکنون نتوانسته‌اند شماره حساب بانکی خود را در سامانه وزارت رفاه و تامین اجتماعی ثبت نمایند، می‌رساند که با توجه به فرصت کم باقیمانده در اعلام شماره حساب خود به سامانه وزارت رفاه و تامین اجتماعی تسریع نمایند. این اطلاعیه در پایان خاطرنشان کرده است: به هموطنان عزیز اطمینان داده می‌شود که تمامی ارکان دولت در جهت اجرای هر چه بهتر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمادگی لازم را کسب نموده‌اند و با تدابیر اندیشیده شده، می‌توان به خوبی شرایط دوران گذار اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را پشت سر گذاشت و برای همیشه از آثار زیانبار نظام غیر هدفمند و ناکارآی فعلی عبور و از مواهب اصلاح قیمت‌‌ها و پرداخت هدفمند یارانه‌ها برای توسعه و آبادانی کشور برخوردار شد.