اعتراض دوباره ایران به گزارش آژانس

عکس: خبرگزاری مهر

ماموریت دو دیپلمات ایرانی در فنلاند و بلژیک به پایان رسیده بود

دنیای‌اقتصاد- پناهندگی دو دیپلمات ایرانی در اروپا ، حکم سنگسار سکینه محمدی، گزارش تازه آژانس اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و تلاش فاکس نیوز برای ممانعت از مصاحبه سایر رسانه‌های آمریکایی با احمدی نژاد، محور سوالات خبرنگاران از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در تازه‌ترین کنفرانس مطبوعاتی وی بود. ‌ مهمانپرست دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در خصوص «علیزاده»‌ و «فرهنگیان» دو دیپلمات ایرانی که اخیرا به اروپا پناهنده شدند، گفت:‌ در رابطه با دو نفر از کارمندان وزارت خارجه که در فنلاند و بلژیک بعد از پایان ماموریتشان ادعا کردند که قصد بازگشت به کشور را ندارند، این توضیح را قبلا داده‌ایم که آقای علیزاده در اسفند ۸۸ ماموریت ۳ ساله‌اش به پایان رسید، بعد از آن با توجه به اینکه جایگزین ایشان اعزام نشده بود تا ۲۹ مرداد ماموریتشان تمدید شد و بعد از پایان مدت ماموریت و حتی مدتی که تمدید شده بود ایشان اعلام کرد که به خاطر مشکلات امتحانات فرزندان محصل خود قصد دارد چند روزی بیشتر در آنجا بماند، بعد از آن این بحث مطرح شد که ایشان قصد برگشت به ایران را ندارد.

وی درباره فرهنگیان نیز با بیان اینکه فرهنگیان ۳۰ شهریور ۸۹ ماموریت ۳ ساله‌اش به پایان می‌رسید و روزهای آخری بود که برای آماده کردن خود برای بازگشت به کشور در سفارت حضور داشت، گفت: بر این اساس ماموریت این دو نفر کارمند وزارت خارجه به اتمام رسیده بود، این که ادعا می‌شود قبل از پایان ماموریت و در حالی که مشغول کار بودند استعفا کردند درست نیست. اگر کسی قصد و اراده سیاسی داشته باشد بعد از گذشت ۱۵ ماه با گرفتن حق ماموریت‌ها و پایان ماموریت و حتی مدت تمدید شده اقدام به کاری نمی‌کند، ما این کار را یک تخلف اداری محسوب می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: همه کارمندان وزارت خارجه بعد از پایان ماموریت طبق قانون باید به کشور مراجعت کنند و بعد هر تصمیمی که می‌خواهند در رابطه با آینده‌شان بگیرند و با تعیین تکلیف رابطه‌شان با وزارت خارجه می‌توانند آن را دنبال کنند. چون این دو نفر به کشور مراجعت نکردند تخلف اداری مرتکب شدند، انگیزه سیاسی آنها را هم کسی در وزارت خارجه باور نمی‌کند و در بیرون هم فکر می‌کنم این باور خیلی سخت است که در این شرایط کسی ادعا کند انگیزه سیاسی داشته است، بیشتر یک نوع ترجیح منافع شخصی و خانوادگی به منافع ملی است.

مهمانپرست در عین حال یادآور شد: ماموریت مامورین ما تقریبا هر ۳ سال یکبار به اتمام می‌رسد. در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حدودا۲۰ هزار مامور به خارج از کشور اعزام کردیم که این ۲۰ هزار نفر به طور متوسط ۳ سال در خارج از کشور حضور داشتند و در میان این ۲۰ هزار ماموریتی که وزارت خارجه تاکنون داشته کسانی که به این‌گونه تخلف اداری مرتکب شدند حدود ۲۰ نفر بودند و این نشان‌دهنده این است که بدنه وزارت خارجه بدنه ارزشی از کارمندانی است که برای کشور و وطنشان و اتباع ایرانی همه‌گونه فداکاری می‌کنند و پای اصول و آرمان‌های نظام ایستادند و این‌گونه تخلفات را زشت می‌شمرند، بنابراین این تعداد بسیار اندک که در همه کشورها نیز ممکن‌ است اتفاق بیفتد هیچ تاثیری در رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه و کارمندان و دیپلمات‌های ما نخواهد داشت.

حکم قطعی سکینه محمدی صادر نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره بخشی از مصاحبه احمدی‌نژاد با ای بی سی مبنی بر اینکه برای سکینه محمدی حکم سنگسار صادر نشده است، گفت: این پرونده بدون دقت کافی در غرب به صورت سازماندهی شده مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و همین مساله نشانگر غیرحقوقی بودن این موضوع است. این خانم ۲ جرم داشته است، یکی قتل که بعد از پیگیری موضوع قتل معلوم شده است، وی با افراد متعددی ارتباط نامشروعی داشته که البته تا کنون هیچ حکم قطعی صادر نشده است. اینکه یک وکیل سعی کرد موضوع سیاسی درست کند تا پناهندگی بگیرد بیشتر به منافع شخصی او بر می‌گردد. مهمانپرست افزود: البته این پرونده موضوع خوبی برای درک مفهوم حقوق بشر در غرب است که آیا معنای حقوق بشر دفاع از قتل، جرم و خیانت است یا خیر؟

انتقاد شدید از آمانو

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به تازه‌ترین گزارش آژانس انرژی اتمی نیز اظهار کرد: گزارش‌های آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ما متاسفانه خارج از محدودیت قانونی وظایف آژانس و تحت تاثیر فضای سیاسی و فشارهای کشورهای خاص صورت می‌گیرد و ما این گزارش‌ها را تخطی از وظایف آژانس می‌دانیم که می‌تواند اعتبار این نهاد را زیر سوال ببرد.

وی ادامه داد: اینکه متن گزارش مدیر کل آژانس در برخی پاراگراف‌ها شبیه قطعنامه غیرقانونی شورای امنیت است باعث می‌شود همه انتظار بیشتری از آژانس داشته باشند و ما در این راستا اعتراض جدی خود را به مدیر کل آژانس منعکس کرده‌ایم. مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان مذاکرات ۱+۵ با ایران اظهار کرد: من در این خصوص اطلاعات دقیقی دریافت نکردم، به طرفین بستگی دارد که راجع به زمان و مکان توافق کنند، تا الان زمان دقیقی برای این کار مشخص نشده است.

خبرسازترین چهره در سازمان ملل

تلاش‌های فاکس نیوز برای منصرف کردن سایر رسانه‌های آمریکا از مصاحبه با رییس جمهور ایران در نیویورک محور سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود که مهمانپرست چنین پاسخ داد : این اقدامات در دنیای امروز نتیجه عکس دارد هر چه تلاش شود مصاحبه کمتری با رییس‌جمهور صورت بگیرد این اقدام حساسیت‌ها را تحریک می‌کند کما اینکه تاکنون رییس‌جمهور همانند سال‌های گذشته خبرسازترین چهره سازمان ملل بوده است. وی افزود: علت این تلاش‌ها این است ما برای موضوعات مختلف منطق روشن، محکم و قاطع داریم و دنیا وقتی متوجه ظلم و تبعیض شود تحرکی جدی صورت خواهد داد و وقتی مردم آگاه شوند ساختار فعلی را تحمل نخواهند کرد.

اظهار نظر خارج از محدوده

مهمانپرست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفیر امارات در آمریکا مدعی شده است این کشور بعد از قطعنامه شورای امنیت صدها کشتی ایرانی را مورد بازرسی قرار داده، آیا عمل متقابل صورت گرفته است؟ تصریح کرد: رابطه تجاری ما با امارات در سطح بسیار مطلوبی است و اراده مقامات دو کشور در جهت حفظ و گسترش روابط است. ورود و خروج کالا نیز بر اساس مقررات صورت می‌گیرد و هر گونه اظهار نظر خارج از محدوده جای تامل دارد.