نگاه سوم - بالاخره بعد از حرف و حدیث‌های فراوان فیلم اول مهدی نادری؛ بدرود بغداد، برای شرکت در مراسم اسکار سال ۲۰۱۱ به آکادمی‌علوم و هنرهای سینمایی آمریکا برای شرکت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شد. ‌این در شرایطی است که هنوز‌ این فیلم به اکران عمومی‌در نیامده است و یکی ‌از شروط معرفی فیلم به آکادمی، ‌اکران حداقل یک هفته‌ای فیلم در کشور مبدا است.

روابط عمومی‌معاونت سینمایی اعلام کرد: در پی بررسی‌های انجام شده برای انتخاب فیلم‌ایرانی مراسم اسکار و مطرح شدن چند فیلم به عنوان نامزدهای انتخاب نهایی، به دلیل سفر معاونت سینمایی به همراه ریاست محترم جمهوری اسلامی ‌ایران به نیویورک و همچنین سفر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به خارج از کشور، طی نامه‌ای به تاریخ ۲۳شهریور از سوی جواد شمقدری پیگیری‌ این مورد به عهده سید علیرضا سجادپور مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت حرفه‌ای گذاشته شد.

بنا بر‌این گزارش، علیرضا سجاد پور طی تماس‌ها و مشورت‌های متعدد با دست‌اندرکاران و اهالی سینما از بین گزینه‌های موجود سرانجام فیلم بدرودبغداد ساخته مهدی نادری و به تهیه‌کنندگی مرکز سینمای مستند و تجربی انتخاب شد. بخشی از دلایل انتخاب ‌این فیلم مضمون ضد اشغال فیلم است که به حوادث اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی می‌پردازد و با وجود مخالفت با حضور نظامیان آمریکایی در کشور عراق که در افکار عمومی ‌جهان موجود است، به نظر می‌رسد این انتخاب توجیه مناسبی دارد. این گزارش می‌افزاید: ‌این انتخاب بر مبنای مشورت‌های گسترده با صنوف مختلف سینما صورت گرفته و گرچه گزینه‌های دیگری نیز موافقانی داشتند، اما بدرود بغداد با فاصله بیشتری آرای مثبت را به خود اختصاص داد.