دنیای اقتصاد- دو روز مانده به واریز اولین قسط یارانه نقدی به حساب شهروندان‌، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره میزان یارانه نقدی برای هر شهروند داغ شده است؛ اگر چه مهدی غضنفری وزیر بازرگانی اعلام کرد که رقم دقیق یارانه‌ای که به حساب شهروندان واریز خواهد شد، فقط از سوی رییس‌جمهور اعلام خواهد شد، اما با این وجود دیروز برخی خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری مهر اعلام کرد که بررسی جدیدترین برآوردها نشان می‌دهد میزان ماهیانه یارانه نقدی هر یک از اقشار آسیب‌پذیر حدود 44 هزار تومان و سایر اقشار جامعه حدود 24 هزار تومان خواهد بود. البته وزیر بازرگانی این ارقام را حدس و گمان‌های رسانه‌ای دانسته و گفته است که چند سناریو برای پرداخت یارانه نقدی به مردم پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده است که هرکدام مبنای خاصی دارد. از نظر دولت، سناریوهای قابل قبول انتخاب شده و همه منتظر انتخاب سناریوی نهایی توسط دکتراحمدی‌نژاد هستیم. وی تاکید کرد که رقم نهایی را فقط شخص رییس‌جمهور انتخاب و شخصا نیز اعلام خواهد کرد.

گمانه زنی درباره میزان یارانه نقدی
وزیر بازرگانی: فقط رییس‌جمهور رقم دقیق یارانه نقدی را اعلام می‌کند
دنیای اقتصاد - در حالی که تا آغاز نیمه دوم سال و واریز یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارها چند روزی بیشتر باقی نمانده است، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره رقم یارانه نقدی و نیز قیمت احتمالی بنزین رونق گرفته است‌.
البته نخستین اظهارنظر مربوط به مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی است که با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال‌جاری اظهار داشته قرار است رقم دقیق یارانه نقدی هر ایرانی را شخص رییس جمهور اعلام کند. براساس گزارش اتاق تهران‌، وی همچنین درباره اینکه به چه دلیل اعلام رقم یارانه‌ها به شخص رییس‌جمهور سپرده شده است، افزود: اعلام رقم یارانه قابل توزیع، یک تصمیم حاکمیتی است که توسط شخص رییس‌جمهور نهایی می‌شود. آقای رییس‌جمهور که یکی از این سناریوها را انتخاب کرد شاید تا روز اجرای هدفمندی یارانه‌ها آن را اعلام نکند. به گفته وزیر بازرگانی‌، چند سناریو برای توزیع یارانه‌ها به مردم در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده است که هرکدام مبنای خاصی دارد. از نظر دولت، سناریوهای قابل قبول انتخاب شده و همه منتظر انتخاب سناریوی نهایی توسط دکتراحمدی‌نژاد هستیم.
اقشار آسیب‌پذیر ۴۴ هزار تومان بقیه ۲۴ هزار تومان
در همین حال خبرگزاری مهر در گزارشی با اشاره به اینکه براساس دستور محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور یارانه نقدی از اول مهرماه امسال؛ یعنی پنج‌شنبه هفته جاری به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود‌، نوشت‌: بررسی جدیدترین برآوردها نشان می‌دهد که میزان ماهانه یارانه نقدی هر یک از اقشار آسیب‌پذیر حدود 44 هزار تومان و سایر اقشار جامعه حدود 24 هزار تومان خواهد بود. بر اساس این گزارش‌، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد در مرحله اول به حدود 61 میلیون ایرانی یارانه نقدی پرداخت خواهد شد، البته دولت قصد دارد یارانه نقدی را به حساب سرپرست خانوار واریز کند.
براساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، ۵۰ درصد از درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به مردم (به صورت یارانه نقدی و غیرنقدی)، ۳۰ درصد به تولیدکنندگان و ۲۰ درصد به دولت به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی‌های سرمایه ای اختصاص می‌یابد. برهمین اساس، اگر ۵۰ درصد اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها را محاسبه کنیم، رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان به‌دست می‌آید که بابت یارانه نقدی به مردم تخصیص خواهد یافت.
مبلغ یارانه نقدی در صورت توزیع مساوی؛ ماهانه 27322 تومان
حال اگر فرض را بر این بگیریم که حدود ۶۱ میلیون ایرانی که فرم اطلاعات اقتصادی را پر کرده‌اند، یارانه نقدی بگیرند، در این صورت هر ایرانی - در صورت توزیع برابر یارانه نقدی میان مردم - ۱۶۳هزار و ۹۳۴ تومان یارانه نقدی در سال آینده خواهد گرفت. همچنین اگر رقم ۱۶۳هزار و ۹۳۴ تومان را بر ۶ ماه باقی مانده از سال تقسیم کنیم، رقم ۲۷ هزار و ۳۲۲ تومان حاصل می‌شود که سهم هر ایرانی از یارانه نقدی در ماه - درصورت توزیع مساوی یارانه بین ایرانیان - خواهد بود.
مبلغ یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیر
در همین حال با توجه به اظهارات شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه ۵/۱۰ میلیون نفر قشر آسیب پذیر و تحت پوشش نهادهای حمایتی از یارانه بیشتری برخوردار خواهند شد، براساس برنامه دولت، یارانه نقدی این قشر بیش از ۱۰ درصد سایر اقشار جامعه خواهد بود. حال سهم این ۵/۱۰ میلیون نفر از ۶۱ میلیون نفر کل مشمولان دریافت یارانه در مرحله اول حدود ۱۷ درصد می‌شود که با اضافه شدن ۱۰ درصد دیگر، سهم ۲۷ درصدی از رقم ۱۰ هزار میلیارد تومان میزان یارانه نقدی اقشار آسیب‌پذیر را مشخص می‌کند. برهمین اساس، احتمالا ۲۷۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی میان اقشار آسیب‌پذیر توزیع خواهد شد. بدین ترتیب رقم یارانه نقدی هر یک از اقشار آسیب‌پذیر سالانه ۲۵۷ هزار و ۱۴۲ تومان می‌شود. به عبارتی، اگر این رقم را بر ۶ ماه باقیمانده از سال تقسیم کنیم، رقم یارانه نقدی ماهانه هر یک از افراد این قشر جامعه حدود ۴۳ هزار تومان می‌شود.
مبلغ یارانه نقدی سایر اقشار
در عین حال، رقم یارانه نقدی ۵۰.۵ میلیون ایرانی دیگر نیز از رقم ۷۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار باقیمانده تامین خواهد شد. سهم هر نفر از این رقم در شش ماه باقیمانده از سال ۱۴۴ هزار و ۵۵۴ تومان - یعنی ماهانه حدود ۲۴ هزار تومان - خواهد بود.پیش از این وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته بود: مبلغ یارانه نقدی تعیین شده است، ولی فعلا اعلام نمی‌کنیم، ضمن اینکه ظاهرا قرار است رییس‌جمهور به صورت رسمی‌مبلغ یارانه نقدی هر ایرانی را اعلام کند.
قیمت بنزین آزاد‌: لیتری 400تومان
اما در گزارشی دیگر خبرگزاری ایسنا با اشاره به اظهارات رویانیان مبنی بر اعلان تغییر قیمت بنزین تنها از سوی شخص رییس‌جمهور نوشت که قیمت بنزین آزاد به دلیل مشخص نبودن زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، در مهر ماه نیز با همان قیمت ۴۰۰ تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که استاندار تهران در سومین همایش بین‌المللی صنعت سی.ان.جی از عرضه بنزین به قیمت فوب خلیج فارس در زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داده است. در این میان مشخص نشده است که قیمت بنزین بر اساس قیمت پایه فوب خلیج‌فارس محاسبه می‌شود یا قیمت نهایی که هزینه نگهداشت و حمل‌ونقل و مالیات بر ارزش افزوده را نیز شامل می‌شود. به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، قیمت پایه فوب خلیج فارس در هفته گذشته ۵۱۱ تومان و قیمت نهایی آن با مجموع هزینه‌ها و مالیات ۸۱۹ تومان بود.
دو پیشنهاد بر سر راه بنزین
بر اساس این گزارش‌، در حال حاضر دو راهکار در مورد تغییر قیمت بنزین با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح است. راهکار نخست حذف یکباره سهمیه‌ها و عرضه بنزین با قیمت ۴۰۰ تومان است که در این حالت بنزین تک نرخی می‌شود و راهکار دوم، قیمت بنزین همچنان دو نرخی باقی خواهد ماند. در این حالت سهمیه ۶۰ لیتری در ماه به هر خانوار - نه به هر خودرو - با قیمت ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد با قیمت ۸۰۰ تومان عرضه خواهد شد. در همین زمینه رویانیان اختصاص سهم بیشتر به سوخت در سبد خانوار را اشتباه دانسته و گفته که حمل و نقل تنها ۱۲ درصد سبد خانوار را تشکیل می‌دهد که دو درصد از این ۱۲ درصد به طور مستقیم به سوخت مربوط می‌شود و مابقی مرتبط با سایر مولفه‌های حمل و نقل است.

قانون یارانه‌ها اجرا می‌شود؟

رضا اکرمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به اینکه در دولت اراده‌ای برای اجرای جدی قانون هدفمندی وجود ندارد، گفت: در زمان حاضر هیچ کس نمی‌داند که با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها چه شرایطی در انتظار مردم است. اکرمی‌در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ‌در بیان اینکه مردم برای چه شرایطی باید آماده باشند، اظهارداشت: چون هنوز این قانون در کشور عملیاتی نشده است نمی‌توان از دور قضاوت کرد، اما به اعتقاد من اراده جدی در دستگاه اجرایی کشور برای اعمال این قانون وجود ندارد.
مردم شش ماه سختی را تحمل کنند

محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس نیز گفت: با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مردم باید حداقل 6 ماه سختی‌ها را تحمل کنند تا کار‌ها روی ریل بیفتد. رییس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره اینکه رییس‌جمهور اخیرا اظهار داشته‌اند، از روز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها وضعیت مردم بهبود پیدا می‌کند، گفت: بعید می‌دانم که از روز اول وضعیت مردم بهبود پیدا کند، چرا که حداقل 5 تا 6 ماه زمان لازم است و مردم باید تحمل کنند تا کارها روی ریل بیفتد. وی در بیان اینکه مردم باید برای چه روزهایی آماده باشند و پس از واریز شدن یارانه‌های نقدی چه کنند؟ گفت: مردم با واریز یارانه‌ها به حسابشان «هول» نشوند و منتظر بقیه‌اش هم باشند؛ چرا که قبض برق، گاز و دیگر قبض‌ها بدون در نظر گرفتن قیمت بنزین در پیش است. رهبر تاکید کرد: مردم با احتیاط یارانه‌های نقدی را که زودتر به حسابشان واریز شده است، نگهداری کنند تا زمان پرداخت قبوض برق و آب و گاز فرا برسد و بعد ببینند باید بیشتر از مبلغ واریزی پرداخت کنند یا کمتر.