کام تلخ!

نگاه سوم - نبود امنیت در بخش خصوصی در زمینه ارائه آثار موسیقی در قالب کاست و سی دی مدت‌ها است نقل محافل موسیقی ایران است. به این ماجرا اضافه کنید، کپی کردن سی‌دی‌هایی که در بازار است. بر این اساس زحماتی که برای انتشار موسیقی به کار می‌رود، همه یک سر به باد خواهد رفت. این در حالی است که هنوز ماه پاییز فرا نرسیده است و مثل جوجه‌های آخر پاییز از همین اول تکلیفش روشن است. مهرماه نزدیک است و اوضاع فروش موسیقی که تا حد زیادی راکد بود؛ به رخوت کامل رسیده است. همه ناشران موسیقی از رکود بازار در کنار هزار مسائل ریز و درشت صنف خودشان نگرانند. در این میان دلایلی مانند شروع مدارس، فشار اقتصادی و ناتوانی مردم در خرید کالای فرهنگی، بحث داغ یارانه‌ها و کاهش آن... تاثیر خود را بر فروش کالاهای فرهنگی دو چندان کرده و با‌ لطبع برای کسی که نان برای خوردن ندارد یا آنکه به سختی کار می‌کند تا زندگی را سخت بگذراند، خرید سی دی موسیقی به چه کار می‌آید. نتیجه این می‌شود که سبد فرهنگ از فرهنگ تهی می‌شود.

فروش آلبوم‌های موسیقی قطع شده!

الله‌وردی(مدیر انتشارات نقطه تحریر) با اشاره به اینکه فروش موسیقی در آستانه مهرماه کاملا قطع شده است، به ایلنا می‌گوید: معمولا سال‌های گذشته به این صورت بود که اوضاع در بحبوحه شروع مدارس؛ راکد می‌شد، اما به صفر نمی‌رسید. امسال متاسفانه فروش به‌طور کامل قطع شده و خرید و فروش در بازار موسیقی دیگر معنا ندارد.

وی درباره عوامل تاثیرگذار در خرید و فروش آثار موسیقایی می‌گوید: بحث یارانه، ماه رمضان، شروع مدارس و وضعیت معیشتی بسیار سخت مردم ازجمله مسائلی هستند که منجر به عدم خرید آثار موسیقی توسط مردم شده است.

این ناشر موسیقی که به‌تازگی کار «نغمه زیر خاکستر» را از گروه موسیقی دستان منتشر کرده است، خاطرنشان می‌کند: اگر اوضاع برای اساتید بزرگی مثل بهروزی‌نیا و گروه دستان به این صورت است که ما برای تیراژ اولیه کارهایشان با مشکل مواجه شده‌ایم؛ برای هنرمندان کمتر شناخته شده وضعیت به مراتب بدتر است!

هنوز رکود پایان نیافته!

رامین صدیقی مدیر انتشارات هرمس هم می‌گوید: فصل تابستان برای فروش موسیقی معمولا فصل رکود است، اما باید از نیمه‌های شهریور دوباره رونق بگیرد، اما امسال در مقایسه با سال‌های قبل؛ از رونق خبری نبوده است.

صدیقی مانند همتای خود، الله‌وردی، فشار اقتصادی و شروع مدارس را بی‌تاثیر در اوضاع فروش نمی‌داند. با این حال می‌گوید: این مناسبت‌ها قابل پیش‌بینی بود، اما امسال باوجود گذشت نزدیک به هفت ماه از آغاز سال؛ هنوز فروش موسیقی جان نگرفته است.

به‌گفته این ناشر، وضعیت فروش سی‌دی‌های موسیقی در همه جای دنیا رکود را تجربه می‌کند، اما سیاستمداران فرهنگی با تقویت اجراهای عمومی‏ از دامن زدن به آن جلوگیری کرده‌اند. همچنین در خارج از کشور هنرمندان از رعایت قانون کپی‌رایت بیشتر درآمد دارند که ما امکان آن را نداریم. نه اجرای عمومی به دادمان می‌رسد نه فروش کپی‌رایت. مدیر انتشارات هرمس با اشاره به اینکه توزیع فیزیکی موسیقی در همه جای دنیا منسوخ شده است؛ خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه در ایران هنوز سیستم فروش، سیستم فیزیکی است. این درحالی است که با گسترش اینترنت این پدیده منسوخ و جای خود را به اینترنت داده است.

صدیقی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی فقط با تقویت اجراهای زنده و تسهیل این اجراها در فضاهای عمومی می‌توان با بحران مقابله کرد، می‌گوید: در همه‌ جای دنیا؛ گروه‌های موسیقی در کلوپ‌ها، باشگاه‌ها و فضاهای عمومی به‌صورت هفتگی یا یک روز در میان برای مخاطبان خود و لو اندک، کنسرت برگزار می‌کنند، اما در ایران چهار- پنج سالن داریم که فقط برای گروه‌های بزرگ آنهم با هزینه‌های گزاف است. در خارج از کشور؛ در واقع فروش آثار هنرمندان در جنب برگزاری کنسرت آنها؛ درآمد کمتری دارد، یعنی فروش فروشگاهی به اندازه کنسرت‌ها رونق ندارند.

اوضاع هنوز طبیعی است!

علی شجاعی(مدیر موسسه گلچین آوای شرق) اما برخلاف همکاران خود گویا وضعیت بهتری دارد. وی می‌گوید که در کارهای موسسه‌اش با افت فروش مواجه نشده است‎. اگرچه منکر افت ۱۰ روزه فروش به دلیل شروع مدارس نمی‌شود، می‌گوید: شاخص فروش این موسسه هنوز مثبت است. وی می‌افزاید: باید این دو هفته بگذرد تا بتوان به جدیت درباره فروش بد یا خوب سی دی‌های موسیقی صحبت کرد، اگرچه هنوز روال طبیعی و خارج از عرف تجربه نشده است.

به‌اعتقاد شجاعی‏، موسیقی را باید گوش داد و مردم برای خرید آثار اول باید آن را به صورت زنده درک کنند. این در شرایطی است که اوضاع برگزاری کنسرت به دلیل مسائل حاشیه‌ای و سود ناامن برای تهیه‌کنندگان با وسواس مواجه است و برای هنرمندان حتی متوسط هم دور از ذهن!

امیدوار به اوضاع بهتریم!

بابک چمن‌آرا(مدیر انتشارات آوای خورشید) که به تازگی کار «نوای نور» از حسین علیزاده را منتشر کرده هم از استقبال از این اثر موسیقایی در مقایسه با اثر قبلی همین هنرمند خبر داده و به ایلنا می‌گوید: به زودی این اثر به چاپ دوم می‌رسد.

مدیر انتشارات آوای خورشید خاطرنشان می‌کند: شش ماهه دوم سال به‌عنوان شش ماهه فرهنگی معروف است، اما این ۱۰ روزه پایان شهریور به‌دلیل مسافرت‌های تابستانی و درگیر بودن خانواده‌ها برای خرید وسایل مدرسه و دانشگاه؛ اوضاع افت می‌کند، امیدواریم که دوباره همه چیز به اوضاع اول برگردد.