من ساز بزنم و چاوشی بخواند؟!

نگاه سوم - سنتوری خاطره انگیز پس از چهار سال به عرصه ویدئو آمد و خاطره خوب نمایش محدودش را در سال ۸۵ تکرار کرد. چیزی که در سنتوری مهم بود آهنگسازی اردوان کامکار و صدای محسن چاوشی بود که در همان زمان هم دچار چالش شده بود. این بار کامکار در گفت‌وگویی از اجرای موسیقی «سنتوری» گفت: پخش بدون مجوز موسیقی فیلم «سنتوری» ضربه بزرگی به من زد و قصد دارم که به زودی آلبوم موسیقی این فیلم را منتشر کنم. عضو گروه موسیقی «کامکارها» به ایسنا گفت: من تحت هیچ شرایطی قبول نمی‌کردم موسیقی این فیلم را بنویسم و شاید آقای داریوش مهرجویی یک سال در این باره با من صحبت می‌کرد و من تمایلی نداشتم. اجرای موسیقی فیلم « سنتوری» کار بسیار غیرعادی در موسیقی فیلم به شمار می‌رود؛ چون من باید در تمام صحنه‌ها حضور داشتم و این کار بسیار وقت می‌گرفت و مشکلات بسیاری را به همراه داشت. البته در برخی از صحنه‌ها من فقط نظارت داشتم؛ ولی با این وجود این کار هم، زمان‌بر بود.

این نوازنده سنتور درباره روند کار در اجرای موسیقی فیلم «سنتوری» بیان کرد: در ابتدای تصویربرداری قرار بود که من فقط به هنرپیشه (بهرام رادان) یاد بدهم که چگونه این قطعات را بنوازد که اصلا امکان‌پذیر نبود و بعد تصمیم گرفتیم که فقط فیگورهای نوازندگی را به او بیاموزم که این هم کاری سخت و زمان‌بر بود. بنابراین قرار شد که نماهای نزدیک را خود بنوازم و باز مجبور شدم که وقت بیشتری را بر روی تصویربرداری این فیلم بگذارم.

عضو گروه موسیقی «کامکارها» درباره آواز «محسن چاوشی» به عنوان خواننده قطعات فیلم «سنتوری» گفت: من در انتخاب خواننده نقشی نداشتم و این انتخاب خودشان بود. البته محسن چاوشی خواننده نازنینی است؛ ولی من تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم که روزی من ساز بزنم و او بخواند. جزو محالات است. من فقط به خاطر شخص داریوش مهرجویی این کار را انجام دادم؛ چون اساسا سبک کار ما دو نفر با یکدیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: این نوع آهنگسازی را سناریو فیلم «سنتوری» نیاز داشت. به عبارتی هنرپیشه نقش اول این فیلم، به خاطر نوازندگی فوق‌العاده‌اش در سنتور معروف بود و او اصلا خواننده نبود، بلکه برای پول درآوردن در هنگام نوازندگی سنتور آواز می‌خواند.

این هنرمند تصریح کرد: من می‌خواستم این کار به نحو احسن انجام شود و بنابراین به مهرجویی فرصت دادم که در این‌باره تحقیق کند؛ چون نخواستم حق نوازنده سنتور دیگری را ضایع کنم و سبک کار من هم به گونه‌ای نیست که بخواهم موسیقی پاپ درجه سه یا چهار کار کنم.

عضو گروه موسیقی کامکارها ادامه داد: به هر حال، این کار ضربه بزرگی به من زد؛ چون من در فیلم «سنتوری» دستمزد درخور شخصیتم نگرفتم و صاحب امتیاز اثر نیز خودم هستم و قصد داشتم که بعد از اخذ مجوز فیلم آن را به صورت آلبوم منتشر کنم.

اردوان کامکار ادامه داد: البته مجوز انتشار این آلبوم را دریافت کردم و تا ۱۰ روز دیگر موسیقی این فیلم وارد بازار موسیقی می‌شود؛ اما به اعتقاد من تا حدودی جذابیت اولیه‌اش را از دست داده است؛ چون کار لو رفته و فقط قاچاقچی از این کار سود برد و اتفاق مخوفی بود.

کامکار درباره نوازندگی بهرام رادان در فیلم «سنتوری» نیز گفت: رادان نوازندگی سنتور را بلد نبود؛ ولی بازیگر بااستعدادی بود و توانست فیگورها را یاد بگیرد؛ البته آن هم صد در صد نشد و در برخی از صحنه‌ها معلوم است.

این هنرمند درباره وضعیت موسیقی فیلم در ایران گفت: موسیقی فیلم در ایران در سطح فاجعه است؛ البته شاید شرایط این شکل را حاکم کرده است. گاه بر حسب نیاز و جبر زمانی، کم و کاست‌هایی در موسیقی فیلم دیده می‌شود. برای مثال در هنگام ساخت موسیقی فیلم، گاه مجبور می‌شویم که از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده کنیم؛ اما اینکه به یک موسیقی نازل، آسمانی بگوییم فاجعه است.

او افزود: دلیل اینکه کمپانی‌های سینمایی بزرگ و هالیوود در کارشان موفق هستند، این است که به کارهای موسیقی فیلم بسیار اهمیت می‌دهند. من چندی پیش برای یک فیلم در کشور ترکیه یک موسیقی پنج دقیقه‌ای ساختم که به اندازه کل بودجه فیلم «سنتوری»، دستمزد گرفتم و تمام تلاشم را کردم که بهترین کارم را ارائه دهم.

اردوان کامکار درباره اینکه آیا حاضر است یکبار دیگر برای فیلم‌ها موسیقی بسازد و در سینمای ایران فعالیت کند، گفت: اگر فیلمی به لحاظ هنری برای من نکته مثبتی داشته باشد یا برای من پول و معروفیت بیاورد، قبول می‌کنم وگرنه هرگز حاضر نیستم که به سینما بروم.