پاسخ دولت به انتقادات اقتصادی آیت‌ا... مکارم شیرازی

دولت برای ارائه مستندات آمارهای اعلامی به مراجع عظام آمادگی دارد

دنیای اقتصاد - سخنگوی اقتصادی دولت درباره انتقادات آیت‌الله مکارم شیرازی مبنی بر تطابق نداشتن آمارهای اقتصادی با واقعیات، از آمادگی دولت برای ارائه مستندات در خصوص آمارهای اعلامی خبر داد و گفت‌: دولت بر خود تکلیف می‌داند تا در صورت درخواست مراجع عظام برای پاسخگویی، مستندات خود را در خصوص آمارهای اعلامی مربوط به بخش‌های مختلف اقتصادی ارائه کند.

شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا افزود: از آنجا که توضیحات دولت در خصوص تمام آمارها مبتنی بر کار کارشناسی و مستندات قابل اثبات است، این آمار به طور حتم مورد قبول قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: چیزی که مسلم است، آن است که دولت براساس روش‌ها و مدل‌های علمی، فنی و روش‌های متعارف پذیرفته شده آمارها را ارائه می‌کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: به طور مثال نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان ماه سال ۱۳۸۷ بیش از ۲۵ درصد بوده که این عدد در ماه جاری به ۶/۹ درصد رسیده و این در حالی است که این رقم در ماه گذشته کمتر از این نیز بوده است. حسینی گفت: نرخ تورم در چارچوب‌های فنی و توسط کارشناسان بانک مرکزی تعیین می‌شود، زیرا این رقم همانند دماسنج برای اقتصاد است. سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت در تعیین آمارها علاوه بر آنکه کار علمی انجام می‌دهد، آنها را نیز صادقانه اعلام و ارائه می‌کند. وی افزود: این امکان وجود دارد گزارش‌هایی از سوی برخی از افراد و شخصیت‌ها به مراجع عظام و غیره ارائه شود که با آمارهای دولت متفاوت باشد.

گفتنی است، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی چند روز قبل با انتقاد از آمارهای ارائه شده از سوی دولت گفت: وقتی آمارها با واقعیات تطابق نداشته باشند، مردم به واقعیت بدبین نمی‌شوند، بلکه اعتماد خود را به آمارهای دولتی از دست می‌دهند.

مکارم شیرازی: آمار کاهش تورم با واقعیت انطباق ندارد

اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت درباره ارائه مستندات اقتصادی درخصوص تورم در حالی مطرح می‌شود که اخیرا بانک مرکزی گزارشی از کاهش بی‌سابقه تورم در ماه گذشته را منتشر کرد که باعث برخی واکنش‌ها به این آمار گردید. از مهم‌ترین این واکنش‌ها سخنان آیت‌الله مکارم از غیرواقعی بودن این آمار از نگاه مردم بود. آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعیان از «عدم تطابق آمارهای دولت با واقعیات» انتقاد کرد و از دولت خواست تا به نصایح توجه کند. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی روز جمعه

۱۹ شهریور در حرم حضرت معصومه(س) در قم گفت: دائما آمارهای مربوط به کاهش تورم ارائه می‌شود، اما این بر خلاف چیزی است که مردم با چشم خود می‌بینند.

سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در واکنش به اعلام رقم تورم از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران‌، صورت گرفت که تورم مرداد ماه ۸۹ را ۸/۸ درصد اعلام کرد. بنابر گزارش بانک مرکزی‌، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهرهای ایران افزایش داشته، ولی تورم کاهش پیدا کرده است. آیت‌الله مکارم شیرازی در این رابطه گفت: وقتی آمارها با واقعیات تطابق نداشته باشند، مردم به واقعیت بدبین نمی‌شوند، بلکه اعتماد خود را به آمارهای دولتی از دست می‌دهند. وی در خطبه‌های نماز عید فطر که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده‌، گرانی و بیکاری را «اسباب دردسر مردم» دانست و افزود: بسیاری از جوانان با تحصیلات بالا به ما مراجعه می‌کنند و تقاضای شغل می‌کنند؛ اما ما نمی‌توانیم برای آنها کاری انجام دهیم که این مساله جای تاسف دارد. آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین از دولت خواست که در کنار شعارها به واقعیات اهمیت دهد.