علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی‌در واکنش به اظهارات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در نشست شورای حکام گفت: سخنان آمانو نه تنها به اعتبار او خدشه وارد می‌کند بلکه توهین به سایر بازرسان آژانس است. صالحی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: آقای آمانو یا «دانسته» این اظهارات را بیان کرده است یا «ندانسته». حال اگر «دانسته» چنین سخنانی گفته، اشتباه بزرگی مرتکب شده و «خطرناک» است؛ چرا که نشان می‌دهد فشار سیاسی به او وارد شده و او نیز به این فشارها، تمکین کرده است. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ دوشنبه در وین با اشاره به خودداری ایران از پذیرش برخی بازرسان آژانس گفته بود که مشکل «تعداد بازرسان نیست، بلکه کیفیت کار و تجربه آنها است.» وی افزوده بود: من می‌توانم به شما اطمینان دهم که روند پادمان‌ها همچنان موثر است، اما اگر مخالفت مکرر با انتصاب بازرسان ادامه یابد، دردسرساز خواهد بود.صالحی که هفته آینده برای شرکت در نشست مجمع عمومی‌سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر می‌کند، تصریح کرد: حدود ۱۵۰ بازرس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌فعالیت می‌کنند و هنگامی‌ که مدیر کل آژانس تنها بر دو بازرس اصرار می‌کند و می‌گوید که اینها به مسائل بازرسی آشنا هستند، این اهانت و بی‌حرمتی به سایر بازرسان آژانس است؛ چرا که هر بازرس آژانس در مورد روش‌های بازرسی، آموزش‌های لازم را می‌بیند. صالحی در عین حال تاکید کرد: این حق کشورها است که از فهرست بازرسان آژانس، تعدادی از آنان را انتخاب کنند همچنان که بسیاری از کشورهای غربی، برخی از بازرسان کشورهای آسیایی را از فهرست خود حذف می‌کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی‌همچنین اظهار کرد: چنانچه آقای آمانو «ندانسته» این اظهارات را بیان کرده، ایراد بزرگی به او وارد است و باید وقت بگذارد تا با مقررات آژانس آشنایی پیدا کند.

وی به نشست‌های سال گذشته آژانس در مورد انتخاب آمانو اشاره کرد و گفت: هنگامی‌که بین آقای آمانو و آقای «منتی» بر سر تصدی مدیر کلی آژانس رقابت بود، آمانو نتوانست در اولین رای گیری‌ها، رای لازم را کسب کند و علت عدم کسب رای لازم این بود که ممکن است وی تحت فشار برخی کشورها قرار گیرد. صالحی افزود: در آن نشست‌ها، آقای آمانو قول داد مستقل باشد و تحت نفوذ کشوری نباشد و بر اساس این اظهارات، او با اختلاف جزئی در مقایسه با رقیبش رای آورد. متاسفانه آقای آمانو تاکنون نشان داده است در چارچوب مقررات آژانس حرکت نمی‌کند، بلکه سلیقه ای پیش می‌رود. رییس سازمان انرژی اتمی‌خطاب به مدیر کل آژانس گفت: ما به جای این دو بازرس، پنج بازرس دیگر را قبول کردیم و شما هم از ما تشکر کردید. حال چه شده است که در نشست شورای حکام، چنین سخنانی را مطرح می‌کنید؟ وی اظهار داشت: متاسفانه آقای آمانو به جای ارائه یک گزارش فنی و حقوقی،‌ متن قطعنامه‌های شورای امنیت را منتشر می‌کند؛ در حالی که آقای البرادعی به‌رغم فشارهای سیاسی که به او وارد بود،‌ این کار را نمی‌کرد.

صالحی خطاب به آمانو گفت: چه اتفاقی از زمان رفتن آقای البرادعی تاکنون افتاده است که بلاتشبیه به جای اینکه گزارش خود را بر اساس «محکمات» بنویسید، به صورت «متشابهات» می‌نویسید؟