سوفیا کاپولا شیر طلا را برد تارانتینو متهم شد!

نگاه سوم - بالاخره جشنواره ونیز امسال هم دور از حاشیه نماند و حرف و حدیث‌های حاشیه‌ای حول جایزه اول آن به گوش رسید.‌این در حالی است که «یک جایی» ساخته سوفیا کاپولا شیر طلای ونیز را از آن خود کرد. بعد از سال‌ها فعالیت هنری بالاخره سوفیا کاپولای جوان با دریافت ‌این جایزه مهم‌ترین عنوان زندگی هنری‌اش را به دست آورد. در حالی که فیلم‌های مطرح و برجسته بسیاری توسط کارگردانان صاحب‌نام از سراسر دنیا در شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز شرکت کرده بودند، جدیدترین اثر سوفیا کاپولا به نام «یک جایی» توانست شیر طلای ‌این دوره از جشنواره فیلم ونیز را به خود اختصاص دهد.

به گزارش رویترز، کاپولای ‌ایتالیایی تبار که به عنوان یک کارگردان آمریکایی شناخته می‌شود، درحالی برنده جایزه شیر طلای ونیز شد که فیلم او در بین تماشاگران حاضر در جشنواره واکنش‌های ضد و نقیضی را به دنبال داشته است. کاپولا داستان شخصی به نام جانی مارکو را روایت می‌کند که روزهای عمرش را یا در هتل‌های پنج ستاره می‌گذراند، یا سوار ماشین‌های مدل بالا می‌شود یا روابط نامشروع دارد؛ ولی همچنین گرفتار تنهایی و خستگی و بی‌حوصلگی و مزاحمت‌های رسانه‌های گروهی است. سوفیا در زمان کودکی به همراه پدرش از یک هتل به هتل دیگر می‌رفته است. سوفیا کاپولا در هنگام دریافت تندیس شیر طلا گفت: پدر بابت تمام چیزهایی که به من آموختی از تو متشکرم. جایزه بهترین کارگردان هم به الکس دلا‌ایگلسیاس اسپانیایی برای کارگردانی فیلم آخرین سیرک رسید. این فیلم ترسناک که داستان آن استعاره‌‌ای از ایتالیای فاشیست است، با واکنش دوگانه منتقدان مواجه شده بود. شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز درحالی به پایان رسید که نحوه اهدای جوایز بحث و حدیث‌هایی را موجب شده است.

اعتراض ایتالیایی‌ها به تارانتینو

تعدادی از رسانه‌های ایتالیایی به انتخاب فیلم «یک جایی» به کارگردانی سوفیا کاپولا توسط هیات داوران جشنواره ونیز و در راس آنها کوئنتین تارانتینو اعتراض کردند.

کوئنتین تارانتینو در گذشته یکی از دوستان نزدیک و صمیمی سوفیا کاپولا بوده است و معترضان تاثیر نظر تارانتینو در این تصمیم‌گیری را مهم می‌دانند.بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه، تارانتینو درباره فیلم کاپولا گفت: این فیلم یک اثر الهام‌بخش برای داوران بود و ما به افتخار او افتخار می‌کنیم.رسانه‌های ‌ایتالیایی ‌این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا کوئنتین تارانتینو که از دوستان نزدیک کاپولا و همین طور هلمن است، در انتخاب‌های خود پارتی بازی کرده است! خود تارانتینو هرگونه شایعه‌ای در ارتباط با پارتی بازی را به شدت رد کرد. بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی، سوفیا کاپولا پس از دریافت جایزه شیر طلای ونیز گفت: از‌ اینکه ‌این جایزه هنری ارزشمند را دریافت کرده‌ام، بسیار افتخار می‌کنم و از پدرم، فرانسیس فورد کاپولا، بسیار تشکر می‌کنم که درس‌های زیادی از او آموختم.

جایزه کامرون ‌این بار شریک داشت

جایزه شیر نقره‌ای شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز را نیز آلکس دلا‌ایگلسیاس، کارگردان اسپانیایی فیلم سینمایی آخرین سیرک از آن خود کرد.هیات داوران شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز که ریاست آن را کوئنتین تارانتینو برعهده داشت نیز جایزه ویژه خود را به یرژی اسمولینوفسکی برای کارگردانی فیلم سینمایی قتل ضروری اهدا کردند.وینسنت گالو و آریان لابد نیز به ترتیب برای بازی در فیلم‌های قتل ضروری و آتنبرگ، یونان توانستند جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن را دریافت کنند.جایزه مارچلو ماسترویانی که هرساله به بهترین بازیگر جوان اهدا می‌شود نیز در‌این دوره از جشنواره فیلم ونیز به میلا کنیس برای بازی در فیلم سینمایی قوی سیاه اهدا شد.

آلکس دلا‌ایگلسیاس برای نوشتن فیلم‌نامه آخرین سیرک جایزه بهترین فیلم‌نامه را در شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز به خود اختصاص داد.جایزه بهترین فیلمبرداری را نیز میخائیل کریچمن برای فیلم سینمایی ارواح خاموش دریافت کرد.مونت هلمن آمریکایی نیز جایزه شیر ویژه‌این جشنواره‌ایتالیایی را به خود اختصاص داد.

جایزه شیر آینده شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز را نیز سرن یوجه ترکیه‌ای برای کارگردانی فیلم سینمایی اکثریت دریافت کرد.جایزه ویژه بهترین فیلم‌های سه بعدی سال نیز به آواتار به کارگردانی جیمز کامرون و چگونه اژدهایتان را تربیت کنید به کارگردانی کریس سندر و دین دبلوا اهدا شد.

یازده روز هیجان روی آب

ناتالی پورتمن، هنرپیشه آمریکایی و کوئنتین تارانتینو، رییس هیات داوران چهارشنبه اول سپتامبر به روی فرش قرمز رفتند تا جشنواره ونیز را افتتاح کنند. فیلم‌های آمریکایی در فستیوال ۲۰۱۰ ونیز حضوری پررنگ داشتند‌ و ۵ تای آنها از جمله کمدی دراماتیک کارگردان برنده جایزه اسکار،‌ سوفیا کاپولا، یک جایی که شیر طلایی ونیز را برد و فیلم وینسنت گالو، قول‌های نوشته بر آب در مورد دختری با بیماری لاعلاج، از مطرح‌ترین فیلم‌های آمریکایی جشنواره بودند.۲۴ فیلم برای کسب شیر طلایی ‌این جشنواره ‌ رقابت کردند که از جمله آنها فیلم کشتن ذاتی ساخته کارگردان لهستانی؛ یرژی اسمولینوفسکی بود که در آخرین لحظات به فیلم‌های بخش مسابقه اضافه شد.جشنواره امسال شامل نمایش افتتاحیه ۷۹ فیلم سینمایی بلند از ۳۴ کشور بود. از جمله برای اولین بار فیلمی‌از جمهوری دومینیکن درباره کشور همسایه‌‌اش،‌ هائیتی است.

فستیوال فیلم ونیز که در سال ۱۹۳۲ آغاز شد،‌ شصت و هفتمین دوره خود را می‌گذراند.