یک مقام بلندپایه روسی گفت که آمریکا مانع ازسرگیری مذاکرات تبادل سوخت با‌ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از‌هاآرتص، یک مقام بلندپایه روسی که خواست نامش فاش نشود، روز دوشنبه گفت که آمریکا مانع ازسرگیری مذاکرات تبادل سوخت با‌ایران شده که‌این مذاکرات با هدف کاهش نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای‌این کشور انجام شده بود. این مقام بلندپایه دولت روسیه به گروه «والدای» که متشکل از کارشناسان و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی روسی است، گفت: از‌اینکه‌ایالات متحده فرآیند مذاکرات درباره طرح مبادله سوخت هسته‌ای را به تاخیر انداخت، نگرانم.

وی افزود: درخواست غربی‌ها در‌این باره که ‌ایران از تولید اورانیوم با درصد غنای پایین دست بردارد، پوچ و بیهوده است. تهران از غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۴ درصد دست برنمی‌دارد و جامعه بین‌الملل باید به‌ایران اجازه ندهد تا به غنی سازی اورانیوم بیشتر با میزان ۲۰ درصد دست یابد.

این مقام روسی با بی اعتنایی به تاکید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌ ایران اظهار کرد که مسکو خواهان دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای نیست، اما در عین حال هشدار داد که تصمیمات عجولانه علیه‌ایران می‌تواند به یک تراژدی در خاورمیانه منجر شود.

این در حالی است که وزیر خارجه روسیه به تازگی با حمایت از همکاری هسته‌ای با‌ ایران گفته است: راه‌اندازی نیروگاه بوشهر همچون لنگری است که ‌ایران را در مسیر استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای نگاه می‌دارد.