سلیقه متفاوت در بررسی‌‌ها نتایج متفاوتی دارد

رمان شکست‌خوردگان را چه کسی دوست دارد و دفتر شعر صبح آفتابی‌تان به خیر گرگ برفی کماکان در انتظار مجوز است. شمس لنگرودی در گفت‌وگو با ایلنا درباره کتاب‌های اخیرش گفت: دفتر شعری در نشر چشمه داشته‌ام که در روزهای نمایشگاه منتشر شد.

نام این دفتر «می‌میرم به جرم آن که هنوز زنده‌ام» است. در عین حال «رسم کردن دست‌های تو» نام کتاب دیگری است که اخیرا از شمس لنگرودی به چاپ رسیده است، اما از این نویسنده و شاعر رمانی به نام شکست‌خوردگان را چه کسی دوست دارد؛ قریب به دو سال است که در ارشاد منتظر مجوز است. شمس لنگرودی که قریب به چهار دهه است به طور جدی در حوزه شعر فعالیت می‌کند درباره وضعیت مجوزهای کتاب در وزارت ارشاد به ایلنا گفت: به نظر می‌رسد وضعیت روشن نیست. من اخیرا دو کتاب به طور همزمان فرستاده‌ام برای مجوز. پس از مدتی یکی با حذف و اصلاحی چند مجوز گرفت، در حالی که آن دیگری که فضاهایش زیاد متفاوت از اولی نبود منع انتشار شد. رمانی هم دارم با عنوان شکست خوردگان را چه کسی دوست دارد که نزدیک به سه سال است در ارشاد مانده است.

شمس لنگرودی درباره علت این قضیه گفت: به نظر می‌رسد دلیل روشنی وجود ندارد، یا حداقل پاسخ قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند. نکته‌ای که از نظر یک بررسی ممکن است بلا مانع باشد برای دیگری یک فاجعه فرهنگی محسوب می‌شود. احتمالا هم کتابی که از نظر بررسی‌‌ها نمی‌گذرد در آرشیو گم می‌شود.

این نویسنده و شاعر همچنین تاکید کرد: تفاوت سلیقه بررسی‌‌ها باعث می‌شود که درباره یک مورد یکسان نتایج متفاوتی اعمال شود.