مخالفت میلیونی ایران با مذاکرات سازش واشنگتن

عکس: خبرگزاری مهر برگزاری راهپیمایی روز قدس در سراسر کشور با حضور میلیونی مردم روزه‌دار

مخالفت صریح ایران با مذاکرات واشنگتن

احمدی‌نژاد: سرنوشت فلسطین از خلال مقاومت مردم فلسطین تعیین خواهد شد نه در واشنگتن

دنیای اقتصاد - مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه رمضان با حضور میلیونی مردم همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار شد. مقامات کشوری و لشگری از جمله رییس‌جمهوری، رییس قوه‌قضائیه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این راهپیمایی حضور یافتند. همچنین رییس مجلس شورای اسلامی نیز به همراه مراجع تقلید در استان قم در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد. در پایان راهپیمایی قطعنامه‌ای قرائت شد که در آن به صراحت مخالفت مردم ایران با مذاکرات خاورمیانه در آمریکا اعلام شد. همچنین محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور، علی لاریجانی رییس مجلس، منوچهر متکی وزیر خارجه و سید احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران طی سخنانی جداگانه به مذاکرات اخیر مقامات تشکیلات خود گردان با اسرائیلی‌ها در آمریکا واکنش منفی نشان دادند و با این مذاکرات مخالفت صریح کردند.محمود احمدی‌نژاد که سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود در اظهاراتی برگزاری دور اول مذاکرات سازش در ایالات متحده را مورد اشاره و انتقاد قرار داد و ضمن برشماری اهداف آمریکا و اسرائیل از برگزاری این مذاکرات خاطر نشان کرد که سرنوشت فلسطین از خلال مقاومت مردم فلسطین تعیین خواهد شد نه در واشنگتن، پاریس و لندن. به گزارش فارس، رییس‌جمهور مذاکرات به اصطلاح سازش را شکست‌خورده خواند و گفت که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی با برگزاری مذاکرات سازش به دنبال جنایات جدید هستند و ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود نیاز به دخالت کسی ندارد.

نماینده دولت فلسطین در مذاکرات از کجا این نمایندگی را به‌دست آورده؟

محمود احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به مذاکرات سازش، با طرح این سوال که چه کسی می‌خواهد گفت‌وگو کند، گفت: کسانی که می‌خواهند گفت‌وگو کنند، از چه کسی نمایندگی دارند؟ نماینده دولت فلسطین چه کسی است؟ و کسی که صحبت می‌کند از کجا این نمایندگی را به دست آورده است؟ راجع به چه موضوعی می‌خواهند صحبت کنند؟ راجع به سرزمین فلسطین؟ چه کسی حق دارد قطعه‌ای از سرزمین فلسطین را به دشمنان بفروشد؟ احمدی‌نژاد تاکید کرد: بنده اینجا اعلام می‌کنم نه ملت فلسطین و نه ملت‌های مستقل اجازه نخواهند داد که هیچکس حتی یک وجب از خاک سرزمین فلسطین را به دشمنان ببخشد. وی گفت: اگر بناست صحبت واقعی انجام شود در ابتدا باید از خاک فلسطین بیرون روند و بعد بنشینند صحبت کنند، اما در چه فضایی می‌خواهند صحبت کنند؟ و چه کسی می‌خواهد میانجی شما شود؟ کسانی که به نام منجی آمده‌اند خودشان شریک دزد هستند و خودشان پایه‌گذاری و حمایت کرده‌اند؛ بنابراین چطور این افراد می‌توانند میانجی شوند و فضای عادلانه برای مذاکرات ایجاد کنند؟ ما از این رویه تعجب می‌کنیم.

هدف اول از برگزاری مذاکرات، انتخابات آمریکا است

وی هدف رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکایی‌ها از برگزاری مذاکرات به اصطلاح سازش را در ۳ بخش توصیف کرد و در این زمینه توضیح داد: هدف اول از برگزاری این مذاکرات، انتخابات آمریکا است؛ متاسفانه در دموکراسی لیبرال، قدرت حرف اول را می‌زند، برای انتخابات می‌شود بمب‌گذاری کرد و می‌شود گروه‌های تروریستی را سازماندهی کرد.

رییس‌جمهوری اضافه کرد: امروز انتخابات دارند و می‌خواهند بگویند ما یک کاری انجام دادیم و یک تغییر ایجاد کردیم و پیش رفتیم، آدم از این تحلیل تاسف می‌خورد و بعدا می‌خواهند در جهان حکومت کنند؛ به فرض که انتخابات را بردید که به احتمال زیاد خواهید برد، پس واقعا نیازی به این کثافت‌کاری ندارید، اما بعدش چه کاری می‌خواهید انجام دهید با ظلم و دروغ و خیانت و از بین بردن حق یک ملت می‌خواهید انتخابات برگزار کنید، اما سوال این است که پس از آن چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ معلوم است که پس از آن نیز ظلم و خیانت است. وی گفت: رایی که حاصل دروغ است، جز در راه دروغ به کار نخواهد رفت و رایی که حاصل جنایت است، جز در مسیر جنایت به کار نخواهد رفت. رییس‌جمهور هدف دوم غربی‌ها از برگزاری مذاکرات سازش را ایجاد فرصت برای رژیم‌صهیونیستی دانست و گفت: رژیم صهیونیستی امروز در بن‌بست است و از درون دچار مشکل شده است. آنها می‌خواهند با برگزاری مذاکرات سازش فضایی را برای این رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد کنند تا خودش را بازسازی کند.

مذاکرات سازش برای حمله به همسایه‌ها

احمدی‌نژاد هدف سوم آنها از برگزاری مذاکرات به اصطلاح سازش را دادن بهانه به صهیونیست‌ها برای سرکوب بیشتر فلسطینی‌ها و احیانا حمله به کشورهای همسایه توصیف کرد، اما این مذاکرات را شکست خورده خواند و گفت: اصلا این مذاکرات مرده به دنیا آمده است. مبنایی برای مذاکرات وجود ندارد. زمانی که به اصل موضوع و حقوق ملت فلسطین و واقعیت‌های منطقه توجه نشود، معلوم است که این مذاکرات شکست‌خورده است و بنده نیز بلند اعلام می‌کنم که سرنوشت فلسطین در فلسطین و از خلال مقاومت مردم فلسطین تعیین خواهد شد نه در واشنگتن، پاریس و لندن.

احمد خاتمی: طرح مجدد سازش خیانتی دیگر به مردم فلسطین است

خطیب جمعه تهران نیز با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تلاش داشت که مساله فلسطین را مساله‌ای عربی یا نزاعی منطقه‌ای جلوه دهد، گفت: امام راحل با اعلام جمعه آخر رمضان به عنوان روز قدس مساله فلسطین را به مساله‌ای بین‌المللی در جهان اسلام تبدیل کرد. به گزارش ایسنا، احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران به مطرح شدن مجدد طرح مذاکرات سازش که اکنون در واشنگتن در جریان است، اشاره کرد و گفت: طرح مجدد سازش خیانتی دیگر به مردم فلسطین است و در طول بیش از ۶۰ سال گذشته مذاکرات سازش فقط فرصت تنفسی برای رژیم صهیونیستی بوده است. که از جمله این مذاکرات می‌توان به اسلو، کمپ دیوید اول و دوم اشاره کرد و چون جنایتکارانه بودن این مذاکرات مشخص بود از پیش شکست آنها روشن بود. پس ما تردیدی نداریم در این مذاکرات سازش هم صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شکست خواهند خورد.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات سازش مشروعیت ندارد، افزود: طبق نظرسنجی دقیق ۹۲ درصد از مردم مسلمان در سرزمین اشغالی با این مذاکرات مخالفت کردند و طرف این مذاکره هم چهره منفوری در بین فلسطینی‌ها است که هیچ جایگاهی برای این مذاکره ندارد.

متکی: مذاکرات اخیر فلسطین بازی تبلیغاتی و غیرقابل‌قبول است

همچنین وزیر خارجه ایران مذاکرات اخیر فلسطین را خیمه شب بازی و غیرقانونی خواند و گفت: نمایش مذاکرات سازش یک بازی برای تبلیغات انتخاباتی برای جمع کردن رای است.

به گزارش ایرنا، «منوچهر متکی» روز جمعه در اجتماع مردم شرکت‌کننده در راهپیمایی روز قدس کاشان در مسجد آقا بزرگ این شهر افزود: نخستین اشکال قانونی بر این مذاکرات آن است که دوران مسوولیت برخی طرف‌های مذاکره‌کننده تمام شده است. به گفته وی، آقای محمود عباس بر چه اساسی، به عنوان نماینده ملت فلسطین در مذاکرات سازش شرکت می‌کند، در حالی که دوران مسوولیت وی به پایان رسیده است. وی تصریح کرد: این مذاکرات به اظهار صریح مردم فلسطین و اکثریت گروه‌های فلسطینی غیر‌قابل‌قبول است.

متکی خطاب به کشورهای مسلمان و همکاران خود در کشورهای عربی گفت: همین کوه یخی که شما تحت عنوان ابتکارات عربی مطرح و سه تا شرط به عنوان حداقل‌ها بیان کردید، در طول این سال‌ها چقدر از آنها تحقق یافته است.

وی گفت: آیا آنها به بازگرداندن آوارگان فلسطینی که جزو شروط سه‌گانه شما در نقشه حایل بود، تمکین کردند. متکی افزود: آیا به پایتختی قدس شریف برای دولت فلسطین در بخشی از این سرزمین و رها کردن بخشی از سرزمین‌های اشغالی ۱۹۶۷ عمل کردند. وی افزود: اینها کسانی هستند که هر گام عقب‌نشینی شود، ده گام به پیشروی تشویق می‌شوند، در حالی که هر وقت مقاومت جدی شد، آنها وادار شدند به اینکه مواردی را بپذیرند. وزیر خارجه تاکید کرد: امروز تنها راه اعاده حق ملت فلسطین تداوم مقاومت و ایستادگی برای حقوق خویش و مقابله با تجاوز‌گری‌های رژیم صهیونیستی است و این را ملت فلسطین به خوبی فهمیده‌‌اند.

لاریجانی: مسلمانان فریب آمریکا را نمی‌خورند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در طول حیات باطل رژیم اشغالگر قدس کارنامه دولت‌های آمریکایی آنقدر سیاه و مبهم است که دلیلی ندارد مسلمانان با چند مانور سیاسی فریب آنها را بخورند. به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌لاریجانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم ضمن قدردانی از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس با اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی، نشست‌های مزورانه صلح و سازش در چند سال اخیر را مورد توجه قرار داد و گفت: آنها با دغل‌کاری در حالی که به مقدس‌ترین اماکن اسلامی در سرزمین فلسطین اهانت و تخریب می‌شود، سخن از ساخت یک مسجد در نزدیکی برج‌های دوقلو که در حادثه ۱۱ سپتامبر تخریب شدند را می‌گویند. وی در ادامه افزود: در یک سال گذشته کدام وعده اوباما محقق شده است و مگر نه اینکه آمریکا دست رژیم صهیونیستی را در کشتار مردان و زنان فلسطینی و شهرک‌سازی در منطقه باز گذاشته است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: چگونه آمریکایی‌ها خود را در جایگاه ایجاد صلح در منطقه می‌دانند و تصور می‌کنند که مسلمانان آنها را به عنوان نیروهای صلح‌طلب می‌پذیرند در حالی که در این مدت هزاران فلسطینی شهید شده و میلیون‌ها مردم مظلوم فلسطین آواره شده‌اند.

عکس: مهر