اعتراض مقامات دولت به سخنان نادران

دفتر رییس‌جمهور علاوه بر تکذیب اظهارات الیاس نادران اعلام کرد که «حق پیگیری قضایی» را برای خود محفوظ می‌داند

دنیای‌اقتصاد- سخنان جنجالی روز یکشنبه الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس که به انتقاد شدید از عملکرد شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و «آن آقایی که در این شورا مسوولیت دارد» پرداخته بود، واکنش اعتراضی چند عضو بلندپایه دولت، از جمله رییس دفتر رییس‌جمهور، معاون پارلمانی رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه را برانگیخت. اگرچه در سخنان دو روز قبل نادران در مجلس، به صراحت نامی‌از اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس جمهور -که جانشین محمود احمدی‌نژاد در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور است- برده نشد؛ اما به وضوح روشن بود که مرجع ضمیر سخنان نماینده منتقد تهران، رحیم مشایی بوده است.

در واکنش به سخنان روز یکشنبه نادران که در قالب سوال و جواب او با وزیر امور خارجه مطرح شده بود، چند واکنش رسمی‌از سوی دفتر رییس جمهور و دفتر وزیر امور خارجه و نیز چند مصاحبه در اعتراض به آن منتشر شد. همچنین چند نماینده مجلس، از نحوه سخن گفتن و «ایراد اتهام» از سوی نادران به رییس دفتر رییس جمهور انتقاد کردند. دفتر رییس جمهور نیز علاوه بر «تکذیب ادعای بی‌اساس یک نماینده مجلس»، اعلام کرد که «حق پیگیری قضایی» را برای خود محفوظ می‌داند.

سخنان نادران سفسطه‌گرانه بود

آن‌گونه که ایرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه خبر داده است، منوچهر متکی با انتقاد از نحوه مدیریت روز یکشنبه مجلس، در خصوص سوال الیاس نادران نماینده مردم تهران از او گفت: اظهارات آقای نادران ربطی به سوال از وزیر امور خارجه نداشت.

وزیر امور خارجه افزود: متاسفانه اظهارات آقای نادران در جلسه روز یکشنبه مجلس به ویژه در زمانی که دیگر فرصتی برای پاسخگویی وزیر امور خارجه نبود، هیچ ارتباطی به سوال مکتوب او از وزیر خارجه نداشت.

وی اظهار داشت: مطلب وی که بسیار سفسطه‌گرانه و خارج از موضوع سوال مطرح گردید، این ذهنیت را به وجود می‌آورد که گویا نمایندگان باید در تایید یا رد ادعاهای او در خصوص همایش ایرانیان رای دهند؛ در حالی‌که متن سوال وی در مورد آزادی دو تبعه ایرانی در خارج از کشور و نقش شورا در این رابطه و اساسا جایگاه قانونی شورای عالی ایرانیان بود.

وزیر امور خارجه به نحوه مدیریت روز یکشنبه مجلس نیز اشاره کرد و افزود: جلوگیری از سخنان ناطقی که خارج از موضوع بحث می‌کند، بر عهده رییس مجلس است که متاسفانه این وظیفه انجام نشد.

متکی اضافه کرد: به اعتقاد من روز (یکشنبه) باید دو کارت زرد به آقای نادران و مدیریت جلسه داده می‌شد، ولی چه باید کرد که آیین‌نامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

تکذیبیه دفتر رییس جمهور

در همین حال، دفتر رییس‌جمهور نیز «برخی اظهارات مبنی بر دیدار رحیم مشایی با سفیر سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی» را که در میان سخنان روز یکشنبه نادران -بدون اشاره به نام مشایی- از آن سخن به میان آمده بود، تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، در متن تکذیبیه دفتر رییس‌جمهور آمده است: «ادعای بی‌اساس یک نماینده مجلس مبنی بر دیدار مهندس رحیم مشایی مشاور و رییس دفتر محترم رییس‌جمهور با سفیر سابق آمریکا در رژیم صهیونیستی و همچنین اتهامات مطرح شده از سوی این نماینده درباره دومین همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور را تکذیب کرده و حق قانونی خود را برای پیگیری قضایی این موضوع محفوظ می‌داریم.»

اعتراض معاون پارلمانی رییس‌جمهور

در واکنش به سخنان نادران، معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز با اشاره به اینکه در قالب سوال از وزیر خارجه مسائل فرعی و جزئی را به مسائل اصلی تبدیل کردند، گفت: از تریبون رسمی‌مجلس اتهاماتی را مطرح کردند که در هیچ جایی ثابت نشده است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: در فضای انسجام، وحدت و یکدلی بین مجلس و دولت، پس از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، انتظار نداشتیم که دوباره عده‌ای بخواهند فضای صمیمی‌را با طرح برخی موضوعات فرعی مخدوش کنند.

وی متذکر شد، این در حالی است که رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان تاکید داشتند که مسائل فرعی و جزئی را به مسائل اصلی نظام تبدیل نکنید؛ اما شاهد خلاف این موضوع در جلسه دیروز مجلس بودیم.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: طرح و بیان این موضوع که در هتلی در نظام جمهوری اسلامی‌ ایران که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است، مسائل خلاف شرع اتفاق افتد، موضوعی است که در هیچ محکمه شرعی ثابت نشده و خلاف است. میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مسائل مطرح شده به بهانه سوال از متکی مربوط به موضوعات گذشته بود، ادامه داد: پیوند آن به مسائل جدید هیچ ربطی به موضوع سوال نداشت و نوعی خروج از موضوع سوال به حساب می‌آمد. بنابراین هیات رییسه مجلس باید این موضوع را در طرح سوال از وزیر مدیریت می‌کرد تا سوال دقیقا در راستای موضوعی باشد که پیش از آن در کمیسیون تخصصی سوال شده و نماینده مجلس از آن قانع نشده است.

انتقاد چند نماینده به هیات رییسه مجلس

خبرگزاری رسمی ‌دولت همچنین با برخی از نمایندگان مجلس در این باره مصاحبه کرده است که این نمایندگان به انتقاد از عملکرد هیات رییسه مجلس و محمدحسن ابوترابی فرد، رییس وقت جلسه پرداخته اند. از جمله علی کریمی ‌فیروزجایی، نماینده بابل در این باره گفت: هیات رییسه باید بر اساس آیین‌نامه از طرح این موارد جلوگیری می‌کرد. کریمی ‌فیروزجایی افزود: مسائل مطرح شده توسط نادران در خصوص همایش بزرگ ایرانیان و تعیین نماینده‌های ویژه توسط رییس‌جمهور در سیاست خارجی مسائل جدیدی بود که در سوال از وزیر خارجه مطرح نشده بود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه فضای حاکم بر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس ارتباطی به مسائل مطرح شده نداشت، اظهار داشت: آنچه که مبنی بر سوال از متکی بود با مسائل مطرح شده متفاوت بود. علی بزرگواری، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی ‌مجلس نیز گفت: کسانی که با احساسات به جوسازی میان دولت و مجلس می‌پردازند و می‌خواهند جو آرامش و وحدت را به هم بزنند باید در برابر ملت پاسخگو باشند. بزرگواری با انتقاد از اظهارات نماینده تهران در جریان طرح سوال از وزیر امورخارجه اظهار داشت: متاسفانه در جریان بررسی این موضوع مسائلی مطرح شد که هیچ ارتباطی به سوال اولیه نادران نداشت. وی با بیان اینکه این موضوع ناشی از مدیریت نادرست جلسه علنی بود، گفت: در جریان طرح این مسائل مجلس فاقد نظم بود و نمایندگان توجه چندانی به مسائل مطرح شده از سوی نادران نداشتند.

نماینده کهکیلویه با تاکید بر اینکه تریبون رسمی‌ مجلس نباید وسیله‌ای برای اتهام زنی به دیگران باشد، اظهار داشت: اگر نادران در خصوص اتهاماتی که به مشایی وارد کرده است سند و مدرکی دارد، باید آن را به مراجع ذی‌ربط ارائه دهد نه اینکه آن را از صحن علنی مجلس بیان کند. وی گفت: نادران اگر مقابل استدلال‌ها و پاسخ مشایی‌، ادله قابل قبولی دارد، می‌تواند در یک مناظره عمومی‌ آن را مطرح کند و در این صورت تصمیم گیرنده نهایی مردم خواهند بود.محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس هم در این باره اظهار داشت: نمایندگان نمی‌توانند به صرف آزاد بودن در ایفای وظایف نمایندگی بدون ارائه سند به دیگران اتهام بزنند.

وی اظهار داشت: سوال نادران از منوچهر متکی وزیر امور خارجه در خصوص آزادی دو تبعه بازداشت شده ایرانی در ایتالیا بود، اما در جریان بررسی این طرح در صحن علنی مجلس، از محدوده این سوال خارج شد.

نماینده خمینی شهر خاطرنشان کرد: این جلسه، جلسه محاکمه دستگاه دیپلماسی نبود، بلکه حیطه اظهارات نادران به عملکرد حوزه ریاست دفتر رییس جمهور و همایش ایرانیان خارج از کشور باز می‌گشت. این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: وزیر امور خارجه مسوولیتی در مسائل مربوط به شورای عالی ایرانیان و نیز همایش ایرانیان خارج از کشور نداشت که بخواهد در این جلسه از خود دفاع کند.

تکذیبیه هتل استقلال تهران

مدیر داخلی هتل استقلال تهران، «ادعای سرو مشروب برای میهمانان همایش ایرانیان خارج از کشور» را اظهارات برخی افراد ناآگاه دانست و گفت: در هتل‌های ایرانی هیچ‌گاه سرو مشروب وجود ندارد. به نوشته ایرنا، الیاس نادران، روز یکشنبه در طرح سوال خود از وزیر امور خارجه مدعی شد که در هتل محل استقرار میهمانان همایش ایرانیان خارج از کشور برنامه رقص مختلط انجام شده و مشروب سرو کرده‌اند.

اما رضا عبدالعلی‌زاده، مدیر داخلی هتل استقلال در گفت‌وگو با «ایرنا» در پاسخ به این ادعا اظهار داشت: برخی افراد، مطالبی را مطرح می‌کنند، بدون آنکه صحت چنین ادعایی را بررسی کنند. وی تاکید کرد: در هتل‌های ایران به هیچ وجه سرو مشروبات الکلی وجود ندارد. مدیر داخلی هتل استقلال تهران توضیح داد که میهمانان این همایش در این هتل مستقر بودند، اما هیچ‌گاه برنامه رقص مختلط و سرو مشروب وجود نداشته است. عبدالعلی‌زاده یادآور شد: میهمانان خارجی نیز هیچ‌گاه در هتل‌های ایران اجازه ندارند مشروب بخورند و این موضوع ممنوع است و درصورت استفاده مسوولان هتل با آنها برخورد می‌کنند. مدیر داخلی هتل استقلال تهران خاطرنشان کرد که چنین ادعاهایی جدید نیست و در گذشته نیز وجود داشته است. وی افزود: طرح چنین اتهامات بی‌سندی از سوی یک نماینده مجلس زیبنده نیست و از طریق دستگاه قضایی قابل پیگیری است.