کیارستمی: ژولیت، خودش بود!

عباس کیارستمی در گفت‌و‌گوی مفصلی با نشریه سایت اند ساوند از شکل کار با ژولیت بینوش گفت. در این گفت‌و‌گو که جف اندرو منتقد مشهور سینما انجام داده است کیارستمی درباره استفاده از بینوش در آخرین فیلمش گفت: «جالب است؛ من الان دیگر حتی یادم هم نمی‌آید که وقتی ژولیت به تهران آمد چه شد که این داستان را برایش تعریف کردم. من موضوع را فقط در حد یک داستان برایش تعریف کردم، ولی از دیدن واکنش‌های قوی چهره‌اش تحت تاثیر قرار گرفتم.

درواقع، حالات چهره او را که در فیلم ببینید واکنش‌های او را انعکاس می‌دهند و همان حالاتی هستند که وقتی اولین بار داستان را برایش تعریف کردم، در چهره‌اش نقش بستند. من در واکنش به واکنش‌های بینوش، مقدار بیشتری از داستانم را به او دادم. انگار که داستانم خیلی راحت به فیلمنامه تبدیل شده بود. اگر داستانم را برای فرد دیگری تعریف کرده بودم، هرگز این فکر به ذهنم خطور نمی‌کرد که بتوان با آن فیلم ساخت.»

کیارستمی درباره اینکه بینوش اولین ستاره‌ای بود که در کل فیلم‌هایش با او کار می‌کرد، گفت: «حقیقتش نه، مدام به او می‌گفتم: «این زنی که داری نقشش را بازی می‌کنی کسی نیست جز ژولیت بینوش»، ولی او تا مدتی این طور به قضیه نگاه نمی‌کرد. بنابراین به او گفتم: «خیلی خب، اگر صحنه‌ای یا حتی خطی در فیلمنامه بود که خودت را در آن دیدی به من بگو تا من آن را بیرون بکشم.»

تا اینکه سرانجام اذعان کرد که زن توی فیلم، خودش است، ولی حتی پس از اکران فیلم در جشنواره کن پیش من اعتراف کرد که هنوز هم نگران است. او دل به بازی در این فیلم داد؛ بازی او صرفا یک نقش‌آفرینی حرفه‌ای نبود،‌ کل ماجرای فیلم درباره او بود. باید به یاد داشته باشیم که ژولیت امسال، ژولیت تابستان پارسال نیست!