رییس سازمان ثبت احوال کشور ثبت مهاجرت را از برنامه‌های این سازمان در سال جاری بیان کرد و گفت: با ثبت مهاجرت، مردم از طریق پورتال سازمان ثبت احوال و بدون نیاز به حضور در ادارات، تغییر محل سکونت خود اعم از درون شهری و برون شهری را اعلام می‌کنند. به گزارش ایسنا، محمد ناظمی اردکانی در این باره افزود: پس از اعلام تغییر محل سکونت از طریق شهروندان، سازمان ثبت احوال در کارت جدید که حاوی شماره ملی فرد است، کد پستی جدید را اعلام می‌کند.

وی واگذاری بخشی از خدمات به دفاتر غیردولتی و محدود کردن سازمان ثبت احوال به وظایف حاکمیتی و ترویج کاربرد شماره ملی را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال جاری بیان کرد و گفت: در دولت‌های نهم و دهم برنامه‌هایی برای تحول در این سازمان تعریف شده که بیشترین تحولات مربوط به حوزه فن‌آوری‌های جدید است.

وی اظهار کرد: سازمان ثبت احوال با فن‌آوری‌های جدید هماهنگ شده و در حال توسعه است و امیدواریم بسیاری از خدماتی را که امروز به صورت حضوری به مردم ارائه می‌کنیم، در آینده نزدیک از طریق پورتال سازمان و بدون نیاز به مردم ارائه کنیم.

ناظمی اردکانی تصریح کرد: اکنون بخشی از خدمات سازمان ثبت احوال به صورت الکترونیکی (غیرحضوری) ارائه می‌شود که امیدواریم تا دهه فجر امسال زمینه مکانیزه شدن ارائه خدمات به صورت الکترونیکی را فراهم کنیم.

وی در مورد آرشیو الکترونیکی اسناد نیز گفت: اکنون، اسناد به‌صورت کاغذی نگهداری می‌شوند که این امر در دراز مدت، موجب فرسودگی و مخدوش شدن اسناد می‌شود؛ اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، آرشیو الکترونیکی اسناد آغاز شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۸ شماره شناسنامه صادر نمی‌شود، گفت: هم اکنون ۳۰ میلیون از جمعیت کشور فاقد شماره شناسنامه بوده و تنها کد شناسایی ملی دارند. در صورتی که استفاده از شماره ملی بین مردم بیش از پیش نهادینه شود، دیگر نیازی نخواهد بود که در شناسایی افراد، نام پدر و سایر موارد سوال شود.