شلیک موفقیت‌آمیز نسل سوم موشک‌ فاتح 110

عکس‌ها: سایت شبکه خبر صدا و سیما

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از شلیک موفقیت‌آمیز نسل جدید موشک فاتح ۱۱۰ خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت از پرتاب موفقیت‌آمیز نسل ۳ موشک فاتح ۱۱۰ خبر داد.

موشک فاتح ۱۱۰ جزو موشک‌های کوتاه‌برد نیروهای مسلح و با دقت بسیار بالا محسوب می‌شود که از سوخت جامد بهره می‌برد.

وزیر دفاع همچنین گفت: در هفته دفاع مقدس محموله‌های نسل جدید موشک‌ فاتح ۱۱۰ به نیروهای مسلح تحویل داده خواهد شد.وی افزود: به کارگیری سیستم هدایت و کنترل بسیار دقیق، این موشک را قادر می‌سازد با دقت بالایی به اهداف موردنظر اصابت کند. وی خاطرنشان کرد: نسل سوم موشک فاتح ۱۱۰ که به دست متخصصان زبده و کارآمد هوافضای وزارت دفاع طراحی و تولید شده از هیچ یک از موشک‌های موجود دنیا الگوبرداری نشده است.

وزیر دفاع افزایش برد، افزایش دقت و کاهش زمان مورد نیاز برای استقرار و پرتاب و سهولت در نحوه انبارداری در مناطق مختلف آب و هوایی را از دیگر ویژگی‌های این موشک برشمرد و افزود: در هفته دفاع مقدس محموله‌های نسل جدید موشک‌ فاتح ۱۱۰ به نیروهای مسلح تحویل داده خواهد شد.

وحیدی تصریح کرد: قدرت موشکی نیروهای مسلح با به کارگیری این موشک به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: فاتح ۱۱۰ فتح دیگری در عرصه علم و فناوری دفاعی و نماد دیگری از تحریم‌شکنی و تحریم‌زدایی است.

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار است آمریکا موشک‌های جدیدی را برای مقابله با سیستم موشکی ایران در اختیار کویت قرار دهد، گفت: موشک‌های ما مربوط به کویت نمی‌شود؛ چرا که کویت برای ما تهدیدی نیست، بلکه ما با کویت رابطه‌ای دوستانه داریم.

وحیدی با بیان اینکه آمریکا با این موضوعات می‌خواهد پروژه ایران هراسی را دنبال کند، اظهار کرد: البته استقرار این سیستم‌ها در آنجا (کویت) نیازی نیست. پیش از این نیز موشک بالستیک و میان‌برد «قیام۱» همزمان با روز صنعت دفاعی در روز ۳۰ مرداد با موفقیت کامل شلیک شد.

‌این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی است که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فرد است، از جمله اینکه این موشک بالک ندارد. موشک‌های محدودی این قابلیت را دارند و از آنجا که قیام یک موشک زمین به زمین است، این موضوع قدرت تاکتیکی فراوانی را به آن می‌دهد. سیستم هوشمند هدایت موشک قیام نیز از ویژگی‌های دیگر ممتاز این موشک به شمار می‌رود که احتمال اصابت موشک‌های دیگر به آن را به شدت کاهش می دهد.«پهپاد کرار» جت بمب‌افکن بدون سرنشین نیز به مناسبت روز صنعت دفاعی یکشنبه ۳۱ مرداد با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رونمایی شد. این هواپیمای ساخت داخل اولین پهپاد برد بلند ایران است. پهپاد قادر است ضمن پرواز به اهداف دور دست مقادیر قابل توجهی مواد منفجره را با خود حمل و به سمت هدف مورد نظر شلیک کند. به گفته سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پهپاد جت دارای توانمندی‌های بسیاری است که یکی از آنها برد و شعاع عملیات زیاد است. افزایش ارتفاع پروازی هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به موتور جت، از دیگر ویژگی‌های آن است.

این پهپادها در موضوعات مختلف فعالیت داشته و ضمن اینکه می‌توانند تصاویر را ضبط و به مرکز مخابره کنند، قابلیت‌های عملیاتی را نیز دارا هستند.خط تولید شناور تندرو و راکت‌انداز سراج ۱ و نسل جدید شناور موشک‌انداز ذوالفقار در صنایع دریایی وزارت دفاع نیز دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سپاه افتتاح شد.

شناور سراج ۱ یک شناور تندروی تهاجمی راکت‌انداز و متناسب با مناطق آب و هوای گرمسیری است. به گفته سردار وحیدی در طراحی این شناور از پیشرفته‌ترین و جدیدترین فناوری‌ها استفاده شده است، سرعت، کارآیی و قدرت مانور شناور سراج در حد بالا است و جنس بدنه این شناور فایبرگلاس و مجهز به امکانات بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی است. طراحی کابین در این شناور به گونه‌ای است که در سرعت بالا در داخل کابین ارتفاعات و سرو صدا احساس نمی‌شود. همچنین در شرایط توفانی دریا سرنشینان آن شدت امواج را احساس نخواهند کرد. این شناور، شناور گشت دریایی بوده و طراحی آن بر اساس حمله سریع به کشتی‌های دشمن انجام شده و مجهز به موشک و تیربار است. ۲۸طرح مهم الکترونیکی و مخابراتی در اولین روز از هفته دولت از دیگر پروژه‌هایی بود که با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به بهره‌برداری رسید.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم ۲۸ طرح یادشده با استفاده از سیستم پرقدرت باند HF ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع، با یگان‌های نیروی دریایی ارتش مستقر در آب‌های نیلگون خلیج فارس ارتباط برقرار کرد. مدافعان همیشه هوشیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن گفت‌وگو با وزیر دفاع، روز صنعت دفاعی را به وی و همه متخصصان صنعت دفاعی تبریک گفتند.

سردار وحیدی همچنین در مراسم بهره‌برداری از ۲۸ طرح مهم الکترونیکی و مخابراتی در جمع خبرنگاران گفت: صنایع الکترونیک وزارت دفاع با طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز ارتباطی نیروهای مسلح، گام‌های بلندی برای ایجاد ارتباط چندلایه و امن برای آنان برداشته است. وی افزود: امنیت، پایداری، هوشمندی، روزآمدی، حجم و وزن کم و کارآیی بالا از ویژگی‌های محصولات صنایع الکترونیک وزارت دفاع بشمار می‌رود.

وزیر دفاع گفت: تجهیزات ارتباطی تولید شده، موجب شده است ارتباطات زمینی، هوایی، دریایی و پدافندی به طور کاملا مطلوبی در سطوح تاکتیکی و غیرتاکتیکی در نیروهای مسلح برقرار شود.

آمادگی ایران برای کمک به تجهیز ارتش لبنان

وزیر دفاع کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای کمک به تجهیز ارتش لبنان را دارد.به گزارش خبرگزاری فارس، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از عدم دریافت سامانه «اس ۳۰۰» از سوی روسیه آیا برای تامین نیاز کشور در این زمینه، اقدامی را در دست دارید، گفت: این موضوع در دستور کار است. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر ارتش لبنان برای تجهیز ارتش این کشور از ایران درخواست کمک کند، جواب کشورمان چیست، ادامه داد: لبنان از کشورهای دوست ما است و اگر از سوی آنها درخواستی در این زمینه بیاید، کاملا آمادگی داریم که به ارتش لبنان کمک کنیم.