سیاست‌های جدید وارداتی دولت

عکس: حمید جانی‌پور

حسینی: نباید منابع ارزی کشور را صرف واردات اقلام غیرضروری کرد وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاح نمایشگاه‌های «دستاوردها و عملکرد» که به مناسبت هفته دولت بر پا شده بود، سیاست جدید دولت در زمینه مدیریت واردات را تشریح کرد. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا)، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد با اشاره به ‌اینکه مدیریت واردات به هیچ وجه به معنای محدود کردن واردات نخواهد بود، گفت: دولت بنا ندارد در هیچ بخشی محدودیت‌ایجاد کند، اما با توجه به محدود بودن منابع و وظیفه دولت در زمینه تخصیص بهینه منابع، در‌این زمینه باید سیاست‌های مناسبی اتخاذ شود. وی افزود: نباید منابع ارزی کشور را صرف واردات اقلامی‌که ضرورتی برای کشور ندارد، کرد.

حسینی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در زمینه مدیریت واردات گفت: در‌این باره طبقه‌بندی صورت گرفته است که براساس آن واردات به سه بخش تقسیم بندی شده است. وزیر اقتصاد افزود: بخش اول مربوط به واردات ضروری است و مواد اولیه و کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که چرخ تولید کشور را به حرکت در می‌آورد را شامل می‌شود. کالاهای ضروری همچنین شامل کالاهایی است که به سلامت و معیشت مردم مربوط است که در‌این گروه از کالاها نیز نه تنها در واردات محدودیت اجرا نخواهد شد، بلکه با توجه به تاکید دولت بر افزایش سطح سلامتی و معیشت مردم واردات‌ این قبیل کالاها افزایش نیز خواهد یافت.

حسینی با اشاره به توانمندی تولید کشور واردات بی‌رویه برخی کالاها را به زیان اقتصاد ملی دانست و در‌ این زمینه گفت: بخش دوم مربوط به کالاهایی است که واردات آنها بیش از نیاز و مصرف واقعی است که باید در‌این زمینه نیاز واقعی کشور در نظر گرفته شود و به اندازه نیاز کالا وارد کنیم.

وزیر اقتصاد از اقدامات و تدابیر دولت در‌این زمینه خبر داد و گفت: مدیریت واردات به نحوی باید اجرا شود که بازار به هیچ وجه دچار التهاب نشود و اصلا به همین دلیل است که‌ این طرح مدیریت واردات نامیده شده است. وی افزود: باید با استفاده از استعدادها و شناخت محدودیت‌ها به اهداف مورد نظر دست یافت.

وزیر اقتصاد در خصوص بخش سوم کالای وارداتی به کشور نیز گفت: تنها اقلامی‌شامل محدودیت می‌شود که ورود آنها به بازار داخلی غیرضروری و غیرمفید است. وی‌این طرح را زمینه‌ساز بروز استعدادهای داخلی و افزایش توان تولید ملی عنوان کرد و گفت: امیدواریم اجرای‌این طرح زمینه‌ساز رشد و شکوفایی بیشتر استعدادها و توانایی‌های صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی شود.