افزایش سیستم‌های پدافندی نیروگاه بوشهر

سردار پاسدارمحمدحسن منصوریان، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش، وضعیت ایران از نظر تهیه و تولید سیستم‌های راداری را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: رادارهای ما قادر هستند اهداف با سطح مقطع بسیار پایین را نیز کشف و شناسایی کنند. سردار منصوریان در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: رادارهای VHF با سطح مقطع ۲۰ سانتی‌متر مربع ساخته شده است و این یعنی حتی پرنده‌ای به اندازه یک عقاب نیز توسط این رادارها قابل کشف و شناسایی است.

وی همچنین درباره سامانه اس-۳۰۰ و تحویل ندادن آن از سوی روسیه به ایران گفت: ما اس-۳۰۰ را برای نیازهای عملیاتی خود خریداری کردیم، ولی این سامانه را به ما تحویل نداده‌اند؛ به گونه‌ای باید این نیاز عملیاتی تامین و با استفاده از دانشکده‌های داخلی و تولیدات داخل کشور برطرف شود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش با اشاره به تلاش صنایع داخلی برای تولید سامانه‌هایی با قابلیت‌های مشابه برای جایگزینی اس-۳۰۰ اظهار کرد: در همین زمینه اقداماتی صورت گرفته است و ما در حال برطرف کردن نیاز خود در این زمینه هستیم و ان‌شا‌ءالله خبرهای خوب و خوشی را در این زمینه به مردم عزیزمان خواهیم داد. وی با اشاره به سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر، از افزایش و تقویت سیستم‌های پدافندی برای حفاظت از این نیروگاه خبر داد و افزود: در زمان سوخت‌گذاری، آن منطقه را تقویت و سیستم‌های پدافندی بیشتری را به آنجا منتقل کردیم. تا تکمیل سوخت‌گذاری این نیروگاه توان آن‌جا را در سطح بالایی افزایش داده‌ایم و برای مواجهه با خطرات احتمالی، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. وی تاکید کرد: سیستم‌هایی که به نیروگاه بوشهر منتقل شده‌اند سیستم‌هایی هستند که عکس‌العمل آنها در مقابل تهدیدات بسیار سریع است و در واقع در قالب یگان‌های واکنش سریع استفاده خواهد شد.