انتقال پایتخت از تهران مطرح نیست

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور با اعلام اینکه انتقال پایتخت از تهران مطرح نیست، گفت: در راستای کوچک‌سازی دولت ۱۰ برنامه تحول اداری در دولت اجرا می‌شود که مجلس شورای اسلامی هم موافقت کرده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، لطف‌الله فروزنده‌دهکردی افزود: استقرار دولت الکترونیک، عدالت استخدامی و نظام پرداخت، ساماندهی نیروی انسانی، تمرکززدایی، افزایش بهره‌وری و استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد، سلامت اداری، اصلاح ساختارها و فرآیندها، توانمندسازی و آموزش فرهنگی و تخصصی منابع انسانی، تقویت مدیریت و توان کارشناسی کشور و ارتقای روحیه خودکنترلی در کارها، خدمات‌رسانی به مردم و ارباب رجوع ۱۰ برنامه مهم تحول در نظام اداری کشور است.

وی گفت: در برنامه ساماندهی نیروی انسانی، تصدی‌های دولت با اولویت تعاونی‌ها واگذار می‌شود و انتقال کارکنان به بخش غیردولتی طبق موضوع ماده ۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می‌گیرد.فروزنده افزود: برگزاری آزمون در استخدام‌های دولتی و ایجاد فرصت‌های یکسان، توزیع و تخصیص مجوزهای استخدامی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته و استانداردسازی شرایط جذب و تصدی مشاغل از موضوع‌های عدالت استخدامی و نظام پرداخت است. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور گفت: انتقال کارمندان، سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات آموزش و پژوهشی از تهران به شهرستان‌ها، توجه به مناطق محروم و دورافتاده، تفویض اختیار امور اداری و استخدامی به استانداران و منع هر گونه استخدام و انتقال به تهران در برنامه تمرکززدایی صورت می‌گیرد. وی افزود: انتقال به سایر واحدهای همان دستگاه، بازخرید سنوات خدمت، موافقت با مرخصی بدون حقوق، انتقال به بخش دولتی دارای مشاغل حاکمیتی، انجام وظیفه در بخش غیردولتی به شکل مامور و استخدام نظام دورکاری هم مورد توجه خواهد بود.

فروزنده دهکردی اظهار کرد: تقویت قانونگرایی و پاسخ گویی یکسان به عموم مراجعان و تکریم آنها در برنامه سلامت اداری پیگیری می‌شود. وی گفت: علاوه بر آن، اعمال نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمند در انجام وظیفه محوله و جلوگیری از ضرر و زیان دولت و بیت‌المال و برخورد با افراد حقیقی و حقوقی رشوه دهنده به کارکنان دستگاه‌های اجرایی و ارسال پرونده آنها به مراجع قضایی در برنامه سلامت اداری است. فروزنده افزود: تعیین قیمت تمام شده فعالیت‌ها و خدمات و محصولات، تعیین شاخص‌های هدفمند و نتیجه‌گرا و استانداردهای کیفی خدمات، اجرای ماده ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری (موضوع استقرار نظام عملکرد در سطح تمامی دستگاه‌های اجرایی و تعیین جایگاه و میزان پیشرفت کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان) از موارد برنامه افزایش بهره‌وری و استقرار نظام جامع مدیریت است.

۱۸هزار کارمند برای خروج از پایتخت نام‌نویسی کرده‌اند

به گفته وی، تاکنون ۱۸هزار کارمند برای خروج از پایتخت نام‌نویسی کرده‌اند که ۶هزار نفر از آنان انتقال یافته‌اند و در انجام دادن کارهای انتقال بقیه هستیم و برای آنها مزایایی چون وام، زمین، مسکن و افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در برنامه تحول دولت الکترونیک، عدم تمرکز، کاهش ساختار، واگذاری امور به بخش خصوصی، انتقال شرکت‌ها و موسسات پژوهشی از تهران از جمله کارهای کوچک‌سازی حجم دولت به شمار می‌رود و انتقال شرکت‌‌ها از تهران هم برنامه کوتاه‌مدت دارد و هم نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد. معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: تاکنون ۱۰۶ شرکت دولتی به صورت قطعی از تهران منتقل شده و ۳۵ شرکت نیز در حال انتقال هستند که مقدمات انتقال آن فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه توسعه خدمات الکترونیک بسته سیاستی کاملی است، افزود: پیشخوان‌های دولت الکترونیک یکی از این بسته‌ها است و سایر خدمات الکترونیک دولتی از طریق دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای مردم ارائه می‌شود. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهوری افزود: در حال حاضر حدود ۳۰ خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک به مردم ارائه می‌شود که این تعداد تا پایان سال به ۷۰ خدمت افزایش می‌یابد.