مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد با هماهنگی با مرکز آمار و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط، تغییرات مربوط به بعد خانوار تا اول شهریور به صورت هوشمند و هدفمند، در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرد تا در سامانه وارد شود. مرادی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: تا ۲۵ شهریور فرصت داریم که همه تغییرات جدید را اعمال کنیم و از این لحاظ، جای نگرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با ۴ موضوع ازدواج، طلاق، تولد و مرگ، تعداد و بعد خانوارها کم و زیاد می‌شود، گفت: از سال ۸۷ تاکنون، یک میلیون و ۸۰۰ هزار ازدواج صورت گرفته؛ یعنی دو نفر داماد و عروس از خانواده‌های خود کم و خانواده‌های جدید تشکیل شده است که این خانواده‌ها به ارائه اطلاعات جدید در مرکز آمار نیاز دارند.

مرادی افزود: تا سوم شهریور، کار اعلام شماره حساب در ۳۰ استان کشور پایان می‌یابد و بعد از آن، سامانه یک هفته تعطیل و سپس از ۱۵ شهریور تا ۲۵ شهریور، سامانه برای ایجاد تغییرات جدید باز است. وی درباره کسانی که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر نکرده‌اند، گفت: این افراد در آذر فرصت می‌یابند تا این فرم را پر کنند.

مرادی درباره خانوارهای بد سرپرست شامل زندانی، معتاد، مجنون یا فراری نیز گفت: با قوه قضائیه و وزارت دادگستری هماهنگی شده است تا به تشخیص آنها، سرپرست خانوار معرفی شود و از پانزدهم تا بیست و پنجم شهریور نیز تغییرات این دسته اعمال می‌شود. وی درباره کسانی که اشتباهی از دریافت یارانه انصراف داده‌اند، افزود: هر لحظه، کسانی که از انصراف پشیمان شده‌اند، می‌توانند مجددا ثبت نام کنند.

مرادی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ میلیون شماره حساب به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است، با تشکر از همراهی مردم و بانک‌ها گفت: فقط در یک شعبه ۱۷۰ حساب بدون رضایت صاحب حساب به سامانه هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده بود که کاملا پاک شد. وی گفت: اطلاعات ۱۸ میلیون و ۶۰۶ هزار سرپرست خانوار، حداقل هر کدام ۶ بار بین بانک و سازمان هدفمندی یارانه‌ها رد و بدل شده که این میزان تبادل اطلاعات کار بزرگ و کم نظیری بوده که البته هیچ هزینه‌ای هم برای مردم نداشته است.

مرادی درباره مبلغ یارانه اختصاصی به مردم گفت: تا زمانی که رقم دقیق منابع و همچنین تعداد افراد متقاضی دریافت یارانه مشخص نشود، میزان یارانه پرداختی نیز مشخص نخواهد شد. وی افزود: گزینه‌های مختلفی از لحاظ ایجاد منابع، برای یارانه‌ها وجود دارد و از طرفی تا پایان شهریور، تغییرات در تعداد سرپرستان خانوار متقاضی دریافت یارانه‌ها نهایی خواهد شد. مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: طبق مصوبه مجلس، ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع یارانه‌ها است.

مرادی با اشاره به اینکه ۶۸ میلیون نفر فرم اطلاعات اقتصاد خانوار را پر کرده‌اند، گفت: با احتساب خود انصرافی برخی افراد پیش بینی می‌شود ۸۵ درصد، متقاضی دریافت یارانه باشند. مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها افزود: از کل منابع اختصاصی یارانه‌ها، ۵۰ درصد به خانوارها، ۳۰ درصد به بخش تولید و خدمات و ۲۰ درصد هم برای افزایش هزینه‌های دولت اختصاص می‌یابد.

وی گفت: البته دولت اختیار دارد ۱۰ درصد، بین این سرفصل‌ها جابه‌جا کند، به عنوان مثال ۱۰ درصد به بخش خانوارها بیفزاید.

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ یارانه بین خانوارها به طور مساوی تقسیم می‌شود، گفت: این مبلغ مساوی است؛ اما افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی و افراد مناطق محروم با اولویت نخست، مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند.

مرادی درباره سامانه تلفنی رسیدگی به سوالات مردم در خصوص یارانه‌ها نیز گفت: سامانه‌ای ۲۴ ساعته با ۳۰۰ خط تلفن با کارشناسان آموزش دیده آماده پاسخگویی به سوالات مردم است. وی افزود: روزانه ۲۰ هزار تماس با این مرکز صورت می‌گیرد. مرادی گفت: شماره تلفن‌های ۹۰۰۹۰۰۰۰۱۷ به صورت رایگان و بدون کد و شماره تلفن ۰۲۱۴۸۰۳۱۲۲۲ به صورت ۲۴ ساعته، آماده پاسخگویی به مردم است.