سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توافق دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی در زمان برداشت برنج به مدت ۴ ماه واردات این کالا ممنوع شده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، محمد حسین انصاری فرد در ارتباط با واردات بی رویه محصولات کشاورزی گفت: ممنوعیت واردات از نیمه مرداد آغاز شده و هرگونه ثبت سفارش به مدت ۴ ماه ممنوع است. وی اظهار داشت: با توافق دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی در زمان برداشت برنج به مدت ۴ ماه واردات این کالا به کشور ممنوع شده است. انصاری فرد گفت: رفع ممنوعیت واردات قبل از آغاز به کار دولت نهم در ۱۸ مرداد ماه سال ۸۴ به تصویب دولت رسید. وی افزود: بر اساس این مصوبه، دولت حق جلوگیری از واردات را نداشته و تنها ابزار کنترل‌کننده واردات، تعرفه است.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در فصل تولید که محصولات داخلی وارد بازار می‌شود، تعرفه افزایش یافته و در نوروز با افزایش میزان مصرف، تعرفه به صفر یا ۴ درصد تغییر می‌یابد.

وی تصریح کرد: همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی به عنوان متولیان تولید و تنظیم بازار مناسب است.

سخنگوی وزارت جهادکشاورزی افزود: وزارت بازرگانی بر اساس کسری میزان تولید، مجوز واردات را صادر می‌کند. وی ادامه داد: نه دولت و نه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی واردات را راسا انجام نمی‌دهند، بلکه این بخش خصوصی است که با دریافت مجوز از وزارت بازرگانی اقدام به واردات می‌کند. انصاری فرد اظهار داشت: دولت برای تنظیم بازار در ایام پرمصرف مجوز واردات صادر می‌کند، اما واردکنندگان پس از ورود کالا به جای عرضه، آن را در سردخانه ذخیره و پس از افزایش تعرفه‌ها با قیمت‌های بیشتر به بازار وارد می‌کنند. وی گفت: باید نظارت دقیق بر عرضه محصولات کشاورزی به بازار وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ثبت سفارش واردکنندگان در مقطعی که تعرفه صفر است، اظهار داشت: در برخی موارد مشاهده شده که سهوا واردات نزدیک به زمان افزایش تعرفه‌ها انجام می‌شود. وی خاطر نشان ساخت: بهترین راه مقابله با این قبیل سوء استفاده‌ها افزایش تولید به حدی است که نیازی به واردات نباشد.