قطعی بودن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال جاری

قطعی بودن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نیمه دوم سال جاری خبری بود که دیروز سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی و معاون پارلمانی رییس‌جمهور در مراسم آغاز به کار دبیرخانه کمیته ملی اطلاع رسانی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کردند. به گزارش دبیرخانه کمیته ملی اطلاع‌رسانی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها‌، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در آیین شروع به کار این دبیرخانه گفت: هرچند یارانه‌ها از ابتدای مهر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، اما اصلاح قیمت‌ها با فاصله اندکی از آن اجرا خواهد شد.

فرزین افزود: منظور از شروع طرح، اصلاح قیمت حامل‌‌های انرژی است. وی با اشاره به خوشه‌بندی افراد توسط مرکز آمار ایران و تفکیک دهک‌های خانوار‌ گفت: از آنجا که اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص این طرح انجام نشد و این امر با مشکلاتی همراه بود، استفاده از آن منتفی شد، هرچند پرداخت یارانه‌ها براساس قانون متناسب با درآمد افراد خواهد بود.

فرزین درباره دلایل تشکیل این کمیته، تصریح کرد: ضرورت تشکیل نشست‌های منسجم در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها و حجم گسترده اطلاع رسانی در این بخش، ایجاد دبیرخانه کمیته ملی اطلاع‌رسانی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را مورد توجه قرار داد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی افزود: در حال حاضر ثبت نام سرپرستان خانوار برای اعلام شماره حساب و تقاضای رسمی‌دریافت یارانه نقدی در مرحله پایانی قرار دارد، از دو هفته آینده کار ثبت نام واحدهای تولیدی و پس از آن فعالان حمل‌و‌نقل برای اعلام شماره حساب و تقاضای رسمی ‌دریافت یارانه تولید شروع خواهد شد.

سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت: با توجه به اینکه در همین راستا، برنامه‌های مربوط به بخش حمل و نقل نیز اجرایی خواهد شد باید اطلاع رسانی گسترده‌ای در این خصوص صورت گیرد.

میرتاج الدینی: از تورم انتظاری عبور کرده‌ایم

میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه ‌اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در نیمه دوم سال‌جاری حتمی‌است اعلام کرد: همه مقدمات اجرای این قانون فراهم شده است.

وی ‌افزود: با گذشت زمان نگرانی‌های مربوط به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها رفع شده و از تورم انتظاری نیز عبور کرده‌ایم. میرتاج‌الدینی افزود: از آنجا که از زمان تدوین و ارائه لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها حدود سه سال می‌گذرد جامعه آماده اجرا شده‌، نرخ رشد تورم سیر نزولی یافته و هم اکنون این رقم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

میرتاج‌الدینی با بیان آنکه کمیته ملی اطلاع رسانی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برای پیگیری امر اطلاع‌رسانی تشکیل شده است،‌ اظهار داشت: این کمیته به عنوان امری ضروری باید همزمان با اجرا تشکیل می‌شد.

معاون پارلمانی رییس جمهور تصریح کرد: مقدمات اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها از دولت نهم آغاز شد و در دولت دهم اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر هدفمند کردن یارانه‌ها در سال‌های گذشته اجرایی شده بود هزینه‌های کمتری صرف آن می‌شد زیرا هم اکنون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به بخش انرژی تعلق می‌گیرد و می‌خواهیم این رقم را مدیریت کنیم، در حالی که یارانه بخش انرژی پنج سال پیش حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان و در دهه ۷۰ این رقم بسیار کمتر بود.

بر اساس این گزارش‌، دبیرخانه کمیته ملی اطلاع‌رسانی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دیروز با حضور محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور و محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی افتتاح شد. اعضای این کمیته را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌(مسوول کمیته)، صداو سیمای جمهوری اسلامی، مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی، شورای اطلاع‌رسانی دولت، رییس سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، رییس مرکز آمار‌، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی‌و برخی دیگر از مسوولان مرتبط با هدفمند کردن یارانه‌ها تشکیل می‌دهند. گفتنی است؛ این دبیرخانه در خیابان کریم خان زند، آبان شمالی، کوچه هشتم (شهید عزیزالهی) جنب حسینیه سجاد پلاک ۴ واقع شده است.