خبرگزاری ایسنا نوشت: بر اساس آنچه در پایگاه اینترنتی دبیرخانه شورای‌عالی آمار منتشر شده، مرجع اعلام و انتشار حساب‌های ملی و نرخ تورم، مرکز آمار ایران است. به گزارش (ایسنا)، بر اساس اعلام این پایگاه، در سی و ششمین جلسه شورای‌عالی آمار در ۱۳ اردیبهشت ۸۹ که با حضور دکتر عزیزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تشکیل شد،‌ به اتفاق آرا، مرکز آمار ایران به عنوان «مرجع نهایی و رسمی تهیه و اعلام و انتشار آمارهای رسمی از جمله حساب‌های ملی و نرخ تورم» اعلام شده‌ است. این در حالی است که از آن تاریخ به بعد، هیچ کدام از آمارهای رسمی به جز نرخ بیکاری توسط این مرکز اعلام نشده و همچنان این کار بر توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

پیش از این رییس مرکز آمار ایران خبر داده بود که برخی شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم توسط این مرکز نیز تهیه می‌شود و اتفاقا به دلیل اینکه حجم نمونه‌گیری این مرکز گسترده‌تر از بانک مرکزی است؛ بنابراین اعداد دقیق‌تری از آن استخراج می‌شود. محمد مدد اما به این نکته اشاره کرده بود که بر اساس قانون، اطلاعات مرکز آمار ایران محرمانه است و فقط به مسوولان ذی‌ربط ارائه می‌شود؛‌ بنابراین اطلاعات قابل انتشار فقط از طریق بانک مرکزی اعلام می‌شود. اما عادل آذر، رییس جدید مرکز آمار ایران چند بار در جلسات عمومی خواست که مرجع رسمی و واحدی برای ارائه آمار در کشور معرفی شود که به نظر می‌رسد با اعلام این مصوبه، مرکز آمار این مسوولیت را پذیرفته است.

با وجود اینکه بیش از سه ماه و نیم از این مصوبه شورای‌عالی آمار می‌گذرد، اما همچنین مشخص نیست که چرا حساب‌های ملی و نرخ تورم توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود؟