واگذاری نقل و انتقالات خودرو به پلیس، مغایر راهبردهای نظام است

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: واگذاری نقل و انتقالات خودور به پلیس، مغایر راهبردهای اصلی نظام مانند اصل ۴۴ قانون اساسی، کوچک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی است. به گزارش ایرنا، «احمد تویسرکانی» دیروز در حاشیه گشایش نخستین دفتر ثبت نام گواهی الکترونیکی اظهارکرد: سازمان ثبت اسناد پیش از این مواضع خود را اعلام کرده است و در رابطه با بحث نقل و انتقال خودرو، قانونگذار توجه خاصی به معاملات رسمی‌در دفاتر ثبت اسناد دارد. وی با بیان اینکه انجام معاملات در دفاتر اسناد رسمی، جای هیچ گونه جعلی را برای متعاملین باز نمی‌گذارد، افزود: اگر معاملات خارج از دفاتر ثبت اسناد صورت گیرد و چنانچه اختلافی پیش آید، متعاملین باید در دادگاه طرح دعوا کنند که این امر هزینه‌های سنگینی را برای حاکمیت به وجود می‌آورد. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطر نشان کرد: بر همین اساس، تمامی ‌معاملات اعم از منقول و غیرمنقول باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی‌صورت گیرد و انجام معامله خارج از دفاتر ثبت اسناد، مغایر با راهبردهای اصلی نظام است. تویسرکانی تاکید کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک، مخالف واگذاری امر نقل و انتقال خودرو به پلیس است.

وی در پاسخ به این سوال که پلیس معتقد است با این کار هزینه‌های مردم کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در امر نقل و انتقال نباید فقط به هزینه‌های ابتدایی توجه کرد، بلکه باید به این نکته توجه داشت که در صورت بروز اختلاف میان متعاملان، هزینه‌های این اختلاف بسیار زیاد خواهد بود. تویسرکانی گفت: مرجع تنظیم اسناد در قانون مشخص است و قانون مسوولیت تثبیت مالکیت و صدور اسناد را به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک گذاشته است. وی ادامه داد: در هیچ جای قانون، مرجع دیگری برای صدور سند مشخص نشده است و تعابیری که از سوی پلیس ارائه می‌شود، حقوقی و قانونی نیست.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: سردفتران و دفتر یاران، افراد حقوقدانی هستند و قانونگذار با سازوکاری که تعیین کرده، این افراد را به عنوان نماینده حاکمیت در امر نقل و انتقالات برگزیده است. وی همچنین درباره گشایش نخستین دفتر ثبت نام گواهی الکترونیکی اظهارکرد: متاسفانه امروزه هزینه بسیار سنگینی برای امور اداری به شیوه سنتی پرداخت می‌شود که راه‌اندازی گواهی ثبت الکترونیکی، این هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.