ترمیم و بازسازی فیلم‌های آلفرد هیچکاک سرعت می‌گیرد

موسسه فیلم بریتانیا فرآیند بازسازی و ترمیم فیلم‌های آلفرد هیچکاک را با سرعت بیشتری ادامه می‌دهد. این فرآیند با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی و قرار دادن تک‌تک فریم‌های هر فیلم زیر میکروسکوپ انجام می‌گیرد. بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه، بازسازی فیلم‌های هیچکاک با ترمیم فیلم « مستاجر» هیچکاک محصول سال ۱۹۲۷ آغاز شده است.

فیلم‌های هیچکاک پس از ترمیم در قالب دیجیتال در اختیار مخاطبان سینما قرار خواهد گرفت.

بنابراین گزارش از جمله شاهکارهای مطرح استاد سینمای تعلیق که در صف بازسازی قرار گرفته‌اند، می‌توان به سرگیجه محصول ۱۹۵۸، روانی ۱۹۶۰ و پرندگان تولید ۱۹۶۳ اشاره کرد.

برایان رابینسون سخنگوی آرشیو فیلم بریتانیا در این خصوص گفته است: ما با جمع‌آوری بهترین و اصلی‌ترین کپی‌های فیلم هیچکاک از سراسر دنیا و ترمیم آنها زمینه را برای تهیه کپی‌های تقریبا نزدیک به نسخه اصلی فراهم کنیم و سعی داریم با انتشار آنها سینما دوستان بتوانند این آثار ارزشمند را روی دی وی دی ببینند. «باغ تفرج»، فیلمی که هیچکاک در سال ۱۹۲۵ میلادی با ساخت آن وارد عرصه سینما و کارگردانی شد هم از جمله این آثار است. این فیلم پس از بازیابی و ترمیم در سال ۲۰۱۲ به نمایش عمومی در می‌آید.بیشتر فیلم‌های داستانی و صامت هیچکاک در سال‌های جوانی این کارگردان بریتانیایی مقابل دوربین رفته‌اند و عموما در دهه‌های اخیر کمتر کسی موفق به تماشای آنها شده است.از دیگر آثار هیچکاک که مورد بازیابی قرار می‌گیرند، می‌توان به «همسر مزرعه‌دار» ۱۹۲۷ اشاره کرد.فیلم‌های صامت هیچکاک که مورد بازیابی قرار می‌گیرند در یک المپیاد فرهنگی همزمان با برپایی بازی‌های المپیک سال ۲۰۱۲ به اکران در می‌آیند.

«توطئه خانوادگی» آخرین فیلم ساخته‌ «هیچکاک» بود که در سال (۱۹۷۶) ساخته شد.

آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۸۰ از سوی ملکه الیزابت دوم به دریافت لقب «سر» نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دریافت کند و چهار ماه پس از اعلام آن، در روز ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ در سن ۸۰ سالگی بر اثر نارسایی کلیوی در لس‌آنجلس درگذشت.

هیچکاک طی ۶۰ سال فعالیت سینمایی، به‌واسطه‌ ساخت آثار برجسته موفق به کسب جوایز متعددی شد که شاید مهم‌ترین آنها جایزه یادبود آکادمی اسکار در سال ۱۹۶۷ باشد. او پنج‌بار در سال‌های ۱۹۶۰ برای فیلم «روانی»، سال ۱۹۴۰ برای «ربکا»، سال ۱۹۴۴ برای «قایق نجات»، سال ۱۹۴۵ برای «طلسم‌شده» و سال ۱۹۵۴ برای «پنجره عقبی» نامزد جایزه‌ اسکار بهترین کارگردانی شد. هیچکاک همچنین نامزد اسکار بهترین تهیه‌کننده برای فیلم «سوء‌ظن» در سال ۱۹۴۱ شده بود.

فیلم‌های «ربکا»، «خبرنگار خارجی» و «طلسم‌شده» نامزد اسکار بهترین فیلم نیز بودند. شانزده فیلم ساخته‌ او نامزدی اسکار را به‌دست آوردند که هیچکاک خودش برای شش فیلم نامزد اسکار شد.

در سال ۲۰۰۸، چهار فیلم «سرگیجه»، «پنجره‌ عقبی»، «شمال از شمال‌غربی» و «ام را نشانه قتل بگیر» از سوی انجمن فیلم آمریکا در فهرست ۱۰ اثر برتر سینمای جنایی جهان قرار گرفتند.