آخرین استعاذه!
«جن‌گیر» به عنوان دلهره‌آورترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شد. با نام‌گذاری فیلم ترسناک کلاسیک «جن‌گیر» باید گفت که این فیلم که نزدیک به چهل سال از ساخت آن می‌گذرد، هنوز هم علاقه‌مندان سینما را می‌ترساند.

پرس آسوشییشن اعلام کرد: این فیلم را که «ویلیام فرایدکین» ساخته و داستان آن درباره دختر بچه‌ای («لیندا بلر») است که در تسخیر نیرو‌های شیطانی قرار گرفته و در نتیجه آن سرش ۳۶۰ درجه می‌چرخد و مواد لزج سبز رنگ بالا می‌آورد. در این رای‌گیری که توسط یک مرکز اجاره سی‌دی انجام گرفته، فیلم جن‌گیر توانست رقبای قدری چون «اره» و «کشت و کشتار زنجیره‌ای در تگزاس» را کنار بزند. اقتباس سینمایی «استنلی کوبریک» از رمان «پرتقال کوکی» اثر «آنتونی برجس» که در آن یک نوجوان از یک وحشی گری نجات می‌یابد، در رتبه دوم قرار گرفت. تریلر روان شناختی پر از خون و خونریزی «اره» هم رتبه سوم را به دست آورد. فیلم‌های «کشت و کشتار زنجیره‌ای در تگزاس»، «مرثیه‌ای برای یک رویا»، «غیر قابل برگشت»، «هفت»، «افق حادثه»، «پروژه جادوگر بلر»، و «دجال» رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.
نام نسخه جدید «جن‌گیر»
«الی راث» استاد آثار ژانر وحشت، تهیه‌کنندگی فیلم دلهره‌آور «آخرین استعاذه» را بر عهده دارد.بنا بر اعلام ورایتی، وی در مصاحبه با شبکه سی‌.بی.اس گفت: ‌گمان نمی‌کنم هیچ فیلمسازی بتواند بر«جن‌گیر» سال ۱۹۷۳ غلبه کند. این فیلم قطعا یکی از ترسناک‌ترین‌های نه تنها زمان خود، بلکه زمان حال نیز محسوب می‌شود، اما شاید بتوان با طرحی نسبتا متفاوت و منحصر به فرد در عرصه آثاری با مضمون «جن‌» فیلمی قابل توجه ساخت.بنابراین گزارش، این فیلم که حاوی مفاهیم اخلاقی و مذهبی است، داستان کشیشی را بازگو می‌کند که به جن‌گیری روی می‌آورد؛ اما پس از ورود به این عرصه در مسیر کاملا اشتباهی قرار می‌گیرد.«آخرین استعاذه» روز بیست‌وهفتم آگوست (۵ شهریور ماه) در کانادا روی پرده خواهد رفت.راث نیز تابستان سال جاری در فیلم سه بعدی «پیراهانا» جلوی دوربین خواهد رفت.
چند حقیقت جذاب درباره جن‌گیر
در طول فیلمبرداری یک ساله فیلم افسانه و حرف و حدیث‌هایی در مورد بد یمن بودن فیلم وجود داشت، مثل مرگ ۹ نفر از کسانی که در روند تولید فیلم نقش داشتند.
فرید کین برای اینکه در صحنه آخر فیلم واقعا کشیش جوان را که خود واقعا کشیش بود غافلگیر کند، ناگهان به صورتش سیلی زد و بعد فریاد زد «اکشن»! پدر اومالی هنوز که هنوز است خاطره این روز را در دانشگاه فوردهام به دانشجویانش آموزش می‌دهد.
روز اول فیلمبرداری سکانس‌های جن گیر، دیالوگ‌های لیندا بلر که پر از کلمات زشت و رکیک بود باعث رنجیده خاطر شدن ماکس وان سیدو جنتلمن می‌شد. انگار که بعضی وقت‌ها یادش می‌رفت سر صحنه فیلمبرداری هستند.
در ضمن بد نیست بدانید این جیغ‌های شیطانی که از دهان لیندا بلیر بیرون می‌آمد، صدایی نبود جز صدای جیغ خوک‌هایی که ذبحشان می‌کردند.
الن بروستین به خاطر این فیلم و در صحنه‌ای که دختر جن‌زده‌اش او را پرتاب کرد، ستون فقراتش برای همیشه آسیب دید. و وقتی او از شدت درد جیغ می‌کشید از او فیلم گرفته و برای طبیعی درآمدن هرچه بیشتر فیلم بعدا این قطعه را به فیلم اصلی اضافه کردند.
برای جلوه بیشتر صحنه‌های ترسناک در طول فیلمبرداری تمام وسایل اتاق خواب فیلم را فریز کرده بودند و برای این کار با چهار وسیله تعیین دما، دما را بین 30 تا 40 درجه زیر صفر پایین می‌آوردند. بعضی وقت‌ها هوا به قدری سرد می‌شد که عرق افراد و کارکنان روی بدنشان یخ می‌زد.
وقتی نسخه اصلی فیلم اولین بار در انگلیس نمایش داده شد، چند انجمن شهری نمایش عمومی ‌فیلم را تحریم کردند. این واقعه منجر به تشکیل «تورهای اتوبوسی برای دیدن جن‌گیر» شد.
یکی از صداهای به یادماندنی، صحنه‌ای است که ریگان سرش را 360 درجه می‌چرخاند. طریقه ایجاد کردن این نوع صدا هم در نوع خود جالب است: برای این کار همه کارکنان و بازیگران کیف پول‌های چرمی ‌خود را جلوی میکروفون جمع کرده و صدای حاصل از اصطکاک این کیف‌ها به یکدیگر ایجاد می‌شد.
در این فیلم لیندا بلر هم زخمی ‌شد، وقتی که از روی تخت پرت می‌شد در اثر اصابت یک جسم تیز کمرش زخمی ‌شد.
برای سکانس‌های استفراغ،الیین دییتز به کمک لیندا بلر می‌آمد و بعدها در حالی که ادعا می‌کرد دستمزدش برای این سکانس‌ها پرداخت نشده ادعای غرامت کرد. گریم‌های دیک اسمیت بر روی صورت دییتز به صورتی بود که با نصب ورقه‌های گرم شده پلکسی گلاس، رگ و پی صورت او را نمایش داده و چهره‌اش را وحشتناک می‌کرد. همچنین یک پوشش نازک که داخل دهان و روی زبان نصب شده بود سبب می‌شد که استفراغ به طور طبیعی و روان از دهان بیرون بیاید و مایع استفراغ هم از لوله‌هایی تامین می‌شد که به صورت مخفی درون پلکسی گلاس دو طرف صورت جاسازی شده بود. چنین تجهیزاتی باعث می‌شد که که دییتز نتواند به راحتی دهانش را ببندد یا چیزی بخورد.
یک سری از متعصبین مذهبی که عمل جن‌گیری و ارواح شیطانی را باور داشتند از اینکه لیندا بلر تهدید به مرگ شود، می‌ترسیدند و تا ۶ ماه بعد از انتشار فیلم برای حمایت کردن از لیندا برای او بادیگارد گذاشته بودند.
جنی که ریگان مک‌نیلل را تسخیر کرده بود «پازوزو» نام داشت، با این حال نام جن در هیچ قسمتی از فیلم ذکر نشد. پازوزو در فیلم به پدر دامین کاراس دروغ گفته و ادعا می‌کند شیطان واقعی است و البته دیالوگ‌‌هایش با پدر لنکستر مرین غلط بودن ادعاها را ثابت می‌کند.
مرسدس مک بریج روی یک سیب نیم خورده له شده و تخم‌مرغ خام استفراغ کرد، تا طنین صوتی مناسبی برای پرتاب شدن استفراغ‌های ریگان ایجاد کند.
ویلیام فردکین مدت‌های مدید در جست‌وجوی بازیگر نوجوان توانا برای نقش ریگان بود و خودش می‌گوید حتی روزهای آخر در نظر داشتم از بازیگران بزرگسال قد کوتاه برای این نقش استفاده کنم.
دو نفر از بازیگران به نام‌های جک مک گووارن (بازیگر نقش بروک دنینگز) و واسیلیکی مالیاروس (مادر پدر کاراس) قبل از اکران فیلم زندگی را وداع گفتند.