کاهش ساعت‌کار خلاف قانون است

مصطفی پور محمدی رییس سازمان بازرسی کشور و عباسعلی کدخدایی دبیر هیات تطبیق قوانین مجلس کاهش ساعات کار در ماه رمضان را خلاف قانون اعلام کردند. در این راستا رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: طبق قانون و همچنین بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، در حال حاضر کاهش ساعت کاری ادارات در ماه مبارک رمضان خلاف قانون است.

به گزارش فارس، مصطفی پورمحمدی در جمع کارشناسان و بازرسان این سازمان ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به کاهش ساعات کاری در این ماه از سوی دولت اشاره کرد و اظهار کرد: طبق قانون و آخرین قانونی که مجلس تصویب کرد و همچنین بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعت کاری ۴۴ ساعت در هفته می‌باشد که صریح و غیرقابل تخصیص است و نمی‌توان آن را تغییر داد.

وی گفت: طبق قانون و همچنین بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، در حال حاضر کاهش ساعت کاری ادارات در ماه مبارک رمضان خلاف قانون است و برای اینکه در این زمینه اقدام خلاف قانون صورت نگیرد بهتر است دولت پس از بررسی پیامدها و تبعات آن، لایحه‌ای تنظیم کرده و آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

پورمحمدی افزود: این مساله در اوایل دولت نهم بحث شد و به مناسبت شب‌های قدر، ساعت کاری کاهش یافت، به‌رغم اینکه باور دارم راندمان و بهره مفید کار دستگاه‌های اجرایی باید بالا باشد، اما معتقد به کاهش ساعت کار در ماه مبارک رمضان هستم، ولی طبق قانون. رییس سازمان بازرسی کل کشور سپس اظهار کرد: در سال گذشته پس از آن که دولت ساعت کار جدید را در ماه مبارک رمضان اعلام کرد، سازمان بازرسی کل کشور گزارشی را تهیه کرد مبنی بر اینکه این اقدام خلاف قانون است و دولت حق چنین تصمیمی را ندارد.

پورمحمدی گفت: شاید این سوال مطرح شود که چرا مجلس درباره کاهش ساعت اداری در ماه مبارک رمضان تصمیم نمی‌گیرد (مثل تغییر ساعت کار ادارات در شش ماهه اول و دوم سال یا تغییر ساعت کار بانک‌ها)، در این زمینه باید گفت که چون در این مساله کاهش زمان مطرح است و آثار اقتصادی دارد و بحث کاهش درآمدهای دولت مطرح است مجلس نمی‌تواند این کار را بکند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر مجلس در این باره طرحی بدهد این شامل اصل ۷۵ می‌شود و شورای نگهبان آن را رد می‌کند. این لایحه را باید دولت ارائه دهد تا پیامد و تبعاتش را بررسی کند. اگر دولت لایحه بدهد با پیش‌بینی پیامدها و تبعات خاص خود، این دیگر منعی ندارد. پورمحمدی همچنین در پایان تاکید کرد: به دولت توصیه می‌کنیم لایحه‌اش را در این باره ارائه دهد.

نامه کدخدایی به دولت درباره غیرقانونی بودن کاهش ساعت کار

همچنین محمدرضا خباز، عضو هیات تطبیق مصوبات مجلس از ابلاغ نظر این هیات مبنی بر خلاف قانون بودن کاهش ساعت کاری در ماه رمضان به دولت خبر داد.

نماینده کاشمر در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اعلام این خبر اظهار کرد: در اولین روز ماه رمضان نظر هیات تطبیق قوانین مجلس مبنی بر مغایر بودن تصمیم دولت (در کاهش ساعت کاری در ماه رمضان) با ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با امضای عباسعلی کدخدایی، دبیر هیات تطبیق به دولت ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه به دنبال این اعمال نظر و بی‌توجهی دولت به این نظر، هیات تطبیق قوانین آیین‌نامه دولت مبنی بر «دورکاری» به عنوان راه جبران این تصمیم را که در سایت دولت منتشر شده است، مورد بررسی قرار داد. خباز با بیان اینکه بررسی این آیین‌نامه از روز شنبه در هیات تطبیق قوانین مجلس آغاز شده است، گفت: پس از اعلام نظر هیات، رییس مجلس نسبت به آن نظر خواهد داد و سپس نظر رییس مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد.