دنیای اقتصاد - معاون اول رییس‌جمهور با حضور در جلسه کارگروه تنظیم بازار بر ضرورت به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های کشور برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمدرضا رحیمی با اشاره به اعمال تحریم‌های اخیر علیه کشورمان و با بیان اینکه هم‌اکنون در آستانه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم، اعلام کرد که برخی افراد سوء‌استفاده‌گر از طریق احتکار و بالا بردن قیمت‌ها در زمان هدفمندسازی به دنبال افزایش سود خود هستند، ولی دولت به شکل جدی و با تمام قوا دست سوء‌استفاده‌گران را کوتاه خواهد کرد و اجازه نخواهد داد مردم کشورمان متحمل فشارهای ناشی از تحریم و دیگر مشکلات شوند.معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه تحریم نباید توجیهی برای گرانی و بروز سایر مشکلات برای مردم باشد، ابراز امیدواری کرد دستگاه‌های ذی‌ربط با کنترل و نظارت دقیق بر وضعیت بازار از بروز آثار روانی ناشی از تحریم‌ها جلوگیری کنند. معاون اول رییس‌جمهور در جلسه کارگروه تنظیم بازار خبر داد

کنترل بازار در آستانه اجرای قانون یارانه‌ها

تحریم نباید توجیهی برای احتکار، گرانی و بروز سایر مشکلات برای مردم باشد

محمد رضا رحیمی، ‌معاون اول رییس‌جمهور از طرح ویژه دولت برای کنترل قیمت‌ها در آستانه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داده است و در عین حال تاکید کرده که دولت اجازه نمی‌دهد برخی با احتکار کالا و به بهانه تحریم یا اجرای قانون یارانه‌ها موج گرانی راه‌اندازی کنند.

پیش از‌این هم برخی مقامات دولت هشدار داده بودند که دولت مانع افزایش قیمت‌ها به بهانه اجرای قانون یارانه‌ها خواهد شد. از جمله سازمان تعزیرات حکومتی در بهمن ۸۸ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با هر نوع تورم برنامه‌ریزی شده به بهانه اجرای قانون یارانه‌ها مقابله جدی می‌شود‌. مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی هم در تاریخ ۲۴ تیر ماه با ابلاغ دستورالعمل چهاربندی به سازمان‌های بازرگانی استان‌ها خواستار نظارت بر وضعیت حمل و نقل و افزایش احتمالی قیمت‌ها در آستانه اجرای قانون یارانه‌ها شد‌. اما در تازه‌ترین تحول محمد رضا رحیمی‌ به تشریح کامل‌تر برنامه دولت برای مقابله با گرانی و احتکار به واسطه تحریم و اجرای قانون یارانه‌ها پرداخت و بر ضرورت به کارگیری تمام ظرفیت‌های کشور برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمدرضا رحیمی‌در جلسه کارگروه تنظیم بازار با تاکید بر استمرار جلسات این کارگروه، با اشاره به اعمال تحریم‌های اخیر علیه کشورمان و با بیان اینکه هم اکنون در آستانه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم، شرایط فعلی را از حساس‌ترین شرایط پس از انقلاب اسلامی‌برشمرد و بر ضرورت همکاری و پیگیری همه دستگاه‌ها برای شکستن تحریم‌ها تاکید کرد. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی افراد سوءاستفاده‌گر از طریق احتکار و بالا بردن قیمت‌ها در زمان هدفمند کردن یارانه‌ها به دنبال افزایش سود خود هستند، اظهار داشت: دولت به شکل جدی و با تمام قوا دست سوءاستفاده‌گران را کوتاه خواهد کرد و اجازه نخواهد داد مردم کشورمان متحمل فشارهای ناشی از تحریم و دیگر مشکلات شوند. رحیمی ‌با بیان اینکه تحریم نباید توجیهی برای گرانی و بروز سایر مشکلات برای مردم باشد، ابراز امیدواری کرد، دستگاه‌های ذی‌ربط با کنترل و نظارت دقیق بر وضعیت بازار، از بروز آثار روانی ناشی از تحریم‌ها جلوگیری کنند. وی در ادامه ضمن قدردانی از بازرسان و دست‌اندرکاران وزارتخانه‌های بازرگانی و دادگستری برای ایجاد تعادل قیمت‌ها در ایام نوروز، بر لزوم تامین و توزیع نیازهای ضروری مردم به مقدار کافی در ایام هدفمندکردن یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا مردم دچار کمبود و مشکلاتی همچون گرانی و افزایش قیمت‌ها نشوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در این جلسه مسوولان وزارت بازرگانی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط گزارشی از اجرای طرح رمضان که در سه بخش تامین، توزیع و بازرسی تدوین و در حال اجرا است، ارائه کردند. در این نشست همچنین گزارشی از آخرین وضع موجودی کالاها در بازار و همچنین بررسی وضع خرید تضمینی گندم و برنج ارائه شد و مهم‌‌ترین موضوعات در جهت کنترل و تنظیم بازار در مقاطع مختلف و از جمله هدفمندکردن یارانه‌ها مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وظایف کارگروه و اعضای آن

گفتنی است؛ در تاریخ دوشنبه چهارم آبان‌ماه ۱۳۸۸ اعلام شد: هیات وزیران در راستاى تداوم و تقویت سیاست‌های ساماندهى بازار و پیشگیرى از افزایش قیمت کالاها با تشکیل کارگروه ویژه جدید کنترل بازار با عضویت ۷ عضو هیات دولت موافقت کرد.

اعضای‌این گروه عبارتند از؛ وزیر بازرگانی (رییس)، وزیر جهاد کشاورزی، وزیرصنایع و معادن، وزیر دادگستری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و رییس صدا و سیما.

این کارگروه موظف است برای پیشگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات، نظارت بر قیمت‌گذاری کالاها توسط واحدهای صنعتی، اجرای سیستم استفاده از کارت هوشمند، تصویب ساختار، تشکیلات و نیروی انسانی مناسب برای مقابله با افزایش قیمت‌ها و هماهنگی میان دستگاهی برای معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات‌ایرانی در بازارهای جهانی و سایر اقدامات موردنیازجلساتی تشکیل داده و برنامه‌هایی ارائه دهد. تصمیم‌گیری درخصوص امور اجرایی تنظیم بازار به کلیه اعضای کارگروه به عنوان نمایندگان ویژه رییس‌جمهور و تصویب و اصلاح‌ آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به موضوع یادشده به وزیران عضو کارگروه تفویض می‌شود. تصمیمات و مصوبات اکثریت اعضا یا وزیران عضو کارگروه (حسب مورد) در حکم تصمیمات محمود احمدی‌نژاد، هیات وزیران بوده و با رعایت ماده (۱۹)‌ آیین‌نامه داخلی هیات دولت قابل صدور است.

این مصوبه در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۸۸ توسط محمدرضا رحیمی، ‌معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است.

عکس: نگار متین‌نیا